Fatwa over het huwelijk.

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Fatwa over het huwelijk.

door G.Salem » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 8:47 pm

vraag: wat te doen als vader dochter weigert te huwelijken vanwege afkomstverschillen?

Antwoord:
Alle glorie is aan Allah de Barmhartige de Meest Genadevolle.

als al haar voogden het huwelijk proberen te voorkomen zonder een geldige reden (sheree’ah), dan zal de (Moslim)heerser haar wali zijn, vanwege de hadith: “…Als zij geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali voor iedereen die geen wali heeft.” De “heerser” betekend hier de rechter die volgens de Sharee’ah rechtspreekt.

De voogd heeft het recht niet om een vrouw te verhinderen om te trouwen op grond van zijn eigen grillen.

Het is overgebracht dat al-Hasan zei: Ma’qil ibn Yassaar vertelde mij dat [deze aya] was geopenbaard vanwege hem. Hij zei: “Ik liet mij zus trouwen met een man, en hij scheidde van haar. Toen haar ‘iddah voorbij was, kwam hij en vroeg haar ten huwelijk. Ik zei tegen hem,’Ik liet haar met jou trouwen en ik behandelde jou goed en eerde jou, toen ging je van haar scheiden. En nu kom je haar ten huwelijk vragen! Nee, bij Allah, ze zal nooit meer terug gaan naar jou!’ Hij was een man die niets verkeerds in zich had, en de vrouw wou naar hem terug gaan. Toen openbaarde Allah deze aya (interpretatie van de betekenis): ‘…do not prevent them…’[al-Baqarah 2:232]. Dus zei ik, ‘Nu zal ik het doen, O Boodschapper van Allah(vzzmh). Dus hij liet haar met hem trouwen. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4837).

het is niet toegestaan dat de wali tegen het huwelijk is omdat de toekomstige echtgenoot een andere dan zijn manhaj van da’wah volgt, of omdat hij niet van zijn stam is of van zijn land. De Profeet (vzzmh) heeft ons bevolen religieuze mensen met elkaar te laten trouwen en ze niet te weigeren, anders zal corruptie en tegenspoed het gevolg zijn.

Abu Hurayrah zei: de Boodschapper van Allah (vzzmh) zei: “Als iemand, wiens religieuze toewijding en houding je aanstaat, het huwelijk voorstelt, trouw dan [jullie vrouwelijke familieleden onder jou verantwoordelijkheid] met hem. Als je dit niet doet, dan zal er tegenspoed zijn in het land en veel corruptie.” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1084; Ibn Maajah, 1967. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben, in al-Silsilah al-Saheehah. 1022).

Volgens een andere overlevering, hij zei: “Het was vanwege mij dat deze aya was geopenbaard (interpretatie van de betekenis): ‘Als jullie vrouwen de scheiding geven en zij volbrengen hun termijn, verhindert haar dan niet te trouwen met haar [eerdere] echtgenoten’ [al-Baqarah].

En alle betrokken partijen zouden zich moeten herinneren dat hun Heer, moge Hij gezegend en verheven zijn, altijd hun daden in de gaten houdt.

En Allah de Bezitter van Macht en Glorie weet het beste!
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 9:11 pm

Salaam Alaikoem,

Als je ouders het niet accepteren, kan je moeilijk tegen ze in gaan. Ik zou dat dus absoluut niet kunnen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

jacob
Super Poster!
Super Poster!

door jacob » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 9:16 pm

Girly schreef:Salaam Alaikoem,

Als je ouders het niet accepteren, kan je moeilijk tegen ze in gaan. Ik zou dat dus absoluut niet kunnen.

Alaikum salaam wm wb

Dat zou dus betekenen dat jij het niet wil en dat mag ook.De tevredenheid van je ouders mag wel meespelen in je keuze.Maar wanneer een vrouw graag met een man zou trouwen en haar ouders zouden het dan verbieden dan hoeft zij niet te gehorzamen.

