Wanneer zijn een vrouw en man halal voor elkaar?

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
AbuMuhamed
Beginner
Beginner

Wanneer zijn een vrouw en man halal voor elkaar?

door AbuMuhamed » do _4-_jun-_2015ah, 4-6-2015ad, 6:49 pm

Salaam wa alaykoem wa rahmatullahi wa barakatu,

Ik heb een vraag wat betreft de huwelijksvoorwaarden.
Ik hoor heb verschillende dingen gehoord van mensen. Het volgende heb ik gehoord:
1. Je huwelijk is pas geldig als je hebt getekend bij het stadhuis en bij de consulaat. Verder is niets nodig of geldig...
2. Je huwelijk is geldig wanneer er twee getuigen (mannen) zijn voor de vrouw waarbij 1 de mahram is, je haar bruidsschat hebt gegeven (of voor een deel maar wel afgesproken hoe veel) en je een etentje hebt gegeven voor minimaal 10 personen. Dit is dan je Nikah en de rest is allemaal papierwerk...
3. Je dient een contract op te stellen met je toekomstige partner en dit door een imaam goed laten keuren. Vervolgens nodig je een imaam uit tijdens de Nikah en zal hij met de vrouw en man de huwelijksvoorwaarden doornemen en ondertekenen. Ook hierbij dient de Maharam bij te zijn, de bruidsschat dient gegeven te worden (of een deel daarvan) en er moet een datum zijn voor de walima.

Ik hoop dat ik een antwoord kan krijgen van iemand die daar ook zijn/haar bewijzen bij heeft.

BarakAllahufiekoem!

Wassalaam wa alaykoem

Zedek
Junior lid
Junior lid

Re: Wanneer zijn een vrouw en man halal voor elkaar?

door Zedek » do _4-_jun-_2015ah, 4-6-2015ad, 7:30 pm

Hoi AbuMuhamed!

Aangaande punt 1 heb ik zekerheid:
In Nederland dient het 'burgerlijk huwelijk' (het huwelijk voor de wet) altijd vóór het 'kerkelijk huwelijk' voltrokken te worden; vergeef me de term,a.u.b. ('kerkelijk'; dat dient opgevat te worden als 'religieus' - óók Islamitische, of anderssoortige religieuze, huwelijken vallen hieronder) zo noemt men dat nu eenmaal...
Een 'officieel huwelijk' kan zonder enige vorm van 'heisa' dus zonder héle ceremonies e.d: het is een formele kwestie!

Indien hier niet aan vastgehouden wordt, kunnen er juridische consequenties aan verbonden zijn voor diegene die het religieuze, in dit geval Islamitische, huwelijk voltrekt. Bij herhaling van dergelijk handelen kán dat tot een vrijheidsstraf leiden voor deze persoon.

Er zijn echter wel gevallen bekend van Imam's die desondanks, zónder boterbriefje (een bewijs van een reeds voltrokken 'burgerlijk huwelijk') mensen in de 'religieuze echt' verbinden. Dat is dan aan hem, echter in een dergelijke situatie is er in juridische zin (dus voor de Nederlandse rechter en/of instanites e.d.) géén sprake van een huwelijk in juridische zin als er niet óók voor de wet getrouwd wordt daarna.

Basically: juridisch gezien is dit 'onverstandig'...
Simpel gezegd: wél naar een Imam maar niet naar het gemeentehuis is, officieel/juridisch, niet getrouwd!

Aangaande het consulaat: géén kennis van, kan ik je niks zinnigs over zeggen

Je kunt hier: http://www.wetrecht.nl/huwelijk/ één en ander nalezen aangaande de juridische aspecten van een Burgerlijk ('juridisch': dus huwelijk voor de wet) Huwelijk.
Op het gemeentehuis kunnen ze je, dienaangaande ook voorlichten. (ik denk: afdeling Burgerzaken)...
Aan het artikel achter de link (de informatie daarin!) kan je géén rechten ontlenen! Het is informatief, geen wetboek...

En hier een artikel (let op, uit 2010, dus de situatie kan ondertussen veranderd zijn!) over deze kwestie: http://www.republiekallochtonie.nl/de-minister-worstelt-met-het-islamitisch-huwelijk-bart-voorzanger
wat ook (ik heb 't zelf niet gelezen,wel even 'gescand') op bepaalde juridische aspecten ingaat...

