Wat te doen... Ouders weigeren mijn huwelijk

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

Wat te doen... Ouders weigeren mijn huwelijk

door casawiya » do _19-_jan-_2012ah, 19-1-2012ad, 10:00 pm

Salaam,

Momenteel zit ik met een probleem dat ik aan jullie wil voorleggen omdat ik echt niet weet hoe nu verder.

Ik ben een 31 jarige jongedame in de bloei van haar leven. Ik heb alles voor mekaar walhamdulillah, leuke baan, leuke familie en vrienden. Het enige wat ik mis in mijn leven is een partner en mijn leventje echt te beginnen met een man aan mijn zijde en ons eigen gezinnetje.

Enige tijd geleden heb ik een jongeman leren waar het ontzettend goed mee klikt…Leuke man, gelovig, goede baan, van goede huize, enz…
Na Ramadan 2011 (in september jl.) is hij samen met zijn familie bij ons thuisgeweest om mijn hand te vragen. Mijn ouders hebben hun ontvangen en na de vraag bevestigd dat ze zullen overleggen en zsm met terugkoppeling zouden komen over of ze akkoord gaan en de nodige gang van zaken.

Een paar weken na hun bezoek hebben mijn ouders nog steeds niets van zich laten weten en ik heb ze gevraagd over hoe nu verder aangezien ze nog op antwoord aan het wachten waren. Mijn ouders hadden met bevestigd dat ze akkoord gaan mits hij in Limburg (hij komt uit Amsterdam en ik uit Limburg) een huisje heeft en zich hier vestigt. Hij was het hier aanvankelijk niet mee eens, maar toch heeft hij een huisje gezocht en gehuurd om zsm over te gaan tot de volgende acties.

Het is nu januari 2012 en mijn ouders weigeren terugkoppeling te geven en zeggen alleen dat ze hem niet geschikt achten. Waarom zeggen ze niet. Iedere discussie met mij hierover gaan ze uit de weg en als ik ze zeg dat ik het er niet mee eens ben en dat het voor mij tijd is om te trouwen (31 jaar) zeggen ze dat die discussie afgesloten is en als ik hem toch wil dan kan ik uit huis vertrekken en wordt ik uit de familie gezet. Als hij mijn vader belt om uitleg en feedback over zijn vraag (mijn hand) neemt mijn vader de telefoon gewoon niet op. Tevens zeggen ze nu dat ze hem nooit gezegd hebben een huis te nemen in Limburg.

Ik ben ten einde raad en kan niet begrijpen waarom mijn ouders zo reageren. En het lijkt wel dat ze gewoon niet willen dat ik trouw, want dit is niet de eerste huwelijkskandidaat is die zonder reden geweigerd wordt.

Ik zou jullie willen vragen om mij te adviseren wat te doen. Hoe kan ik mijn ouders overtuigen tot een redelijk discussie? Ik ben radeloos en weet niet hoe verder?

Shoukran

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wat te doen... Ouders weigeren mijn huwelijk

door kleur_rijk » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 12:55 am

helaas ken ik niet het gehele verhaal van jouw situatie om je goed te adviseren..

Heb je bijvoorbeeld een relatie gehad waarin je ontzettend afhankelijk was van iemand en is daar misbruik van gemaakt en zijn je ouders hierdoor voorzichtig?

of denken je ouders dat je niet zelf de juiste keuze kan maken...je staat toch niet onder curatele?

en tja 31 ben je....ik zou zeggen je bent geen 16,18 of 20 meer....je bent een grote meid :ja:

verricht het istikhara gebed en overleg met de gelovigen....

en neem initiatief het is immers jouw leven en je bent volwassen genoeg om voor jezelf op te komen....

kleur_rijk
Super Poster!
Super Poster!

door kleur_rijk » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 1:26 am

casawiya schreef:Mijn ouders hadden met bevestigd dat ze akkoord gaan mits hij in Limburg (hij komt uit Amsterdam en ik uit Limburg) een huisje heeft en zich hier vestigt

(duh)

als dit echt zo is....dan zou ik zeggen ga lekker trouwen nu het nog kan!

en als je uit de familie wordt gezet mag je bij mij in de familie

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 8:06 am

assalaam aleikum

het is duidelijk geen bevlieging van jou en je hebt veel geduld gehad met je ouders. bovendien ben je geen piepjong meisje meer, dat van toeten noch blazen weet....

