Bruidsschat bepaald door schoonouders

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

Bruidsschat bepaald door schoonouders

door Marina » vr _27-_maart-_2020ah, 27-3-2020ad, 12:25 am

Salam aleikoem,
Ik heb een vraag met betrekking tot de bruidsschat. Ik heb een jaar geleden met mijn man nika gedaan en wij zijn nog niet voor de NL wet getrouwd dit omdat het beter uit kwam ivm subsidies etc.
Bij het vaststellen van de bruidsschat zeiden mijn schoonouders dat ze hiervoor al een bedrag hadden klaar liggen en dat ik mijn bruidsschat bij de bruiloft zou ontvangen. Maar nu zit het dus zo dat mijn man en ik niet echt de behoefte voelen om een bruiloft te geven omdat we beiden niet graag in de belangstelling staan en omdat ik een bekeerling ben zou zo een grote Turkse bruiloft (niet een islamitische) niet in de smaak vallen bij mijn familie. Nu zit het dus zo dat ik dus wel mijn bruidsschat wil.
Ik vraag mijn man om er achter na te gaan maar hij wilt het niet aan hun vragen. Ik ben bang dat als hij dood gaat hij dan met een schuld aan mij zou overlijden en hiervoor dan ook bestraft zal worden.
Wat moet ik doen ?
Hij zegt dus dat hun het aan mij hebben beloofd dus ik moet het aan hun vragen want hij wilt hun er niet mee lastig vallen.
Hij is ook van mening dat het niet zijn schuld is omdat hun het hebben toegezegd Maar ik vind het echt beschamend om om geld te gaan vragen alhoewel ik er naar mijn mening wel recht op. Ik weet dat ze graag een bruiloft willen. Ze hebben ook gezegd dat we geen kinderen moeten nemen tot dat er een bruiloft is geweest.

Ik hoor graag van jullie dankjewel alvast

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Bruidsschat bepaald door schoonouders

door Ayasha » vr _27-_maart-_2020ah, 27-3-2020ad, 2:38 pm

Aleikum salam

Beste zuster Marina, allereerst welkom op het forum.

Wat betreft je vraag over je bruidsschat, het is niet de taak van de schoonouders om jouw je bruidsschat te geven, maar de taak van je man en dat dient datgene te zijn wat je met hem hebt afgesproken wat jij als bruidsschat zou krijgen. Hij is dus de aangewezen persoon om te zorgen dat jij je bruidsschat ontvangt. Praat dus met je man en wijs hem op zijn verplichting zorg te dragen voor het feit dat jij je bruidsschat ontvangt.

Het uitstellen van de bruidsschat is geen probleem, maar dient wel voldaan te worden voordat er een echtscheiding zou plaatsvinden of dat je man zou komen te overlijden.

Het is soennah om een eenvoudige bruiloft te geven, dus geen buitensporige kosten te maken. Hoe eenvoudiger de bruiloft hoe beter.
Allah zegt in de Koran (6:141):
“.... En verkwist het niet. Voorzeker, Allah heeft de verkwisters niet lief.”

Het is zelfs niet eens nodig dat het bruidspaar aanwezig is bij het bruiloftsfeest maar ik vermoed dat je familie dat niet erg leuk zal vinden. Probeer met je schoonhouders te praten dat je een eenvoudig bruiloftsfeest wilt zonder overdreven toestanden.

Ik zie het hier in Turkije ook wel gebeuren hoe sommige bruiloftsfeesten worden gegeven, maar daar is echt niets islamitisch aan. Een islamitisch bruiloftsfeest dient in alle soberheid plaats te vinden en kan desnoods thuis worden gehouden zonder allerlei toeters en bellen die handenvol geld kosten.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _28-_maart-_2020ah, 28-3-2020ad, 8:05 am

Assalamu aleikum,

Het is zoals zuster Ayasha het zegt, de man zelf zal de bruidsschat aan jou moeten geven.
Het is jammer dat velen ouders van de vorige generatie veel geld willen investeren in een moderne bruiloft feest dat onnodig is in de Islam. Vaak zie je ook dat in zulke feesten mannen en vrouwen bij elkaar zijn en mixen met elkaar.