Punt 2 & 3 weet ik niks van, dat zal je wel begrijpen...

Hoop dat je er wat aan hebt!

MVG,
Zedek

RANDOM_AVATAR
AbuMuhamed
Beginner
Beginner

door AbuMuhamed » vr _5-_jun-_2015ah, 5-6-2015ad, 8:38 am

Wa alaykoem Salaam,

Djazaak Allah voor je reactie.
Alleen het gaat mij om het volgende.
Ik sluit het niet uit dat je volgens de twee wetten moet gaan trouwen (consulaat en stadhuis). Dat staat vast. Het gaat mij erom wanneer mijn vrouw halal voor me is. Wij als moslims leven volgens de quran en de sunnah. En Allah heeft ons opgedragen om nikah te verichten indien wij huwen. Ook geeft Allah ons een aantal voorwaardes. Wij als moslims dienen dit in eerste instantie op te volgen en vervolgens de sociale zekerheid op te volgen. Ik begrijp jou volkomen, maar het gaat hier om het islamitische huwelijk.
En daarbij geef jij een logische redenatie, maar ik zie geen bewijzen buiten de website..
Dit is niet verkeerd bedoeld, maar we moeten allemaal (en dan begin ik met mezelf) leren dat we ons doel niet uit het oog moeten verliezen. Namelijk, we leven enkel voor de aanbidding van Allah 'adjawadjel. En ook het huwen is daar onderdeel van en Hij vraagt ons dat op een bepaalde manier te verrichten voor iemand halal voor ons is.

Daarnaast nog een klein puntje. Stel dat ik vroeger in de tijd van de profeet :swt: zou leven dan zou een vrouw wanneer ze zina heeft gepleegd gestenigd worden als bestraffing. Nu vandaag hier treft iemand het geen blaam indien zij dit doet... Betekend het dat we het dan maar moeten nalaten? Nee wij geloven namelijk dat Allah alles ziet en dat we daarvoor bestraft worden en daarom doen we het niet. Dit geldt hetzelfde voor nikah. Vroeger was het officieel. Maar nu niet meer, moeten we het dan nalaten?

In shaa Allah begrijp je wat ik bedoel.

Verder nog iemand? Het is best wel dringend...

Wa Salaam wa alaykoem

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _5-_jun-_2015ah, 5-6-2015ad, 9:15 am

assalaam aleikum

je titelvraag is: wanneer zijn een man en vrouw halal voor elkaar. er is verschil tussen het huwelijk volgens de wet van het land en de Wet van Allah :swt: . en dan heb je nog tradities
voor het land, hier nederland heeft zedek het al uiteengezet, wat betreft tradities, dat kan per land/groep/stam/ etc. verschillen.

een geldig huwelijk volgens de islam heeft de volgende 'ingrediënten' nodig:
-een moslim man
-een vrouw, moslima of een gelovige joodse of christelijke vrouw
-haar wali. liefst haar vader/oom/broer/grootvader. maar als deze mensen geen moslim zijn, of om een andere reden niet geschikt kan het ook een geacht lid van de plaatselijke moslimgemeente zijn. vaak de imam, maar dat hoeft niet persé. veel geleerden zeggen dat voor een oudere vrouw, die al eerder getrouwd is geweest een wali niet verplicht is.
-een bruidsschat
-twee mannelijke getuigen
-na het huwelijk de mensen laten weten dat die man en die vrouw met elkaar getrouwd zijn

de profeet muhammed :saw: heeft iemand gevraagd of hij een maaltijd had gegeven voor (arme) mensen. toen deze persoon "nee" ten antwoord gaf zei de profeet :saw: hem dit alsnog te doen. maar hij zei niet dat deze man en vrouw 'dus' haram waren voor elkaar vóór het geven van een maaltijd.

dat je bv. in nederland eerst voor de wet getrouwd moet zijn voordat je in een consulaat of in een moskee kunt trouwen is waar. ook in veel landen waar de moslims in de meerderheid zijn moet je je eerst laten registreren voor de aldaar heersende wet, al wordt dat vaak gedaan in combinatie met het islamitische kateb al kiteb oftewel nikah.

