Overstappen van Wali

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Sgjkotedvnl
Beginner
Beginner

Overstappen van Wali

door Sgjkotedvnl » ma _29-_jan-_2018ah, 29-1-2018ad, 1:09 am

Salam Wa Alaikum,

Wanneer mag je overstappen van Wali?
Ik ben Alhamdulilah bekeerd en mijn broer ook. Ik heb alleen geen goede band met hem vanwege omstandigheden. En nou is het zo dat een man die ik al langer ken om mijn hand wilt komen vragen maar mijn broer zonder geldige reden al nee heeft gezegd... Mijn broer is verder ook niet aanspreekbaar en als ik over het onderwerp begin word ik aangeschreeuwt en uitgescholden.
Persoonlijk vind ik zijn denkwijze in de Islam soms ook een beetje apart. Zo heeft hij mij eerder gezegd dat ik beter mijn hoofddoek af moest doen.
Nou woon ik nu nog thuis maar zou echt heel graag met deze man willen trouwen, niet alleen om hoe dicht hij bij Allah staat , hoe hij zich gedraagt en mij behandelt. Maar ook omdat ik mij thuis niet volledig kan praktiseren en daardoor graag me eigen plek zou willen.

Naima

abdul maliq
Super Poster!
Super Poster!

Re: Overstappen van Wali

door abdul maliq » do _1-_feb-_2018ah, 1-2-2018ad, 3:11 am

Salam alaikum,

Alhamdulillah voor je Islam, ik groet je opnieuw met de groet van Islam; Salam alaikum.

Wie voor een specifiek persoon de wali is, dat zij vastgelegde zaken, waar we als Moslims niet zomaar verandering in aan kunnen brengen. Al helemaal niet als forumleden. De details van deze kwestie kun je het beste aan iemand vragen waarvan je vertrouwen hebt dat deze persoon dermate kennis heeft van de Islam, dat deze persoon daar een uitleg aan kan geven. Opzich kun je online best veel vinden, maar ik raad je niet aan om fatwa te gaan shoppen.

Voor wat betreft de door jou verstrekte informatie. Indien je broer de enige Moslim is, dan is hij de Wali.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jouw broer natuurlijk ook zijn kant van het verhaal heeft. Mocht jullie relatie niet goed zijn werk er dan aan.
Mocht hij dingen hebben gezegd zoals jij stelt, dan is dat afkeurenswaardig, maar dan rest nog de context waarbinnen hiu het heeft gezegd. Kortom jouw broer heeft ook een kant van het verhaal.

Trouwen is vaak geen gemakkelijke kwestie in onze tijd. Voor bekeerlingen ligt het vaak ook lastig (heb t persoonlijk ondervonden, maar Alhamdulillah eindstand al goed).

Heb Sabr (geduld), heb geduld, heb geduld. En toon daarna nog meer geduld.

Streef naar de tevredenheid van jouw Schepper in wat je ook onderneemt, door Zijn swt halal en haram in acht te nemen.

Laat de man die jou wilt huwen zelf toenadering zoeken, met geduld en op de beste wijze. En daarna met meer geduld.

Ook kan er gezocht worden naar iemand in wiens oordeel je broer vertrouwen heeft om over deze kwestie met hem te praten.

Je woont nog thuis en zult waarschijnlijk hooguit de tienerjaren net hebben ontstegen. Maak moeite, toon geduld en los het op in je eigen directe omgeving en niet online. Dat doet meer recht aan de realiteit van jullie situatie.

Keer terug naar Het huwelijk