Ongewenst huwelijk

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Pipilangkous
Beginner
Beginner

Ongewenst huwelijk

door Pipilangkous » zo _25-_nov-_2018ah, 25-11-2018ad, 8:47 pm

Salaam wa alaikom ,

Ik zou graag wat meningen en advies willen.
Toen ik 18 jaar was ben ik mij gaan verloven met een familie lid. Ik was best jong en wist niet toen der tijd wat ik deed. Maar volgens mijn familie was dit een goede jongen voor mij.

Nu heb ik dit een kans gegeven. Deze man woont in het buitenland. De bedoeling was dat ik mijn studie zou afmaken en dan voor hem een visum regelen. Nu is het zo dat ik helemaal niks voel voor deze man. Ik heb dit meerdere malen aan mijn ouders doorgegeven. Ik voelde geen klik. En ik voel mij totaal niet aangetrokken tot hem. Mijn ouders die wilde niet dat ik het zou verbreken. Werden hier kwaad om. Een paar jaar later moest ik een huwelijksakte ondertekenen hier was ik erg tegen. Maar mijn vader werd woedend en gaf aan dat hij door mij een beroerte zou krijgen. De dag voor dat ik voor de wet ging trouwen heb ik heel lang gehuild en moeder gesmeekt om mij te helpen dit te stoppen. Me moeder was het hier niet mee eens. Uiteindelijk huwelijksakte ondertekend met als getuige mijn vader en mijn opa. Ik ben nu officiel voor de wet getrouwd maar nog veen bruiloft of zoiets. Mijn ouders verwachten dit jaar. Of een bruiloft . Ik ben nu 28 jaar en heb afgelopen zomer laten weten dat ik niet meer verder wil met dit man. Dat ik het 10 jaar heb geprobeerd om dit man te leren kennen. Maar dat het totaal niet werkt. Mijn vader accepteerde dit niet en ging mijn opa er bij halen om mij te overhalen. Ik heb hierbij ook Laten weten dat ik hier niet mee instem. En dat ik uiteindelijk de gene ben die met hem mijn leven zal delen. En dat dit niet een spel is en dit niet gaat werken. Mijn vader is woedend en geeft aan dat er sprake is van sihr . Uitgelegd dat dit niet zo is en dat ik gewoon niet wil. Heb meerdere malen aangegeven dat ik niet wil. Ik heb de man laten weten 2x dat ik niet verder met hem ga. Mijn ouders hebben nog steeds niet zijn ouders op de hoogte gesteld van dat het contact verbroken is . Mijn vader kijkt mij niet meer aan , praat niet meer tegen mij.

Bij mijn moeder kan ik niet terecht want volgens haar is het meer zielig voor de man dan voor mij . Ook wil ik dus scheiden op papier aangezien ik ook zo getrouwd sta. Maar mijn ouders lijken Het niet te begrijpen.

Mijn vader vind het een schande. Vind het erger hoe de mensen gaan denken en praten dan hoe ik mij voel.

Ik wil een scheiding zelf maar gaan regelen. Want mijn ouders doen niks. Ik hang weliswaar in de lucht. Over mijn emoties kan ik ook bij niemand terecht. Ik huil elke nacht.

Heeft iemand misschien advies

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Ongewenst huwelijk

door Ayasha » ma _26-_nov-_2018ah, 26-11-2018ad, 1:42 pm

Aleikum salam

Beste zuster, welkom op het forum.

Jouw verhaal doet mij vreselijk verdriet. Als jouw ouders moslim zijn, weten zij heel goed, of behoren zij te weten dat zij hun kinderen nooit tot een huwelijk kunnen dwingen als je dat niet wilt. Je hebt dit 10 jaar lang aangezien en het is een liefdeloos huwelijk gebleken. Volgens de regels van de islam heb je het recht om een echtscheiding aan te vragen, daar heb je ook geen toestemming van je ouders of schoonouders voor nodig.
Uit jouw verhaal maak ik op dat je van oorsprong, althans je ouders, niet uit Nederland komt. Naar Nederlandse maar ook Islamitische begrippen is het ongehoord dat ouders je zo dwingen om een huwelijk aan te gaan wat je niet wilt. Heb het vaker gehoord van een Pakistaanse zuster maar uiteindelijk is na veel heen en weer praten, en daar waren ook jaren overheen gegaan, zijn haar ouders akkoord gegaan dat zij niet met die neef uit Pakistan zou gaan trouwen.
Heel vaak worden dergelijke huwelijken door ouders gearrangeerd om iemand uit Pakistan of ander land van een Nederlands visum c.q. paspoort te voorzien. Volgens de Nederlandse wetgeving is ook dat niet toegestaan. Belgie weet ik niet.
Moet hier nog even verder over nadenken wat je in deze situatie het beste kunt doen, maar wilde je alvast even zeggen dat het een zeer ongepaste houding van ouders en schoonouders (en opa) is. Het is mij bekend dat dit een cultuurfenomeen is en dat komt in heel veel gevallen niet overeen met de islamitische wet.
Bij deze wens ik je alvast heel veel sterkte en insha'Allah vinden we met elkaar een oplossing, met de hulp van Allah :swt:

wa salam
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _26-_nov-_2018ah, 26-11-2018ad, 1:50 pm

Alvast een paar links waar je wat info kunt lezen m.b.t. echtscheidingen.