http://islamqa.info/en/ref/95405

kun je engels lezen? in deze fatwa staat dat als de vader ongegrond het huwelijk tegenhoudt, de wali wordt overgegeven aan de hem-opvolgende wali. er staat ook in wat de lijn is is van de opvolgende wali's. als zij allen weigeren (wat vaak het geval is) kan de kwestie overgegeven worden aan een qaadi, een islamitische rechter, die dan ook meteen de wali is.

de vraag is nu: hoe graag willen jullie trouwen en wil je ruzie met je familie riskeren? je staat islamitisch gezien wel in je recht om te trouwen, als het een gelovige man, waar verder niets op aan te merken is...
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 11:12 am

@kleur_rijk: Dank je wel voor je reactie en feedback. Ik heb Istighara verricht and inshallah ghair… Ik probeer met mijn ouders te discussiëren, maar het enige wat ze zeggen is, hij is het niet voor je en waarom, daarom niet.. Wil je hem dan vergeet dat je een familie hebt. Dit is toch niet de manier. Daarnaast word ik nu thuis genegeerd en word er niet tegen me gesproken door mijn ouders. Wat heb ik in godsnaam gedaan? Er is een man om mijn hand komen vragen.

[at] imanvdkraan; Een bevlieging is het zekers niet… En van zijn kant ook niet… Hij wilt 100% voor ons gaan en probeert ook contact met mijn ouders op te nemen, maar zij nemen de tel niet op. Dank je wel voor de link en heeft me zekers geholpen het verhaal. Het is een goede broeder, gelovig, rookt niet, drinkt niet en werkt alhamdulillah en heeft de eis van mijn ouders ingewilligd om naar Limburg te verhuizen. Dus ik begrijp hun gewoon niet…
Trouwen willen we heel graag en we willen tot het uiterste graag, maar Rida Al Walideen is ook heel belangrijk voor ons beiden, maar ze laten ons op deze manier wel heel weinig keuze.

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 1:36 pm

casawiya schreef:@kleur_rijk: Dank je wel voor je reactie en feedback. Ik heb Istighara verricht and inshallah ghair… Ik probeer met mijn ouders te discussiëren, maar het enige wat ze zeggen is, hij is het niet voor je en waarom, daarom niet.. Wil je hem dan vergeet dat je een familie hebt. Dit is toch niet de manier. Daarnaast word ik nu thuis genegeerd en word er niet tegen me gesproken door mijn ouders. Wat heb ik in godsnaam gedaan? Er is een man om mijn hand komen vragen.

[at] imanvdkraan; Een bevlieging is het zekers niet… En van zijn kant ook niet… Hij wilt 100% voor ons gaan en probeert ook contact met mijn ouders op te nemen, maar zij nemen de tel niet op. Dank je wel voor de link en heeft me zekers geholpen het verhaal. Het is een goede broeder, gelovig, rookt niet, drinkt niet en werkt alhamdulillah en heeft de eis van mijn ouders ingewilligd om naar Limburg te verhuizen. Dus ik begrijp hun gewoon niet…
Trouwen willen we heel graag en we willen tot het uiterste graag, maar Rida Al Walideen is ook heel belangrijk voor ons beiden, maar ze laten ons op deze manier wel heel weinig keuze.

Volgens marokkaans recht heb je het recht om zelf te beslissen of je trouwt of niet, zonder tussenkomst van een voogd. Maar ik weet natuurlijk niet of je marokkans bent of niet...
In ieder geval zou ik nu toch wel even aan jezelf denken. Als je kinderen wil, zou ik toch niet te lang meer wachten inch Allah
:bloem:

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 2:03 pm

@MalikaElOmari; Dank je wel voor je reactie. Ik ben Marokkaanse en ik heb inderdaad uitgezocht dat je volgens het nieuwe Modawana zonder voogd kan trouwen. Zelf zawzia gaan doen via het consulaat is echt de allerlaatste optie, want ik wil mijn ouders’ zegen bash rabi yibarik lina in ons leventje en het leven van onze kinderen inshallah… Maar ze moeten ons ook die kans geven..

RANDOM_AVATAR
MalikaElOmari
Super Poster!
Super Poster!

door MalikaElOmari » vr _20-_jan-_2012ah, 20-1-2012ad, 11:50 pm

casawiya schreef:@MalikaElOmari; Dank je wel voor je reactie. Ik ben Marokkaanse en ik heb inderdaad uitgezocht dat je volgens het nieuwe Modawana zonder voogd kan trouwen. Zelf zawzia gaan doen via het consulaat is echt de allerlaatste optie, want ik wil mijn ouders’ zegen bash rabi yibarik lina in ons leventje en het leven van onze kinderen inshallah… Maar ze moeten ons ook die kans geven..

