Mijn man wilt een tweede vrouw...

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
islamleren
Junior lid
Junior lid

Re: Mijn man wilt een tweede vrouw...

door islamleren » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 4:15 pm

Assalamu Alaikum,

Eerlijk gezegd vind ik dit zelf een beetje raar.
Ik weet dat de profeet vzmh met verschillende vrouwen trouwde voor een bepaald doel om bijvoorbeeld voor verzoening te zorgen met bepaalde stammen (er was veel oorlog in die tijd )en om te laten zien dat het ok is om met een vrouw te trouwen dat veel ouder dan jou is of trouwen met een gescheiden vrouw.

Ergens las ik dat mannen juist beter niet moet meerdere vrouwen trouwen want zij zullen nooit in staat zijn om ze even gelijk te behandelen zoals de profeet vzmh dat deed.
De profeet is tuurlijk een mens ,maar in vergelijking met ons is hij perfect en dit is dankzij Allah.

Hij zegt nu wel zo en belooft van alles ,maar dat is denk ik met alles zo.
Ik denk dat hij tevreden moet zijn met jou en niet naar nog meer moet zoeken.
Het onderhouden van een gezin of een vrouw is in deze tijd meer dan genoeg en opzich al een hele taak.

Stel dat jij akkoord mee gaat en later niet overweg kan met deze vrouw ...zou hij dan in staat zijn om een tweede huis te kopen of te huren dat net zo groot is als waar jij nu in leeft ?

Laat hem eerst maar kinderen krijgen en daarvoor zorgen !
Kinderen zijn leuk ,maar hoe groter ze worden hoe groter ook de kosten van hun worden.
En dan kijken of je hem nog hoort praten over dit onderwerp !

Het feit dat jullie hier in Nederland leven is vanwege het geld om het zo plat te zeggen.
Dus hoe hij erbij komt dat ie geld over heeft om een tweede vrouw te nemen vind ik apart.

Ik denk dat hij gewoon dankbaar moet zijn en hiermee moet ophouden.

Er zijn genoeg kinderen op de wereld .
Als hij zo graag wil helpen laat hem dan een paar kinderen adopteren en ze een toekomst geven.
Dit is trouwens geliefd door de profeet ..het zorgen voor wezen.

Je kan op verschillende manier aan de Soenah werken.

Ameena
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Ameena » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 4:41 pm

Ik voel me nogal onwenning bij het feit dat er wordt aangeraden om kinderen te nemen. Alle ik snap de redenering wel. Maar klinkt misschien cru, maar stel dat er dan kinderen zijn, hij wil alsnog een 2e vrouw en het huwelijk loopt op de klippen (ik hoop het echt niet) Dan moeten de kinderen hun ouders zien scheiden. Ik ben zelf kind van gescheiden ouders en ik wens dat echt niemand toe.

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 5:06 pm

islamleren schreef:Ergens las ik dat mannen juist beter niet moet meerdere vrouwen trouwen want zij zullen nooit in staat zijn om ze even gelijk te behandelen

Assalamu Aleikum,

Allah(SWT) zegt in de Koran:

Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot één, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is Allah voorzeker Vergevensgezind, Genadevol. (Koran 4:129)

Dit betekend niet dat meerdere vrouwen trouwen totaal niet mogelijk is in de Islam, want dit zou een foute en verkeerde conclusie zijn. Maar dat alleen maar in het gelijk behandelen van en tussen vrouwen daar al een zware en moeilijke taak en verantwoordelijkheid op staat. Dat is wel duidelijk.

Daarom zegt de Koran ook (en let op het onderstreepte) het volgende:

En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen. ( Koran 4:3)
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

islamleren
Junior lid
Junior lid

door islamleren » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 5:49 pm

Ja klopt dit las ik !
Het is niet onmogelijk maar naar mijn mening neigt dit stuk toch naar het afraden van omdat je als persoon hier gewoon niet in staat bent.
Daarom verwees ik ook naar de profeet.
Ik betwijfel het dat er een man op aarde loopt die net zo rechtvaardig zou zijn als de profeet.
De profeet kreeg trouwens hulp van Allah in het uitvoeren van zijn taken.
Tuurlijk krijgen wij ook hulp maar dat is dan ander soort hulp dan wat de profeet kreeg.
Ja ik weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel.

islamleren
Junior lid
Junior lid

door islamleren » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 5:55 pm

@Ameena : Ik snap je angst maar kinderen nemen hoort nou eenmaal bij het huwelijk en de islam.
Je trouwt om een gezin te vormen niet ?
Deze man is eigenlijk opzoek naar een volgende kandidaat terwijl hij al een hele lieve en gehoorzame vrouw heeft.
Verder lijkt het alsof hij niet weet waar hij over het heeft..dat ie makkelijk een tweede vrouw kan onderhouden.
Het is een groot verantwoordelijkheid het huwelijk.
Daarom mijn mening als hij kinderen neemt en begint in te zien hoe moeilijk het is om ze op te voeden zowel emotioneel als financieel ..zal hij misschien toch afzien van het idee om een tweede vrouw te nemen.

Ik bedoel in de eerste instantie is hij met deze jongedame getrouwd om met haar verder te gaan.
Ik neem aan dat er geen voorwaarde was geweest aan het begin van het huwelijk van : Ow ik trouw met jou MAAR ik ben voor polygamie.
Had ie dat maar eerder moeten zeggen en dus moet dit al helemaal geen reden zijn om te gaan scheiden vind ik.

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » zo _18-_nov-_2012ah, 18-11-2012ad, 6:22 pm

islamleren schreef:Ja klopt dit las ik !
Het is niet onmogelijk maar naar mijn mening neigt dit stuk toch naar het afraden van omdat je als persoon hier gewoon niet in staat bent.
Daarom verwees ik ook naar de profeet.
Ik betwijfel het dat er een man op aarde loopt die net zo rechtvaardig zou zijn als de profeet.
De profeet kreeg trouwens hulp van Allah in het uitvoeren van zijn taken.
Tuurlijk krijgen wij ook hulp maar dat is dan ander soort hulp dan wat de profeet kreeg.
Ja ik weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel.

Assalamu Aleikum,

Zelfs de Profeet Mohammad s.a.w. kreeg menings verschillen door/via zijn vrouwen, omdat de vrouwen van de Profeet s.a.w. zelf jaloers op en richting elkaar waren geweest. Maar het verschil hier is natuurlijk de uitmundende karrakter van de Profeet Mohammad s.a.w.en de hoge positie van de vrouwen van de Profeet Mohammad s.a.w.(als moeders der gelovigen) . Daarnaast was het Allah(SWT) zelf die hier melding van heeft gemaakt en de vrouwen van de Profeet Mohammad s.a.w. waarschuwd met de volgende Koran verzen:

O profeet! Zeg aan uw vrouwen, "Als gij het leven dezer wereld en zijn luister wenst, komt dan, ik zal u een geschenk geven en u op een grootmoedige manier vrij laten. Maar indien gij Allah en Zijn boodschapper en het tehuis van het Hiernamaals wenst, dan heeft Allah waarlijk voor degenen onder u die goed doen, een grote beloning."( Koran 33:28-29)

RANDOM_AVATAR
RabiaBasri
Super lid
Super lid

door RabiaBasri » vr _23-_nov-_2012ah, 23-11-2012ad, 6:30 pm

Moslimah schreef:Assalamoe alaikoem allemaal. ik wil graag iets met jullie delen en zou graag advies willen hierbij. ik ben 2,5 jaar getrouwd en ben 23 jaar en we zijn alhamdolilah redelijk gelukkig, we hebben nog geen kindjes maar we willen er inshaa allah wel mee beginnen.
laatst had ik een gesprekje met mijn man en daarin hadden we het over polygamie. polygamie is van de islam mashallah, als een man meerdere vrouwen kan onderhouden en hen gelijke rechten geeft dan mag hij dat doen inshaa allah. mijn man gaf dus aan dat polygamie hem wel aanspreekt en hij als hij het aankan het wel zou willen doen in de toekomst...ik schrok daar toch wel van omdat hij van mij weet dat ik daar moeite mee heb en liever niet wilt, het is iets van de islam ik vind het ook mooi als het kan en als het op de juiste manier gebeurd maar ik heb er voor mezelf toch wel moeite mee. want ik probeer hem tevreden te stellen in alles. hij zegt ook dat hij heel tevreden is en komt ook eigenlijk niets tekort.maar hij zegt meer dat omdat het van de soenah is hij het graag wilt doen en ook voor de voortplanting dat hij meerdere kinderen kan krijgen dan alleen 4 of 5. Hij wilt het alleen doen als ik het wil en anders zou hij mij niet willen kwetsen, maar ik zie dat hij het graag wilt... :-(
en ik wil hem ook niet tekort doen, en het geloof is voor mij heel belangrijk want we zijn beide praktiserend.

Hij heeft het er toch wel redelijk veel over, hij zegt dat hij het alleen zou doen als ik het met die andere vrouw goed zo kunnen vinden en we bij elkaar passen en vriendinnen kunnen zijn. hij heeft waarschijnlijk toch een soort van behoefte en dat stoort mij ookal zegt hij dat het niet is om zijn lusten maar ik vind dat toch wel zo te horen...ppff ik weet niet wat ik moet doen. hij zegt dat hij het financieel wel aankan om 2 vrouwen te onderhouden. zelf werk ik op het moment maar hij zegt ons beide gelijke rechten te gaan geven, het lieft zei hij dat hij met ons onder 1 dak woont, nou dat zie ik moeilijk gebeuren. ik wil me man ook niet kwijt... wat denken jullie..? hebben jullie advies voor mij...?? zijn er die in hetzelfde probleempje zitten..?

Lieve Moslima,

Als je man daadwerkelijk van je houdt en jij kenbaar heb gemaakt dat dit idee je van binnen kwelt, dan stapt hij vanzelf van dit idee af. Vindt hij polygamie belangrijker dan jullie huwelijk dan kan jij zelf de conlcusie trekken. Het is niet aan jou om toe te geven omwille van het huwelijk, maar aan hem! Hij had namelijk eerder kenbaar moeten maken dat hij polygamie daadwerkelijk in de praktijk wil brengen in de toekomst. Door dit niet van te voren kenbaar te maken kon je hier geen rekening mee houden. Het feit dat in de fiqh een tweede vrouw mag worden genomen, neemt niet weg dat hij dit niet op elke willekeurige tijdstip kan beslissen. Nu je in een huwelijk zit doe je alle grote beslissingen samen, of dit vereist is in de fiqh of niet. Het behoorlijk behandelen van je vrouw gaat is immers verplicht en gaat absoluut voor de optionele keuze van een tweede vrouw.

Voor wat betreft de kinderen: neem Ameena's advies ter harte! Neem geen kinderen tot je in een echt stabiele situatie zit. Dat hij nu al dreigt om te stoppen met een huwelijk is een indicatie dat jullie huwelijk nog niet helemaal stabiel is.

Inshallah zul je hem op andere ideeen brengen en een lange, gelukkige huwelijk genieten!

RANDOM_AVATAR
Oem_Saffiya
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Oem_Saffiya » vr _23-_nov-_2012ah, 23-11-2012ad, 7:47 pm

Ayasha schreef:
NouralDien schreef:
Salaam aleikoum lieve zuster

Ik ben net nieuw hier op t forum en zou graag in contact met je willen komen, maar weet niet hoe het precies werkt?

Liefs je zuster Fie Dien

Aleikum salam,

Contactgegevens worden niet zonder meer doorgegeven aan iemand die net nieuw is hier op het forum en wij in het geheel niet kennen. Dus je even voorstellen in het daarvoor geëigende hoekje Voorstellen, wordt op prijs gesteld.

wa salam

Assalaamu Aleikom,

Ik ben al enig tijd actief op het forum. Mag ik dan wel de contactgegevens van betreffende zuster. Ik heb momenteel dringend advies nodig van een zuster die hier ervaring mee heeft. Uit de reactie van zuster Niama kan ik opmaken dat het een zuster is die veel hikma bezit. Baraka Allahu feekum

RANDOM_AVATAR
naimamina
Beginner
Beginner

door naimamina » vr _23-_nov-_2012ah, 23-11-2012ad, 8:08 pm

[quoteAleikum salam,

Contactgegevens worden niet zonder meer doorgegeven aan iemand die net nieuw is hier op het forum en wij in het geheel niet kennen. Dus je even voorstellen in het daarvoor geëigende hoekje Voorstellen, wordt op prijs gesteld.

wa salam[/quote]

Assalaamu Aleikom,

Ik ben al enig tijd actief op het forum. Mag ik dan wel de contactgegevens van betreffende zuster. Ik heb momenteel dringend advies nodig van een zuster die hier ervaring mee heeft. Uit de reactie van zuster Niama kan ik opmaken dat het een zuster is die veel hikma bezit. Baraka Allahu feekum[/quote]

wa aleikoem salaam wa rahmatoelah zuster,

sorry ik ben een tijdje niet online geweest. Als de moderator zo vriendelijk zou willen zijn om het nu dan toch door te sturen inshaAllah.

wa fiekie barakAllah

naima

RANDOM_AVATAR
Maimoona
Super lid
Super lid

door Maimoona » zo _25-_aug-_2013ah, 25-8-2013ad, 12:30 am

Ennn.... is het allemaal nog goed gekomen met de zuster?
Fatiih

RANDOM_AVATAR
Nialo
Beginner
Beginner

door Nialo » zo _27-_okt-_2013ah, 27-10-2013ad, 10:17 pm

Moslimah schreef:
kleur_rijk schreef:assalamoe aleikoem

indien jij niet had gewild dat je man mogelijk een tweede vrouw zou huwen, had je dit kunnen opnemen in het huwelijkscontract...

indien je man daadwerkelijk de sunnah wil opvolgen, laat hem dan het voorbeeld nemen van muhammed (vzmh), de meeste van zijn vrouwen waren weduwe, hadden bescherming nodig of hij trouwde met hun om een ander nobel doel..

vandaag de dag trouwen naar mijn inziens sommige mannen een tweede vrouw vanwege de lusten en vaak trouwt men dan ook nog een tweede vrouw die jonger is dan de eerste..ik zeg niet dat dit het geval is bij jou, maar mijn advies aan jou en je man, indien hij de sunnah wil volgen laat hem een weduwe of een gescheiden vrouw huwen of huwen met een ander nobel doel in het vooruitzicht..

de vrouwen van de profeet:

http://www.risallah.com/archief/artikel ... tikelnr=27

Tuurlijk het is de soenah van de profeet vrede en zegeningen zij met hem, het zou ook mooi zijn als je het zou verdragen, maar ik weet van mezelf dat ik het moeilijk vind om daarmee om te gaan en ik vind het in dit land te moeilijk. hij zal toch 2 huren moeten betalen en ons gelijk moeten behandelen, mijn man is mahsllah een goede man die kennis op doet ook alhamdolilah kennis heeft.
Ik besprak het met hem voordat we trouwde toen zij hij dat hij geen behoefte had aan een tweede of derde, hij zij dat dat niet van toepassing was en daar niets voor voelt, dus waarom zou ik het dan moeten opnemen in het contract, hij wist hoe ik erover dacht.

Duidelijk dat hij je in het ooitje heeft genomen, typisch naïeve vrouwen.

RANDOM_AVATAR
content
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door content » ma _28-_okt-_2013ah, 28-10-2013ad, 12:19 am

Typisch mannen die hun woord niet nakomen en Allaah niet vrezen.

RANDOM_AVATAR
Anders
Beginner
Beginner

door Anders » ma _16-_apr-_2018ah, 16-4-2018ad, 7:57 pm

Geachte
Ik ben tweede vrouw van een Turkse man, en ik moet toegeven dat me dit veel verdriet bezorgd. Heb helemaal niet het gevoel dat ik gelijk behandeld word. Ik zit elke avond alleen en heb reeds kanker gehad wat ik ook alleen moest doorstaan. Ik betaal zelf mijn huur, ik studeer nog waardoor ik een beperkt inkomen heb. Hij helpt me wel in onderhoud voor eten en kledij. Weet dat veel eerste vrouwen dit moeilijk vinden maar als tweede vrouw is dit leven ook zeer pijnlijk. Ik hou heel veel van hem waardoor ik deze keuze gemaakt heb en ik ben katholiek. Maar ik raad het in deze tijd ook niet aan.

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » di _17-_apr-_2018ah, 17-4-2018ad, 9:15 am

Wat is er mis met deze mannen hedendaags die claimen Moslim te zijn, en denken daarom dat ze zomaar meerdere vrouwen mogen hebben?

Ik schaam mezelf diep als een moslim en als een man als ik deze verhalen hoor.
En zij brengen dit aspect van meerdere vrouwen mogen hebben in de Islam in een heel slecht daglicht, terwijl het een oplossing kan/mag zijn voor velen(maar helaas niet voor iedereen) in het leven.

De man die beslist om meerdere vrouwen te nemen moet eerlijk en rechtvaardig omgaan met zijn vrouwen, en hij moet tevens elke vrouw kunnen onderhouden met ieder het zelfde of naar de maatstaven en omstandigheden elke vrouw.

Daarnaast is het voor de Moslim man geoorloofd om met een "vrouw van het Boek"(die dus Christelijk/Joods is) te trouwen. Op de voorwaarde dat zij kuis en Godvrezende vrouw is. En niet bv iemand met een kruis om haar nek maar de wetten en verplichtingen van God totaal verwaarloost, zo iemand is niet geoorloofd ook al claimt zij christelijk te zijn.

Het willen hebben van meerdere vrouwen is absoluut toegestaan in de Islam, maar daar komen wel verplichtingen en regels bij kijken en een groot verantwoordelijkheid dat een man een echte man maakt. En niet zoals de hedendaagse mannen die geen eer en verantwoordelijkheid dragen voor datgene wat ze denken te mogen doen zonder daarbij te beseffen wat het werkelijk betekend om meerdere vrouwen tot zich te nemen.

Als deze mannen dat werkelijk zouden begrijpen, dan zouden ze moeten weten dat de last groter is dan de lust om meerdere vrouwen te nemen. En dan denken ze wel twee of drie en velen keren na of ze meerdere vrouwen willen en aankunnen.

Daarnaast behoren zij Allah :swt: te vrezen.

Vorige

Keer terug naar Het huwelijk