Een bescheiden feest met mannen en vrouwen apart om kenbaar te maken dat jullie getrouwd zijn aan de gemeenschap daar is niets mis mee, maar om daar veel geld aan te spenderen is jammer van het geld. en met dat geld zouden ze beter andere dingen mee kunnen doen. Als ze toch dat geld willen spenderen aan jullie dan zou het gepaster zijn om dat geld aan jullie te schenken als gift, zodat jullie een goede basis kunnen opbouwen en hebben met elkaar. Als start als vrouw en man, of voor het inrichten van jullie huis, enz.

En waarom mag je trouwens niet zwanger worden? Jullie zijn toch al Hallal voor elkaar.
Dat recht tussen een man en vrouw mogen ze niet van jullie afnemen.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

door Marina » di _31-_maart-_2020ah, 31-3-2020ad, 3:53 pm

Dank jullie wel voor de reacties!
onder de Turken is het gebruikelijk dat je een bruiloft geeft om te laten zien dat je getrouwd bent (als bewijs dat je nikah hebt gedaan). De Turkse familie heeft ook heel vaak gezegd; geen bruiloft geen goedkeuring van ons. Ze willen dus ook niet dat we zwanger worden uit schaamte voor de familie denk ik. Niet echt een islamitische gedachte. als Allah het goed vind wie zijn hun dan ? Ik zelf wel wil wel graag kinderen op kort termijn.
Ik zal dit met mijn man bespreken hopelijk kunnen we zo tot een gesprek komen met zijn ouders.

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » di _31-_maart-_2020ah, 31-3-2020ad, 5:23 pm

Assalamu Aleikum,

Wonen jullie trouwens al samen, of ieder apart?

RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

door Marina » di _31-_maart-_2020ah, 31-3-2020ad, 8:09 pm

Aleikoem salam,
Ja we wonen al een tijd samen

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » wo _1-_apr-_2020ah, 1-4-2020ad, 4:14 am

En dat weten jou schoonouders dan ook, en hebben ze daar dan geen problemen mee dat jullie al samen wonen als man en vrouw?

RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

door Marina » do _2-_apr-_2020ah, 2-4-2020ad, 10:19 pm

Nee daar hebben ze geen problemen mee gelukkig.. ik denk daar ze de culturele druk voelen van familie etc. Turkse bruiloften zijn als ik het goed begrijp ook een blijk van welvaart ofzo

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » vr _3-_apr-_2020ah, 3-4-2020ad, 3:38 am

Echt jammer, dat er zo tegenaan gekeken wordt. Het is voor hen dus belangrijker wat de buitenwereld er van vind dan hoe het eigenlijk behoort te zijn, simpel en bescheiden. Op de manier zoals zij het graag willen alleen voor en in de ogen van andere mensen maakt en geeft jullie huwelijk niet meer Barrakat( Zegeningen). Het is de tevredenheid van Allah :swt: waardoor men Zegeningen krijgt in het leven en in het Hiernamaals.

Het onnodig verspillen van (te) veel geld (voor welke reden dan ook) is niet goed. Allah :swt: zegt in de Koran:

En eet en drink (wat jullie maar willen), maar verspil niet door buitensporigheid. Voorzeker, Hij houdt niet van de verkwisters. (Koran 7:31)

Ook de Profeet Mohammad :saw: heeft gezegd:

eet, drink, kleed en geef aalmoezen zonder arrogantie of verspilling (Sunan abu Dawud)

RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

door Marina » vr _3-_apr-_2020ah, 3-4-2020ad, 6:05 pm

Salam Aleikum
Even een update..
Me man is met schoonouders gaan praten.
Ze zeggen dat ik de bruidsschat wel mag vergeten omdat er geen bruiloft komt.
Me man gaat nu een eigen bruidsschat met mij afspreken. Ik ben hier wel een beetje teleurgesteld over.
Ghair inch Allah