Dat begrijp ik ten volle. Maar ze draaien uiteindelijk wel bij. Misschien willen ze hun dochter gewoon bij hun houden. Het is gemakkelijker voor hun oude dag. Maar je moet aan jezelf denken ook. Het is niet de bedoeling van Allah saw om als vrouw alleen door het leven te gaan. Volgens mij heb ik gelezen in de Koran, (kan het echter niet juist situeren) dat het huwelijk belangrijk is in de moslimsamenleving.

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 5:52 pm

@MalikaElOmari; En dat schijnen ze niet in te zien, dat over 20, 30 jaar inshallah mochten zijn er niet meer zijn, wat moet ik dan? Alleen door het leven? Geen idee... Ze zeggen alleen dat ik geduld moet hebben en dat een betere kandidaat zal komen.. Maar wat ze niet inzien is dat ik al 31 ben... Ik moet aan mijzelf denken voor mijzelf en mijn geluk kiezen en de islam staat 100% aan mijn kant... Want ze kunnen niet weigeren zonder geldige reden.

almira-petra
Super lid
Super lid

door almira-petra » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:06 pm

Mag dat volgens de Islaam dat ouders één van hun kinderen persé willen thuishouden?
Kinderen hebben toch steeds de taak om voor hun ouders te zorgen, ook als zijn ze getrouwd? Zijn ze dan bang dat je er later niet meer zal zijn voor hen.

Inshallah komt alles goed. :roos:
Moge Allah ons allen een plaatsje in Al-Djennah schenken

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:13 pm

salaam aleikoem casawiya,

Mijn gevoel zegt dat het verhaal niet compleet is, dat er meer is waardoor je ouders hun besluit hebben herzien.
Het kan natuurlijk zijn dat er mss iets is gezegd of gedaan wat of jij niet weet of je liever niet op het forum plaatst.
Mss kan je een gesprek aangaan, wat niet over deze kandidaat gaat, maar over waar een kandidaat volgens hun aan zou moeten voldoen. Verder zou je kunnen vertellen hoe graag je wilt trouwen. Je biologische klok tikt natuurlijk ook door. Mss ontstaat er een opening wanneer je een gesprek opent waarbij je enkel luisterd naar hun, dit kan positief werken omdat ze zich gehoord kunnen voelen, en kan jou duidelijkheid geven over hoe ze denken en waar de opening bij hun is.
Tuurlijk kan je ook nog middels een wali wat regelen, echter ui de familie gezet worden is nou niet bepaald de ideale situatie.
Rijkdom is niet hoeveel je kunt kopen, maar hoeveel je kunt geven.

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:24 pm

almira-petra schreef:Mag dat volgens de Islaam dat ouders één van hun kinderen persé willen thuishouden?
Kinderen hebben toch steeds de taak om voor hun ouders te zorgen, ook als zijn ze getrouwd? Zijn ze dan bang dat je er later niet meer zal zijn voor hen.

Inshallah komt alles goed. :roos:

Dank je wel voor je reactie... Ik denk dat het zeker een rol speelt dat ik er niet meer zal zijn, maar dat ik trouw wilt toch niet zeggen dat ik uit hun leven vertrek... Maar zo stellen zij het wel... Hij of wij... En zo zou het niet hoeven zijn... Inshallah meid.. ik hoop het ...

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:28 pm

Ze willen je graag blijven beschermen.

Als je gaat trouwen ben je buiten hun gezichtsveld.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:32 pm

casawiya schreef:Dank je wel voor je reactie... Ik denk dat het zeker een rol speelt dat ik er niet meer zal zijn, maar dat ik trouw wilt toch niet zeggen dat ik uit hun leven vertrek... Maar zo stellen zij het wel... Hij of wij... En zo zou het niet hoeven zijn... Inshallah meid.. ik hoop het ...

