Inspirerende vrouw: Fatimah Zahra bint Mohammed (7e eeuw)

Artikelen omtrent de Islamitische Geschiedenis
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Inspirerende vrouw: Fatimah Zahra bint Mohammed (7e eeuw)

door Ayasha » vr _10-_jul-_2020ah, 10-7-2020ad, 6:10 pm

INSPIRERENDE VROUW
FATIMAH ZAHRA BINT MOHAMMED (7e eeuw)

Fatima az-Zahra wordt ze genoemd, Fatima ‘de Schitterende’, het vijfde kind en de vierde dochter van de profeet Mohammed (vzmh) en zijn vrouw Khadiedja; haar gezicht leek altijd te stralen van licht, vandaar haar (bij-)naam az-Zahra.
Ze werd geboren in de tijd dat haar vader zich regelmatig in de bergen rondom Mekka terugtrok om te mediteren. Toen ze vijf jaar oud was, hoorde ze dat haar vader Openbaringen van Allah ontving en Boodschapper was. Ze had een hechte band met zowel haar moeder als haar vader. Ze ging vaak met haar vader mee naar de Ka’aba (toen nog de algemene plek waaronder ook de moeshrikoen) of geheime bijeenkomsten van de eerste moslims.
Er zijn een aantal voorvallen bekend waar Fatima het opnam voor haar vader. Zo was hij aan het bidden toen iemand in opdracht van Aboe Djahl rottend afval (ingewanden) van een dier over hem heen gooide. Fatima, nog geen tien jaar oud, liep op haar vader af, verwijderde de viezigheid waarmee men hem wilde beledigen, en ging stevig en boos tussen haar vader en de Qoeraisj staan. Haar vader zei over haar: “Fatima is een deel van mij, wie haar lastig valt, valt mij lastig, en wat haar schaadt, schaadt mij.” (Boekhaari en Moeslim)

Fatima groeide niet alleen op in een heftige tijd van armoede, waarin de moslims die in de minderheid waren onderdrukt en vervolgd werden, maar ook zonder de aanwezigheid van haar zussen, die al het huis uit waren. Nadat haar moeder was overleden, treurde ze diep “en was een tijdlang zo verdrietig dat haar gezondheid achteruitging. Men was zelfs bang dat ze zou sterven van verdriet.”
Fatima trouwde op ongeveer negentienjarige leeftijd met de zoon van Aboe Talib, ‘Ali, die door de Profeet als zijn broer werd beschouwd. Er wordt gezegd dat ‘Ali slechts sandalen, een zwaard en een schild bezat, en dat hij zijn schild moest verkopen om de bruidsschat te kunnen betalen. De Profeet voltrok het huwelijk met de woorden: “Zeker, God heeft jou mijn dochter geschonken in de Hemel, lang voor ik haar aan jou schenk op deze aarde.” Ongeveer een jaar na haar huwelijk kreeg Fatima haar eerste zoon, Hassan, gevolgd door Hoesein en de dochters Zeynab en Oem Koelthoem. Alleen door Fatima werd het nageslacht van de Profeet voortgezet; de zonen van de profeet waren als baby overleden en de kinderen van Fatima’s zussen stierven op jonge leeftijd. Fatima en ‘Ali leefden in armoede en zeer sober.
Fatima werkte als maalster van graan om hun armoede iets te verlichten. ‘Ali hielp haar regelmatig in het huishuiden, zo ook een keer met boontjes doppen. Binnen de gewoonte van Mekka was dit zeer ongebruikelijk en toen de Profeet v.z.m.h. binnenliep, schaamde ze zich. De Profeet v.z.m.h. zei echter: “Oh, Abu Hasan, luister naar wat ik zeg, en ik zeg niet (iets), behalve van (wat van) mijn Heer (komt). Elke man die zijn vrouw helpt in het huis(houden), Allah schrijft voor hem zo veel (goede daden op) als de haren op zijn lichaam én de beloning van de aanbidding van een jaar; (zoals wanneer hij) vastte gedurende de dag en aanbidding heeft gedaan tijdens de nacht. Daarnaast zal Allah hem de beloning geven van een geduldige en een rechtvaardige.”(Bihar al-Anwar, vol. 43 p.132.)

Fatima hoorde kort voor de afscheidsbedevaart als eerste dat de engel Djibriel de Koran in dat jaar twee keer met haar vader had gereciteerd. Dit betekende volgens haar vader dat zijn tijd er op zat. Na zijn afscheidsbedevaart werd de Profeet ziek. Tijdens zijn ziekbed gebeurde het volgende: “De Boodschapper van Allah riep Fatimah en zei iets heel zacht tegen haar dat haar aan het huilen maakte. Daarna fluisterde hij iets tegen haar dat haar aan het lachen maakte. ‘Aishah vroeg hiernaar na de dood van de Profeet, wat dit huilen en lachen betrof, waarop Fatimah antwoordde: ‘De eerste keer vertrouwde hij me toe, dat hij niet beter zou worden van zijn ziekte en toen huilde ik. Toen vertelde hij, dat ik de eerste van zijn familie zou zijn die hem zou volgen en daarom lachte ik’.” Ook zei haar vader haar nog het volgende: “De beste onder alle vrouwen ter wereld zijn: de Maagd Maria, Assia de vrouw van Farao, Khadidjah moeder der gelovigen en Fatimah de dochter van Mohammed.”

Nog geen half jaar na het overlijden van haar vader zei Fatima tegen ‘Ali dat ze een afspraak had met de Boodschapper van Allah, dat hij goed voor hun kinderen moest zorgen en dat hij haar moest begraven zonder een ceremonie. Daarna overleed ze, nog geen dertig jaar oud.

Door: Dr. Karen Woets (r.A) & Anne Dijk
(Fahm Instituut)

Afbeelding
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Islamitische Geschiedenis