Salaam alaikum

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 9:25 pm

Wa Alaikoem Salaam,

Klopt ze hoeft dan niet te gehoorzamen. Maar in de Marokkaanse cultuur kan dat gewoon niet. Ik hoef geen ruzie met mijn ouders daarover, en dat ze misschien het huwelijk niet accepteren. En het is toch wel heel erg belangrijk dat je ouders je huwelijk accepteren.

Zo heeft mijn vader eens gezegd dat hij wil dat we met een Marokkaan trouwen, dat ziet hij als erg belangrijk (en natuurlijk ook het moslim-zijn) zo ook mijn moeder. Ik wil hun in deze tevreden stellen, want wil wel een goede band met mijn ouders houden.

Lastige kwestie in iedere geval..
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
alen
Senior lid
Senior lid

door alen » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 9:51 pm

Ik vind dat iedereen zn voorkeur mag hebben.
Maar niet dat ouders het hun kind moeten opleggen.
zo 'n relatie zal niet lang stand houden.
Dat zie je vaak genoeg in relaties qua uithuwlijken.

salaam
In de naam van Allah, de Barmhartige,de Genadevolle

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 9:59 pm

Ik heb het niet over uithuwelijken, ik mag mijn toekomstige man zelf uitkiezen, alleen is er wel een beperking opgelegd.

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 10:07 pm

in de Islam zijn er ook beperkingen mbt tot het trouwen ve vrouw
een moslima mag bijv. niet trouwen met ee niet-moslim
verder mag de ouder/s weigeren indien er een goede reden voor is.
bijv de vader kent de persoon en vindt em niet goed of iets anders.
maar weigeren omdat degene niet vd zelfde stam/land/continent/stad/dorp/afkomst is .. hoort niet bij de beperkingen.

elke beperking heeft zo ook weer beperkingen.
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 10:18 pm

Girly schreef:Ik heb het niet over uithuwelijken, ik mag mijn toekomstige man zelf uitkiezen, alleen is er wel een beperking opgelegd

Salamo 'alaykum wa Rahmatullah wa Barakatu,

Insja-Allah verkeer je in goede staat, innerlijke geloof en gezondheid. Ja, bij ons is dat ook zo. Ik wil wel rekening houden met hun wensen en eisen insja-Allah, tenzij ik echt iemand tegenkomen met wie ik serieus mijn leven wil delen. Dan zou ik toch m'n best doen om er met mijn ouders over te praten. Mijn vader heeft er geen probleem mee wat de afkomst is, hij heeft zelfs ooit eens gezegd dat, al was een jood die zich bekeerd heeft, als het maar een moslim is. Mijn moeder daarentegen vindt het wel erg belangrijk. Ghair insja-Allah.

Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) je belonen met jannatul Firdaus,
Fi Amanilah,

Umm Anas Ayman
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
alen
Senior lid
Senior lid

door alen » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 10:24 pm

ik mag mijn toekomstige man zelf uitkiezen, alleen is er wel een beperking opgelegd.

En dat is dat het een marokkaan moet zijn.

Is het dan niet toch een vorm van uithuwlijking?
Pas wanneer je pa ermee eens is dan mag je trouwen.

salaam aleikum,

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 10:24 pm

Alen, dat is niet uithuwelijken. :D
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
alen
Senior lid
Senior lid

door alen » zo _19-_nov-_2006ah, 19-11-2006ad, 10:34 pm

:D ,ja maar een vorm ervan.

Snap je.

salaam aleikum,

RANDOM_AVATAR
Amrica
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amrica » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 6:48 pm

selamu aljkum.
Ik snap jou punt wel dat je het absoluut niet zou kunnen maar...Stel dat Allah jou juist wil beproeven en op een of andere manier leer je een( laten we zeggen) bekeerde Nederlandse jongen kennen .Hij is echt een goede jonge qua karakter en geloof, wat zou jij doen doen...afwijzen omdat hij niet jou afkomst is of toch accepteren op grond van zijn karakter en geloof?

ik ben benieuwd

we selam!