de uitgebreide, dure feesten die daarna gegeven worden zijn niet nodig, al is blijheid en feestvieren (mannen en vrouwen apart!) niet verboden; het is immers een blije aangelegenheid.
het is ons gezegd door de profeet :saw: genoeg een maaltijd te bereiden en die uit te delen. ik durf niet te zeggen of dat voor minimaal tien man moet zijn. naar draagkracht is voldoende.

registratie is niet vereist, ook een imam is niet vereist. deze zaken laten maakt het echtpaar en hun kinderen wel kwetsbaar in deze wereld vol corruptie. ik zou het zeker jonge meisjes/vrouwen aanraden om het huwelijk te laten registreren volgens de wetten van het land om misbruik en ellende te voorkomen.

huwelijkse voorwaarden op schrift zijn niet persé nodig, maar ook hier geldt dat helaas veel mensen de regels van Allah :swt: aan hun laars lappen en alleen maar op eigen gewin uit zijn bij bijvoorbeeld een scheiding, of het beheren van de financiën, of de rechten en plichten van man en vrouw. dus: niet nodig maar helaas vaak wel gewenst.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Zedek
Junior lid
Junior lid

door Zedek » vr _5-_jun-_2015ah, 5-6-2015ad, 5:29 pm

Hallo AbuMuhamed!

Ik begrijp dat voor jou het Islamitische huwelijk bepalend en van groot belang is (je uitleg, waarvoor mijn dank, gelezen hebbende) en het 'burgerlijk huwelijk' slechts een noodzakelijke formaliteit.

Ik heb het even voor je nagekeken: bewijs kun je vinden in het 'Burgerlijk Wetboek', Boek 1, personen- en familierecht onder 'titel 5. Het huwelijk'.

De reden waarom ik op punt 1 inging (van punt 2 en 3 heb ik vanzelfsprekend geen kennis) is dat er een aantal dingen belangrijk voor jullie zijn m.b.t. het 'Burgerlijk Huwelijk':

Voor jou is het 'Burgerlijk Huwelijk' héél belangrijk voor je rechten als vader, mochten er kinderen zijn als het tot een scheiding zou komen! Niet getrouwd 'voor de wet' betekent in dit land dat eventuele kinderen naar de moeder gaan - da's bij voorbaat al 'voor ongeveer 99,5% zeker'! (Bij wel getrouwd ook, trouwens, maar dan is er 'een kansje'...) Oók kan dit van invloed zijn op bezoekregelingen e.d.

Dit is wel de belangrijkste, voor jullie beiden:
1) 'huwelijkse voorwaarden' of 'in gemeenschap van goederen':
gezien het feit dat jullie een huwelijkscontract op moeten stellen voor het eigenlijke (het Islamitische) huwelijk, raad ik je aan om niet in 'gemeenschap van goederen' te trouwen!

Bij een eventuele scheiding is het 'Burgerlijk Huwelijk' bepalend voor de rechter - je Islamitische huwelijkscontract heeft géén rechtsgeldigheid als je 'in gemeenschap van goederen' getrouwd bent: de rechter zal het botweg negeren als één van beide partijen zich op het 'Burgerlijk Huwelijk' beroept!
ImanvdKraan zegt dit eigenlijk ook (zie laatste alinea van zijn/haar post): voorkomen is beter dan genezen!

Simpel gezegd betekent 'in gemeenschap van goederen' dat álle respectievelijke eigendommen ná het voltrekken van jullie huwelijk gezamenlijke eigendommen zijn.
Dit is, voor zover mijn kennis reikt, in conflict met regels van het 'Islamitische huwelijk'! Bijvoorbeeld aangaande regels m.b.t de bruidsschat bij een eventuele scheiding; in ieder geval kán het conflicteren (heb ik even nagekeken... :-) ). Als er, 'zo even snel, zelfs door mij', 1 reden te bedenken is, zijn er vast méér redenen!

Dit is belangrijk voor jullie:
bij het aangaan van het 'Burgerlijk Huwelijk' moet je aangeven dat je op 'huwelijkse voorwaarden' trouwt, als je dat niet doet ben je automatisch in 'gemeenschap van goederen' getrouwd!!!