http://www.familierechtadvocaten.nl/ech ... BIQAvD_BwE

https://www.echtscheiding.nl/hoe-vraag- ... eiding-aan

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Intussen komen er een paar vragen naar boven. Heeft er nikah plaatsgevonden en zijn er misschien inmiddels kinderen? Woont deze man inmiddels in Nederland of verblijft hij nog in het buitenland?
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _26-_nov-_2018ah, 26-11-2018ad, 1:54 pm

In het geval dat er nikah heeft plaatsgevonden en jij een bruidschat hebt ontvangen, hieronder een link over het hoe en wat van een scheiding ingevolge het islamitische recht:

https://al-yaqeen.com/va/het-aanvragen- ... -de-vrouw/

In het geval als er alleen sprake is van een islamitisch huwelijk (nikah):

https://www.elhannouche.nl/islamitische ... e-rechter/

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Pipilangkous
Beginner
Beginner

door Pipilangkous » di _27-_nov-_2018ah, 27-11-2018ad, 3:00 am

Ik ben voor de wet getrouwd. Maar verder nooit met die man onder een dak gewoond. Ook geen gemeenschap of iets dergelijks. Je kunt het zien als verloofd op papier.

Ik kan niks doen. Ze zeggen dat het nu duidelijk is. Maar verder hebben ze zijn ouders nog niet ingelicht. Betreft einde contact.

Ook moet er een scheiding geregeld worden. Maar ik mag er niet over praten.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _27-_nov-_2018ah, 27-11-2018ad, 4:08 am

salam aleikum

Beste zuster, je hoeft er niet over te praten. Je kunt zonder meer een scheiding aanvragen. Lees de websites die ik je heb gegeven. Ook heb je daarvoor geen toestemming voor wie dan ook nodig. Als je niet precies weet wat je moet doen, ga dan even naar het gemeentehuis van je woonplaats en vraag daar informatie. Je kunt ook een afspraak maken bij een advocaat in je woonplaats. Een eerste gesprek is in de meeste gevallen gratis. Een andere optie is een gesprek aanvragen bij een notaris. Ook zij regelen echtscheidingen. Zo'n informatief gesprek bij een notaris is ook gratis.
In jouw situatie heb je alle recht om een scheiding aan te vragen want in principe is er in werkelijkheid niet eens sprake van een echt huwelijk. Laat je niet gek maken door je familie. Zij kunnen en mogen jou niet weerhouden om een scheiding te regelen. Ze hoeven daar ook niet van op de hoogte te worden gebracht. Zij hebben er niets mee te maken met wat jij doet. Je bent een volwassen zelfstandige vrouw die geen toestemming van wie dan ook nodig heeft om een scheiding te regelen van een huwelijk wat slechts op papier bestaat.

Kijk eventueel op onderstaande link aan de rechterkant. Daar is een optie om een vrijblijvend gesprek te regelen.
http://www.familierechtadvocaten.nl/int ... milierecht

Het is waarschijnlijk zelfs mogelijk je huwelijk nietig te laten verklaren. Ook daar kun je bij een advocaat of notaris en misschien ook bij de gemeente van je woonplaats, informatie over inwinnen. Een nietigverklaring is niet hetzelfde als een echtscheiding. Jullie zijn alleen op papier in de 'echt verbonden' maar het huwelijk is niet geconsumeerd en jullie hebben niet een woonruimte gedeeld. Het nietig verklaren houdt in dat het officieel nooit voltrokken is geweest. En dat heeft veel weg van het zogezegde schijnhuwelijk.

Mijn advies is, beste zuster, wacht hier niet mee, maar onderneem stappen. Neem desnoods een goede bekende mee die je kan ondersteunen.

www.islamboeken.nl

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » di _27-_nov-_2018ah, 27-11-2018ad, 7:46 am

Assalamu Aleikum,

Er zijn geleerden die van mening zijn dat het is toegestaan om hun dochter te laten trouwen met een geschikte man. Daar tenminste deze man een oprechte praktiserende persoon is die Allah :swt: vreest en haar kan onderhouden.

Maar de sterkste en meest correcte opinie hierover is dat een vader zijn dochter niet mag uithuwelijken als ze daar niet haar eigen toestemming daarvoor gegeven heeft om dat zelf ook te willen. Ook al is de man die ze daarvoor gekozen hebben een oprechte Moslim. Dit is zo omdat de Profeet Mohammad :saw: heeft gezegd:

"Een maagd mag niet weggegeven worden in een huwelijk zonder haar eigen toestemming." ( Bukhari/Muslim)

Dit is het uitgangspunt, en geen ouder/bewaker van haar staat daar boven. De Profeet Mohammad :saw: heeft ook gezegd:

"De vader moet de toestemming van de maagd hebben." (Muslim)

Dus een dochter tegen haar wil met iemand laten trouwen waar ze helemaal niet mee wil trouwen is verboden. Dus met andere woorden de vader die zijn dochter laat trouwen met iemand met wie zij dat helemaal niet wil is een ongeldige huwelijk.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

RANDOM_AVATAR
Siham
Beginner
Beginner

door Siham » zo _17-_jan-_2021ah, 17-1-2021ad, 9:16 pm

Edit: Tekst verwijderd, deze is dubbel, zie je nieuw geopende topic:

viewtopic.php?f=2&t=83370

Ayasha

Keer terug naar Het huwelijk