RANDOM_AVATAR
al-haqiqa
PERMANENTE BAN!

door al-haqiqa » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 8:50 pm

ik wil er alleen bij zeggen zus dat het ook van belang is om welke reden jouw ouders het niet accepteren...

RANDOM_AVATAR
al-haqiqa
PERMANENTE BAN!

Re: Fatwa over het huwelijk.

door al-haqiqa » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 8:51 pm

G.Salem schreef:vraag: wat te doen als vader dochter weigert te huwelijken vanwege afkomstverschillen?

Antwoord:
Alle glorie is aan Allah de Barmhartige de Meest Genadevolle.

als al haar voogden het huwelijk proberen te voorkomen zonder een geldige reden (sheree’ah), dan zal de (Moslim)heerser haar wali zijn, vanwege de hadith: “…Als zij geen wali heeft, dan is de (Moslim)heerser de wali voor iedereen die geen wali heeft.” De “heerser” betekend hier de rechter die volgens de Sharee’ah rechtspreekt.

De voogd heeft het recht niet om een vrouw te verhinderen om te trouwen op grond van zijn eigen grillen.

Het is overgebracht dat al-Hasan zei: Ma’qil ibn Yassaar vertelde mij dat [deze aya] was geopenbaard vanwege hem. Hij zei: “Ik liet mij zus trouwen met een man, en hij scheidde van haar. Toen haar ‘iddah voorbij was, kwam hij en vroeg haar ten huwelijk. Ik zei tegen hem,’Ik liet haar met jou trouwen en ik behandelde jou goed en eerde jou, toen ging je van haar scheiden. En nu kom je haar ten huwelijk vragen! Nee, bij Allah, ze zal nooit meer terug gaan naar jou!’ Hij was een man die niets verkeerds in zich had, en de vrouw wou naar hem terug gaan. Toen openbaarde Allah deze aya (interpretatie van de betekenis): ‘…do not prevent them…’[al-Baqarah 2:232]. Dus zei ik, ‘Nu zal ik het doen, O Boodschapper van Allah(vzzmh). Dus hij liet haar met hem trouwen. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4837).

het is niet toegestaan dat de wali tegen het huwelijk is omdat de toekomstige echtgenoot een andere dan zijn manhaj van da’wah volgt, of omdat hij niet van zijn stam is of van zijn land. De Profeet (vzzmh) heeft ons bevolen religieuze mensen met elkaar te laten trouwen en ze niet te weigeren, anders zal corruptie en tegenspoed het gevolg zijn.

Abu Hurayrah zei: de Boodschapper van Allah (vzzmh) zei: “Als iemand, wiens religieuze toewijding en houding je aanstaat, het huwelijk voorstelt, trouw dan [jullie vrouwelijke familieleden onder jou verantwoordelijkheid] met hem. Als je dit niet doet, dan zal er tegenspoed zijn in het land en veel corruptie.” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 1084; Ibn Maajah, 1967. Geclassificeerd als saheeh door al-Albaani, moge Allah genade met hem hebben, in al-Silsilah al-Saheehah. 1022).

Volgens een andere overlevering, hij zei: “Het was vanwege mij dat deze aya was geopenbaard (interpretatie van de betekenis): ‘Als jullie vrouwen de scheiding geven en zij volbrengen hun termijn, verhindert haar dan niet te trouwen met haar [eerdere] echtgenoten’ [al-Baqarah].

En alle betrokken partijen zouden zich moeten herinneren dat hun Heer, moge Hij gezegend en verheven zijn, altijd hun daden in de gaten houdt.

En Allah de Bezitter van Macht en Glorie weet het beste!

van wie komt deze fatwa of lees ik erover heen?

Sjeik_Umair
Super Poster!
Super Poster!

door Sjeik_Umair » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 9:56 pm

BarakAllahoe Feek Gamal.

Mijn ouders hebben mij altijd deze beperking opgelegd, dat ik moet trouwen met een Pakistaanse, maar ik heb al duidelijk gemaakt dat ik deze wens van hen niet kan accepteren, dwz, dat ik niet pér se met een pakistaanse zal trouwen.
.Umm Abdullaah [L] Umair.
You are an inspiration to my life
You are the reason why I smile
You are a beautiful surprise..