Het zal je, zéér waarschijnlijk, gevraagd worden maar toch: je moet expliciet aangeven dat jullie op 'huwelijkse voorwaarden' trouwen!

Nogmaals:
Wordt dat niet zo genoteerd, dan trouw je in 'gemeenschap van goederen' en daarmee wordt je Islamitische huwelijkscontract -of de dáárop gebaseerde 'huwelijkse voorwaarden'- nutteloos voor de Nederlandse wet, indien het ooit tot een scheiding zou komen en één partij zich op het 'Burgerlijk Huwelijk' zou beroepen!

2) Aangaande die 'huwelijkse voorwaarden':
De regels liggen niet vast, 'bewijs' hieromtrent is er feitelijk dus niet.
Hier wordt een en ander, héél kort, toegelicht: http://www.vgogh.nl/dienst/huwelijkse+voorwaarden?gclid=CJTxhKTK-MUCFcXLtAodNmsATg

Eigenlijk hebben jullie, middels het Islamitische huwelijkscontract, jullie 'huwelijkse voorwaarden' al.
Besef echter wel dat een rechter níet, nóóit, nímmer tegen de Nederlandse wet in kán gaan als hij een uitspraak zou moeten doen - zelfs al zou hij/zij willen nog niet!

Als de bepalingen in jullie huwelijkscontract dus tegen de Nederlandse wet in zouden druisen dan móet de Nederlandse rechter deze bepaling(en) negeren in zijn uitspraak als het tot een scheiding zou komen; besef dit a.u.b. goed en hierbij verwijs ik nogmaals terug naar de opmerking van ImanvdKraan!

Die notaris (in die 2e, laatste link) stelt dat deze voorwaarden door een notaris bekrachtigd moeten worden.
Een notaris zal jullie onderlinge afspraken op 'rechtsgeldigheid' nalopen; dat hoort bij zijn beroep.
Een notaris heeft uitmuntende wetskennis; zijn beroep is óók 'integer zijn' en daar wordt hij/zij héél goed voor betaald!

Eén laatste gedachte:
m.b.t. het eventuele voogdijschap (wéér: met het oog op een mogelijke, eventuele scheiding) zou ik me, als ik in jouw positie zou verkeren, goed voor laten lichten of het wellicht verstandig is hierover afspraken in je 'huwelijkse voorwaarden' op te nemen! Het Islamitische perspectief (primaire voogdij: kinderen naar vader of moeder?) hierop is wezenlijk anders dan het Nederlands-juridische.
Besef tegelijkertijd wel, dat in een dergelijke situatie, rechters in Nl. allereerst zullen oordelen vanuit wat zij 'in het belang van het kind' achten en dat is, in dit gekke landje, nagenoeg altijd 'kinderen naar de moeder'. Schriftelijke afspraken kunnen een beslissing hierover wellicht beinvloeden maar niet afdwingen, het zal je dus hoe-dan-ook géén zekerheid bieden!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en ik wens jullie veel geluk samen!

MVG,
Zedek

RANDOM_AVATAR
AbuMuhamed
Beginner
Beginner

door AbuMuhamed » vr _5-_jun-_2015ah, 5-6-2015ad, 5:54 pm

Hartelijk dank!
Djazaak Allah!
Ik heb er veel aan!

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _6-_jun-_2015ah, 6-6-2015ad, 6:04 am

Trouwen in de Islam is zeer gemakkelijk gemaakt.

Je bent in de ogen van Allah :swt: Halal voor elkaar als het volgende wordt nagekomen:

-Aanwezigheid van de man.
-Aanwezigheid van de vrouw(met een Waliy).
-Aanwezigheid van 2 getuigen.
-Het geven van de Mahr( bruidsschat).
-Een Imam(of een andere vrome Moslim) die de huwelijk voltrekt.
-Bekendmaking van de voltrokken huwelijk.

Als deze aspecten worden nagekomen dan mag men "elkaars handje vast houden"!

Wil men(of heeft men de behoefte) daarnaast alsnog voor de Nederlandse wet te trouwen, dan is daar niets mis mee. Maar het maakt jou huwelijk feitelijk niet meer Halal dan dat het al was in de ogen van Allah :swt: als men de eerdere opgenoemde verplichtingen is nagekomen.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

Keer terug naar Het huwelijk