RANDOM_AVATAR
Marina
Beginner
Beginner

Re: Bruidsschat 1

door Marina » vr _3-_apr-_2020ah, 3-4-2020ad, 7:05 pm

Marina schreef:Salam aleikoem,
Ik heb een vraag met betrekking tot de bruidsschat. Ik heb een jaar geleden met mijn man nika gedaan en wij zijn nog niet voor de NL wet getrouwd dit omdat het beter uit kwam ivm subsidies etc.
Bij het vaststellen van de bruidsschat zeiden mijn schoonouders dat ze hiervoor al een bedrag hadden klaar liggen en dat ik mijn bruidsschat bij de bruiloft zou ontvangen. Maar nu zit het dus zo dat mijn man en ik niet echt de behoefte voelen om een bruiloft te geven omdat we beiden niet graag in de belangstelling staan en omdat ik een bekeerling ben zou zo een grote Turkse bruiloft (niet een islamitische) niet in de smaak vallen bij mijn familie. Nu zit het dus zo dat ik dus wel mijn bruidsschat wil.
Ik vraag mijn man om er achter na te gaan maar hij wilt het niet aan hun vragen. Ik ben bang dat als hij dood gaat hij dan met een schuld aan mij zou overlijden en hiervoor dan ook bestraft zal worden.
Wat moet ik doen ?
Hij zegt dus dat hun het aan mij hebben beloofd dus ik moet het aan hun vragen want hij wilt hun er niet mee lastig vallen.
Hij is ook van mening dat het niet zijn schuld is omdat hun het hebben toegezegd Maar ik vind het echt beschamend om om geld te gaan vragen alhoewel ik er naar mijn mening wel recht op. Ik weet dat ze graag een bruiloft willen. Ze hebben ook gezegd dat we geen kinderen moeten nemen tot dat er een bruiloft is geweest.

Ik hoor graag van jullie dankjewel alvast

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _4-_apr-_2020ah, 4-4-2020ad, 2:57 am

Assalamu Aleikum,

Als jou schoonouders zelf besluiten dat er geen feest komt en ze jou daarom geen bruidsschat geven dan zij het zo, daarnaast moet de bruidsschat van jou man afkomen en niet van hun. Jij trouwt jou man, niet jou schoonouders.

Bespreek met jou man wat hij jou kan geven en waar jij genoegen mee hebt. Ook al is het bedrag dat jou man jou kan geven minder dan dat je zou krijgen van jou schoonouders. Het is de tevredenheid van Allah :swt: wat echte waarde heeft en blijvend is, geld komt en gaat. En uiteindelijk nemen we niets mee als we sterven behalve onze goede en oprechte daden en de tevredenheid van Allah :swt: .

Ik adviseer jullie wel om nog voor de Nederlandse wet te trouwen, en dit kan zeer simpel zijn om dat officieel nog te doen. In verband met de rechten en plichten richting elkaar omdat jullie hier in Nederland leven als man en vrouw.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _4-_apr-_2020ah, 4-4-2020ad, 2:35 pm

Marina schreef:Salam Aleikum
Even een update..
Me man is met schoonouders gaan praten.
Ze zeggen dat ik de bruidsschat wel mag vergeten omdat er geen bruiloft komt.
Me man gaat nu een eigen bruidsschat met mij afspreken. Ik ben hier wel een beetje teleurgesteld over.
Ghair inch Allah

Aleikum salam

Marina, respect voor jouw man dat hij met zijn ouders hierover in gesprek is gegaan. Die teleurstelling dat je schoonouders zich terugtrekken voor wat de bruidsschat betreft, dat overleef je wel.
Spreek met je man een passende bruidsschat af waaraan hij kan voldoen. Je zult meemaken dat dit veel meer zegeningen zal afwerpen als dat wat je schoonouders in gedachten hadden. Besef dat je dan ook nooit 'dankjewel' hoeft te zeggen tegen je schoonouders omdat ze zo 'gul' zouden geweest zijn en dat dit later nooit voor jullie voeten kan worden gegooid als er een keer onenigheid ontstaat tussen jullie en je schoonouders.
Broeder Abdul Malik zei het al, je bent niet met je schoonouders getrouwd maar met hun zoon en het is dus ook niet hun zaak zich te bemoeien met privé-aangelegenheden zoals een bruidsschat of bruiloft. Willen jullie alsnog een bruiloft geven houdt het dan bescheiden en gooi geen onnodige centjes over de balk, want dat zou ten koste kunnen gaan van jouw bruidsschat. Inscha'Allah zal dit veel zegeningen afwerpen op jullie huwelijk. Moge Allah :swt: het voor jullie gemakkelijk maken.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het huwelijk