RANDOM_AVATAR
Zebulon
Super Poster!
Super Poster!

door Zebulon » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 11:16 pm

@Girly: ik vind het wel goed dat je zoveel rekening met je ouders houdt, vroeg me alleen af, hoe zou je daar mee omgaan als je op een niet marokkaan verliefd zou worden? En je wil echt serieus verder? Zou je er wel over praten? Of zorg je ervoor dat je sowieso niet op een niet-marokkaan valt?

Mijn vader intereseert het niet met wie ik trouw (overdreven gezegd), maar mijn moeder wel, die wil volgens mij ook het liefst dat ik met een Hollandse (of westerse) vrouw trouw... Ik vind wel belangrijk dat mijn toekomstige vrouw ook binnen mij familie past en ik zou me moeder wel kunnen overtuigen dat een bepaalde vrouw écht een goede vrouw is... maar ik zou de knoop pas door kunnen hakken als me moeder er ook écht in gelooft (ipv dat ze alleen iets zegt van: ok, het zal wel).

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 11:17 pm

als..
als..
als.. :)
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
Amrica
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amrica » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 11:20 pm

mOslima_Samira schreef:als..
als..
als.. :)

selam
kans bestaat toch dus je moet niks uitsluiten vind ik,
je denkt toch ook altijd na ALS ik dit doet zijn de gevolgen dit en dat en AlS ik het zo doe zijn de gevolgen dit of dat ...erover nadenken en voor jezelf nagaan wat je dan zou doen, schaad je niet denk ik....

we selam

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » za _17-_maart-_2007ah, 17-3-2007ad, 11:22 pm

Nee hoor, dat weet ik wel. Maar wat als ik nu op een niet-moslim verliefd word? Er kan zoveel gebeuren, maar ik geloof dat die verliefdheid ook weer over kan gaan. Hangt er vanaf hoe de ouders erop reageren en hoe belangrijk jij het vindt om je ouders tevreden te stellen. Allahu a'lem.

Moge Allah
(Subhana wa Ta'ala) je belonen met jannatul firdaus,
Fi Amanilah,

Samira
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
al-haqiqa
PERMANENTE BAN!

door al-haqiqa » zo _18-_maart-_2007ah, 18-3-2007ad, 1:33 am

mOslima_Samira schreef:Salamo 'alaykum wa Rahmatullah wa Barakatu,

Nee hoor, dat weet ik wel. Maar wat als ik nu op een niet-moslim verliefd word? Er kan zoveel gebeuren, maar ik geloof dat die verliefdheid ook weer over kan gaan. Hangt er vanaf hoe de ouders erop reageren en hoe belangrijk jij het vindt om je ouders tevreden te stellen. Allahu a'lem.

Moge Allah
(Subhana wa Ta'ala) je belonen met jannatul firdaus,
Fi Amanilah,

Samira

uiteraard kan het overgaan zus maar het is zeker belangrijk om over alles goed na te denken.. wat betreft de niet-moslim op wie je verliefd zou worden.. dat hoeft niet eens een punt te zijn want je weet dat je niet met hem mag trouwen dus je imaan zal je toch wel houden of je moet je imaan kwijt raken in tussen tijd.. en ik denk niet dat dat zomaar bij jou zou gebeuren..

en verder wat je zegt: in hoeverre je je ouders tevreden wil stellen.. daar is niks op tegen als je maar niet te ver gaat..

want stel dat er nou een niet marokkaanse broeder jou ten huwelijk vraagt en hij is goed bezig met de islaam, zijn imaan is goed en sterk en jullie komen overeen met veel van jullie meningen en je ouders weigeren hem alleen omdat hij geen marokkaan is.. wat dan? dan is de vraag: is dat wel een goede reden om een aanzoek af te slaan? zo nee, doe je er dan goed aan je ouders erin te gehoorzamen?

Volgende

Keer terug naar Het huwelijk