Inspirerende vrouw: Nana Asma'u (1793-1864)

Artikelen omtrent de Islamitische Geschiedenis
Avatar gebruiker
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder
 
Berichten: 40318
Geregistreerd: do _13-_okt-_2005ah, 13-10-2005ad, 1:10 pm

Inspirerende vrouw: Nana Asma'u (1793-1864)

door Ayasha » vr _10-_jul-_2020ah, 10-7-2020ad, 6:16 pm

NSPIRERENDE VROUW
NANA ASMA’U (1793-1864)

Nana Asma’u werd geboren in 1793 en stierf in 1864. Ze was de naar Asma bint Abu Bakr vernoemde dochter van Usman dan Fodio, stichter van het Sokoto Kalifaat, een machtig West-Afrikaanse koninkrijk. Biografen Mack en Boyd noemen Nana een legende in haar tijd en een gerespecteerde publieke figuur met veel autoriteit: “Ze was actief in politiek, onderwijs en sociale hervorming; ze was een veelschrijver, een geliefde leraar en een beroemde geleerde en intellectueel.” Nana Asma’u had kennis van Grieks en Latijn, sprak vloeiend Arabisch, Fulfulde, Hausa en Tamacheq en kwam in contact met vele andere geleerden in het islamitische gebied ten zuiden van de Sahara. Een grote wetenschappelijke verdienste is dat ze haar vaders werk na diens dood bijeenbracht. Nana Asma’u publiceerde ooggetuigeverslagen van de zogenoemde Fulani Jihad (1804-1810) waarin haar vader Nigeria en Kameroen veroverde. Ze liet een groot oeuvre aan dichtwerken na met historische vertellingen, klaagzangen en zo-genoemde ‘vermaningen’.
Nana Asma’u had veel invloed op het onderwijs aan vrouwen tijdens het Kalifaat. Vanaf ongeveer 1830 trainde ze vrouwelijke leerkrachten. Deze leerkrachten, jajis genoemd, reisden vervolgens rond om vrouwen thuis te onderwijzen, tot in de arme landelijke gebieden aan toe. Ze gebruikten hiervoor het werk van Nana en andere Soefigeleerden, zoals gedichten, waarmee gemakkelijk kennis kon worden overgebracht én onthouden in een orale cultuur. Die ken-nis betrof zowel algemene en praktische kennis als vroom gedrag. De praktijk van de rondreizende leerkrachten bestaat tot op de dag van vandaag.
Mack en Boyd schrijven dat de drijvende kracht in het leven van Nana en dat van haar gemeenschap, de Qadiriyya orde, de zorg om de soenna was. Ze wilde dienstbaar zijn “door te onderwijzen, te preken en praktisch werk te doen, gericht op een spritueel leven in de wereld”. Nana deed niets alleen: ze was “een parel aan de ketting van vrouwelijke geleerdheid die door de moslimwereld liep.” Deze ketting “werd gekoesterd door opeenvolgende generaties als een integraal deel van het doel van de islam: de zoektocht naar de verbinding met God door het nastreven van de Waarheid. Onderwijs en geletterdheid zijn de kenmerken van de Islam geweest sinds het ontstaan. Elke samenleving die gelijke toegang tot heil belet door te controleren of te beperken wie onderwijs kan krijgen, onthoudt zich van de grondbeginselen van de Islam; dus, voor de Qadiriyya gemeenschap waartoe Asma’u behoorde, stond het ontzeggen aan vrouwen van de gelijke mogelijkheden om hun door God gegeven talenten te ontwikkelen gelijk aan het betwisten van Gods wil.”
In Noord Nigeria dragen veel islamitische vrouwenorganisaties, scholen en openbare gebouwen Nana’s naam en haar werk wordt nog steeds uitgegeven. In 2002 zou een prijs van Islam en Burgerschap naar haar vernoemd worden. Op het laatste moment werd de naam teruggetrokken vanwege “de weinig verlichte opvattingen” van Nana Asma’u. In een van de artikelen hierover spreekt journalist Koert van de Velde over Nana als een “djihadstrijdster voor een islamitische staat” en stelt hij dat ze stond “voor een veel puriteinser islam dan het overgrote deel van de Nederlandse moslims nu.” Jean Boyd reageerde door te zeggen dat vrouwen in Asma’u’s tijd juist meer rechten kregen en niet meer verplicht konden worden thuis te blijven. Zo dichtte Nana: “Vrouwen, een waarschuwing. Verlaat je huizen niet zonder goede reden / Je kan erop uitgaan om eten te halen of educatie te zoeken / In de islam is het onze religieuze plicht om kennis te zoeken / Vrouwen mogen hun huizen in vrijheid hiervoor verlaten.” Volgens Boyd kun je Nana niet zomaar beoordelen naar maatstaven van tweehonderd jaar later.

Dr. Karen Woets (r.A.)
(Fahm Instituut)

Afbeelding
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Islamitische Geschiedenis

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast