Wat te doen... Ouders weigeren mijn huwelijk

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Umm Yasmin
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wat te doen... Ouders weigeren mijn huwelijk

door Umm Yasmin » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 10:59 pm

bismillaah,

Ergens snap ik de ouders wel, en wees blij met hun..ze houden blijkbaar heel veel van je, ookal uitten ze het misschien op de verkeerde wijze. Het feit dat ze niemand goed genoeg voor jou vinden laat alleen maar zien, hoe hoog ze jou hebben zitten.

Moge Hij jullie verenigen fie doenya wa'l-'aakhirah, en moge Hij jou een oprechte en rechtschapen broeder schenken, ameen.

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 11:31 pm

Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Subhaanallaah. :-(

Moge Allaah je ouders hun harten openstellen voor het huwelijk.

Ik hoop dat je ouders bijdraaien insjallaah...
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 12:08 am

Samira schreef:Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu,

Subhaanallaah. :-(

Moge Allaah je ouders hun harten openstellen voor het huwelijk.

Ik hoop dat je ouders bijdraaien insjallaah...

ik hoop het ook voor jou...
Ik kijk uit naar het bruiloftsfeest.... Allez niet dat ik ga uitgenodigd zijn, maar ik wil het volledige relaas hier uitgesmeerd hebben op OI. Ik heb nog nooit geen marokkaanse bruiloft meegemaakt en ik ben echt benieuwd...
Veel succes lieve zus. Ik duim voor je en doe zeker een dua voor je opdat Allah saw de harten van jou en je ouders openen voor een toenadering...
xxx

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 5:09 pm

@AboeTasnim; De keuze is inderdaad aan mij en ik ben aan het vechten voor mijn recht.. Inshallah Ghair...

@Nihal; Ik hoop dat mijn ouders met de imaam willen praten en discussieren en niet de deur helemaal dichtdoen.. De angst om elkaar te verliezen en het daadwerkelijk elkaar verliezen daar geven ze mij de schuld van... Het leven in huis is niet meer wat het is geweest en ook hier ben ik de boosdoener en niet naar ze wil luisteren en het feit accepteer dat ze niet willen.. Ze zijn helemaal niet meer voor rede beschikbaar.. Wat je zegt ik wacht het gesprek met de imaam af inshallah..

@Phylicia; Dat ze van mij houden daar twijfel ik geen moment aan.. Ik geloof wel dat ouders nooit iemand goed genoeg vinden voor hun kind, maar toch komt er een dag dat je je kind laat gaan omwille van zijn/haar geluk en hier lijkt het alsof ze me dat niet gunnen... Rabi yihdihom inshallah.

@Samira; Dank je wel Meid en ik hoop het met je inshallah;

@MalikaElOmari; dank je wel lieve meid en ik houd je inshallah op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en alle ins en outs inshallah...

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » zo _22-_jan-_2012ah, 22-1-2012ad, 8:11 pm

@Nihal; Ik hoop dat mijn ouders met de imaam willen praten en discussieren en niet de deur helemaal dichtdoen.. De angst om elkaar te verliezen en het daadwerkelijk elkaar verliezen daar geven ze mij de schuld van... Het leven in huis is niet meer wat het is geweest en ook hier ben ik de boosdoener en niet naar ze wil luisteren en het feit accepteer dat ze niet willen.. Ze zijn helemaal niet meer voor rede beschikbaar.. Wat je zegt ik wacht het gesprek met de imaam af inshallah..

Angst is de slechtste raadgever, en dat zie je nu ook. Maar lieverd, probeer positief te denken. De zet van jou om de iman erbij te betrekken, is een hele goede en positieve actie. Vraag Allah swt in je gebeden om hulp.Ik begrijp dat het voor jou een hele vervelende en vooral slopende situatie is geworden, en weet dat je een dergelijke schuld niet op je hoeft te nemen, maar mss kan je wel proberen te begrijpen dat ze dit zeggen uit angst. Ik zal dua voor je doen en ik hoop de andere op het forum je niet zullen vergeten in hun gebeden.
Ik hoop echt dat jullie met elkaar een weg vinden, die voor jullie alle drie goed is, inshAllah
Rijkdom is niet hoeveel je kunt kopen, maar hoeveel je kunt geven.

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 9:21 am

@Nihal; Dank je wel voor je lieve woorden, meid... Ik waardeer je dua's voor ons ook enorm... Vervelend en slopend is het zeker en vooral die onzekerheid... Inshalah ghair en ik heb er vertrouwen in en Allah zal ons inshallah leiden...

RANDOM_AVATAR
UmmZ
Beginner
Beginner

door UmmZ » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 9:59 pm

Salaamoe alaykoem zuster Casawiya,

Insha Allah gaat alles goed met je. Ik wil je ten eerste complimenteren om je sabr in deze situatie, en om het feit dat je heel neutraal spreekt over je situatie en je ouders (zonder emoties). Ik was het net aan het lezen met mijn moeder, en moest eerlijk aan haar toegeven dat ik echt niet op mijn 31ste nog echt op hun toestemming ga wachten als er zo'n goede broeder komt. En ze gaf me gelijk: ga dan naar de imaam!

Ik vroeg me af, als je thuiswonend bent, is er misschien iets dat je ouders zullen missen/kwijtraken als je getrouwd bent? Hulp in huis, financieel, etc.? Want je bent inderdaad alweer 31 masha Allah, ***verwijderd, generaliserend en zonder vertaling van buitenlandse woorden*** lees de forum regels, Nihal

RANDOM_AVATAR
UmmZ
Beginner
Beginner

door UmmZ » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 10:18 pm

Oh, subhannallaah. Toevoeging: want, als dat de reden is, zou je je ouders gerust kunnen stellen insha Allah.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 10:36 pm

Ummz en philicia, dit is geen privé chat, berichten verwijderd, ontopic graag

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

RANDOM_AVATAR
UmmZ
Beginner
Beginner

door UmmZ » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 10:45 pm

***verwijderd*** Nihal

RANDOM_AVATAR
saber
Senior lid
Senior lid

door saber » ma _23-_jan-_2012ah, 23-1-2012ad, 11:22 pm

Salaam,

Ik heb met je te doen. Misschien komt dit hard over, maar wat ik lees komen je ouders vreemd over.
Je ouders doen er alles aan om jou niet te laten trouwen. Ik zou een bemiddelaar inschakelen die je ouders erop wijzen dat zij geen ongefundeerde reden mogen geven om jou niet te laten trouwen. Als deze broeder aan islamitische voorwaarden voldoet en jouw ouders blijven weigeren dan zou ik voor mijn eigen geluk kiezen.
Er is tenslotte geen gehoorzaamheid aan je ouders verplicht wanneer zij ongehoorzaam zijn in het geloof.
Speelt er een culterele verschil tussen jou en de man die met je wilt trouwen. Dat is nogal vaak een reden tot afwijzing.

RANDOM_AVATAR
Umm Yasmin
Super Poster!
Super Poster!

door Umm Yasmin » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 12:22 am

Nihal schreef:Ummz en philicia, dit is geen privé chat, berichten verwijderd, ontopic graag

You're right..sorry TS!

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 6:32 pm

[at]*Hind*: Dank je wel voor je Dua's en inshallah ghair... Ik heb er alle vertrouwen in... Ik kan niet meer dan hoop en geduld hebben, want ik ben ervan overtuigd dat ik een beproeving is en inshallah zullen we hem doorkomen..

@UmmZ: Ik kan niet anders dan met respect over mijn ouders praten, hoe erg ik hun houding nu vind en hoewel we het momenteel niet met elkaar eens mijn, dat neemt niet weg dat ik ze respecteer en dankbaar ben voor alles.. Mede dankzij hun ben ik geworden wie ik ben, walhamdulillah... Ik geloof wel dat ze angst hebben voor een twee lege plek in huis. 5 jaar geleden is mijn broer geheel onverwachts overleden, misschien dat dat er ook mee te maken heeft.. Bang om nog een kind te verliezen, maar hoe vaak ik ze ook vertel dat ik maar een half uur van ze vandaan zal zitten en dat ik wel degelijk nog deel zal uitmaken van hun leven.. Ze blijven alleen maar nee nee en nog eens nee zeggen... Wil je ons dochter zijn dan blijf je, wil je dat we je ook als begraven beschouwen, dan kun je nu vertrekken.. Geen enkele discussiemogelijkheid... Lakin ghair inshallah...

[at] saber; Vreemde reactie van mijn ouders inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens.. Vooral omdat ze helemaal geen redenen hebben om hem te weigeren; Hij is net als mij marokkaans (ook Arabisch, dus geen berber issues wat eventueel ook zou kunnen spelen) en voor de rest ook net al mij opgegroeid in Nederland en alhamdulillah voldoet hij ook aan alle islamitische voorwaarden. Mijn ouders hadden hem gevraagd om naar Limburg te komen en zich hier te vestigen.. Dat heeft hij gedaan (hij had zich jaren geleden op een blauwe maandag bij een aantal woningvereningen inschreven soubhanallah) en kreeg al gauw een huis toegewezen. Nu zeggen ze hoe komt het zo dat hij zo snel een huis heeft gekregen en waarom wilt hij zo hoognodig naar Limburg (en ze verwijzen naar een verkeerd verleden e.d.)...Het lijkt wel of ze gewoon naar excuses zoeken om hem te kunnen weigeren, maar de daadwerkelijke discussie aangaan, dat willen ze niet.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 8:04 pm

Sorry hoor, maar dat kan ik echt geen excuus noemen. Zij is geen jong meisje meer, het houden van je eigen dochter of zoon betekent ook rekening houden met je eigen dochter of zoon.

De profeet s.a.w zei:

“Wanneer jullie een huwelijksaanzoek krijgen van iemand waarover jullie tevreden zijn met betrekking tot zijn geloof en karakter, huw hem dan. En wanneer jullie weigeren: er zal groot verderf en onheil op aarde zijn.”

(Overgelverd door Tirmidhi)

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 8:21 pm

assalaam aleikum

ik kan met je ouders meevoelen, toen onze dochter overleed was ze 19 jaar. we hadden nog een andere dochter en die ging anderhalf jaar later trouwen. ineens was het huis wel erg leeg. al waren er nog twee zonen thuis... bovendien ging zij in een ander land wonen. dat is voor ouders wel erg zwaar. maar het is geen reden om de levende dochter bij je te houden! haar leven gaat door. het is niet de bedoeling dat na een sterfgeval iedereen stil moet blijven staan en bang moet zijn nog iemand te verliezen. tenslotte zijn jullie van plan redelijk dicht bij je ouders te gaan wonen, dus ze krijgen er alleen maar een (schoon)zoon bij. en Insja'Allah later ook kleinkinderen. ze zouden eens moeten weten hoe met name die kleinkinderen hun leven weer inhoud gaan geven! alleen al daarom denk ik dat je door moet zetten, zodat ze over een paar jaar, Insja'Allah van die lieve kleine hummeltjes in hun armen kunnen sluiten!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 8:45 pm

De dag dat je een kind krijgt, is de dag dat je je kind moet loslaten. Dit gaat in het begin onopmerkzaam, maar plots kunnen ze lopen en hebben ze je niet meer nodig om ze te dragen... En zo gaat het verder. Ik ben heel blij dat ik mijn kinderen heb kunnen loslaten. We zien elkaar weinig al wonen ze vlakbij. Mijn twee jongsten wonen thuis maar leiden ook hun eigen leven.
Een ding weten ze, als ze me nodig hebben dan ben ik er voor hen.
Eersdaags komt mijn eerste kleinkind ter wereld. Weer een moment van loslaten. Want al heeft mijn dochter me af en toe nodig, haar prioriteiten zijn nu haar man en haar kind. En ik... Ik ben gelukkig.
Misschien moet je dus even met je ouders en de imaam rondt de tafel gaan zitten en praten over de dood van je broer. Blijkbaar hebben ze dat nog geen plaats kunnen geven en projecteren ze dat op jou. Eens ze doorhebben dat ze dit beter niet doen, ligt de weg voor je open.
Veel sterkte meid... (en je weet het hé, hou ons op de hoogte!)
Beslemma

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 9:03 pm

[at]*Hind*; een half uur is echt niet ver weg; het is de eerst volgende grote stad in de buurt.. Dus eerlijk gezegd ligt de woning erg centraal.. Maar goed, rabi yihdihom..

[at]**Dawoed**; Ik ben het honderd procent met je eens.. Mijn ouders hebben het natuurlijk niet in die bewoordingen gezegd, maar ik geloof dat het overlijden van mijn broer een rol kan spelen, maar dat neemt betekent niet dat het mijn recht op een eigen leven ontneemt.. Mijn ouders zeggen nee en iedereen die daarin tegengaat luister niet en kan naar de verdoemenis wat hun betreft..

@imanvdkraan; Als ik over trouwen, kinderen en kleinkinderen begin dan word mij verweten hoe ik in zulke bewoordingen kan praten en of ik geen schaamte ken.. Ik heb met mijn ma gesproken en zij zegt ja natuurlijk wil ik je ook getrouwd zien in je eigen huisje samen met je eigen gezinnetje, maar niet nu en niet met die persoon.. Waarom niet? Geen antwoord hij is niet geschikt en daarmee is de discussie afgelopen. Behoorlijk slopend...

@MalikaElOmari; Ik heb contact opgenomen met de imaan vorige week vrijdag en hem het telefoonnummer van mijn vader gegeven.. Tot op heden heb ik nog niets gehoord en weet eigenlijk ook niet of hij mijn vader daadwerkelijk heeft gebeld. Ik heb vandaag naar de moskee gebeld, maar de imaan was er niet en mij werd gevraagd om het morgen nogmaals te proberen. Inshallah ghair..
Je bent een voorbeeld hoe het moet.. hoe moeilijk het is om los te laten, je moet want dat is het leven en generaties volgen elkaar op, maar het lijkt wel of mijn ouders ons gewoon in dit coconnetje willen houden en alles wat er buiten gebeurt, daar willen ze niets mee van doen hebben en dat beeld moeten we weg zien te krijgen inshallah.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 9:06 pm

casawiya schreef:[at]*Hind*; een half uur is echt niet ver weg; het is de eerst volgende grote stad in de buurt.. Dus eerlijk gezegd ligt de woning erg centraal.. Maar goed, rabi yihdihom..
Het is inderdaad niet de andere kant van de wereld, maar ik kán me voorstellen dat het voor hen wel zo voelt.
(Ik woon zelf nu 2 uur rijden van mijn familieleden vandaan en man-o-man, wat vind ik dat een eind. :police: )

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » di _24-_jan-_2012ah, 24-1-2012ad, 10:16 pm

**Dawoed** schreef:Sorry hoor, maar dat kan ik echt geen excuus noemen. Zij is geen jong meisje meer, het houden van je eigen dochter of zoon betekent ook rekening houden met je eigen dochter of zoon.

De profeet s.a.w zei:

“Wanneer jullie een huwelijksaanzoek krijgen van iemand waarover jullie tevreden zijn met betrekking tot zijn geloof en karakter, huw hem dan. En wanneer jullie weigeren: er zal groot verderf en onheil op aarde zijn.”

(Overgelverd door Tirmidhi)

Broeder, tuurlijk is het geen excuus, maar het maakt het wel begrijpelijker, wat weer een stap dichterbij de oplossing kan brengen. Ze begrip tonen, voor die gevoelens, kan het ook makkelijker maken voor ze.

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » zo _29-_jan-_2012ah, 29-1-2012ad, 2:53 pm

Salaam Allaykum,

Hierbij wil ik jullie de laatste stand van zaken doorgeven... De imam die ik vorige week had gebeld had nog niets van zich laten horen en was erg druk met tripjes naar andere steden.. Vrijdag heb ik een andere imam gecontacteerd nadat ik via via zijn tel# heb weten te bemachtigen. Ik heb mijn hele verhaal aan hem verteld en het was een super fijn gesprek.. Het is een hele aardige begripvolle imam die me geruststelde en zei dat ie alles zou doen om mijn ouders te overtuigen. Hij vroeg me zijn telefoonnummer aan mijn vader te geven om zo een afspraak met hem te maken en onder 4 ogen met hem te spreken. Zo gezegd zo gedaan... Ik heb mijn vader het nummer gegeven en hij zei dat ie hem niet zou bellen en dat hij a.s. vrijdag misschien naar die moskee zal gaan en met hem zou spreken..

Gisteren heb ik me afzijdig gehouden en vandaag kwam mijn moeder me vragen wat ik van plan was. Ik zei dat ik niet van plan was er een punt achter te zetten zolang ze niet met mij een discussie aangaan waarom hij niet geschikt is.. Geen antwoord.. Hij is niet geschikt en punt.. Toen heeft ze mijn vader erbij gehaald en gezet dat ik nog steeds niet om ben en dat ze overtuigd wil worden waarom hij niet geschikt is.. Mijn vader zei dat het geen goede man voor mij was. Hij was mijn vader en had meer levenservaring en hoe ik het durf om met hem in discussie te gaan... Als ik iets doe tegen zijn wil dan wenst hij mij dood en dat Allah niets wat ik in mijn leven doe inzegen en mijn kinderen ook alle problemen van de wereld mogen hebben... Als ik toch niet naar ze luister dan kan ik net zo goed vertrekken, want ik loop van ze te profiteren thuis (water, electriciteit, etc.)

Oh ja en hij was niet van plan met iemand te praten, geen imam, niemand niet... want hij had zijn laatste woord hierover gezegd..

Ik ga morgen langs die imam om persoonlijk met hem te praten denk ik, want mijn vader komt zekers niet naar hem toe...

VorigeVolgende

Keer terug naar Het huwelijk