Als ze stellen dat je dan uit hun leven verdwijnt, kan je ze vertellen hoe erg je dat zou vinden om hun kwijt te raken (ervan uit gaande dat dat zio is) en je ze ook zo geen kleinkinderen kan geven. Als ze je belemmeren in een huwelijk, ontstaat wel de kans dat je uit hun leven verdwijnt, incl evt kleinderen inshAllah

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:32 pm

@Nihal; Mijn ouders waren het er van het begin af aan niet mee eens, maar ik heb ze gepusht naar die eerste ontmoeting... Mijn ouders hebben ze ontvangen maar niet van harte, met als klapper op de vuurpijl dat mijn ouders bleken te vasten die dag terwijl er gasten kwamen... Dat was al een teken dat ze al van begin af aan niet wilden...

Als ik een gesprek met ze aan ga, dan zeggen ze dat ik niets moet overhaasten, moet wachten tot een betere kandidaat... (knapper rijker etc)... En waarom wilt hij zich in Limburg vestigen... Mijn ouders gaan altijd uit van het negatieve en kijken alleen naar de verhalen van mislukte huwelijken, e.d en die verhalen en scenario's krijg ik te horen... Als ik hun mag geloven dat scheidt iedereen die trouwt toch wel een keer, dus waarom trouwen...

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:37 pm

AboeTasnim schreef:Ze willen je graag blijven beschermen.

Maar dat is toch soenat al hayat... Dit is waar het leven om draait.. generaties volgen elkaar op, en mijn leven on hold zetten om in het gezichtsveld van mijn ouders te blijven is geen optie...

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:39 pm

oké, dit maakt het geheel duidelijk. Maar als ik het zo lees, zijn de eisen dusdanig dat niemand hier aan kan voldoen dus.
Staan ze open voor motivatie vanuit de islam?
Is er een oom of opa die je zou kunnen helpen om mety ze in gesprek te komen? Denk je dat een gesprek met een iman hun zou kunnen veranderen in de eisen?

RANDOM_AVATAR
casawiya
Beginner
Beginner

door casawiya » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 6:47 pm

Nihal schreef:oké, dit maakt het geheel duidelijk. Maar als ik het zo lees, zijn de eisen dusdanig dat niemand hier aan kan voldoen dus.
Is er een oom of opa die je zou kunnen helpen om mety ze in gesprek te komen? Denk je dat een gesprek met een iman hun zou kunnen veranderen in de eisen?

@Nihal Ik heb een behoorlijk goede relatie met ze. Ik kan met hun alles bespreken behalve het topic huwelijk en iemand die om mijn hand komt vragen... Ze kwijt raken is echt wel het ergste want zou kunnen gebeuren, maar ongetrouwd en kinderloos blijven is ook het ergste wat mij zou kunnen gebeuren.. Ik heb jaren mijn geluk op een zijspoor gezet om er voor mijn ouders te zijn, maar nu zeg ik; en nu is het mijn beurt en ik mag ook gelukkig zijn met een man aan mijn zijde en mijn eigen gezin inshallah.
Hier in Nederland heb ik geen familie en ik ben gisteren in gesprek geweest met een imam die bereid is om naar huis te komen en met ze te praten aangezien ze dus geen geldige rederen hebben om hem te weigeren...
Je zegt het precies goed.. Geen enkele kandidaat zal geschikt zijn, want er kan altijd een betere komen... En dat maakt het zo frusterend, want het is nooit goed voor ze...

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 7:28 pm

casawiya schreef:
AboeTasnim schreef:Ze willen je graag blijven beschermen.

Maar dat is toch soenat al hayat... Dit is waar het leven om draait.. generaties volgen elkaar op, en mijn leven on hold zetten om in het gezichtsveld van mijn ouders te blijven is geen optie...

Ze belemmeren zo inderdaad wel je levensdoel en je biologische klok tikt ook maar door.

Sommige keuzes kunnen drastische veranderingen en diepgaande consequenties teweeg maar openen ook nieuwe deuren.

Het is aan jou.

Moge Allah het makkelijk voor je maken.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » za _21-_jan-_2012ah, 21-1-2012ad, 10:52 pm

Lieve zus, dan hebben jullie dus iets wat jullie met elkaar delen en dat is de angst om elkaar kwijt te raken. Dit raakvlak hierin, kan de ingang zijn om hieruit te komen. Want als jullie alle drie bang zijn om elkaar kwijt te raken, dan valt de reden voor deze angst weg. Echter, is dit dus een belangrijk onderdeel om te bespreken met de kandidaat, want dit is dus een heel belangrijk onderdeel.

Goed dat je de Iman erbij betrokken hebt, een buitenstaander kan vaak beter het probleem relativeren. Ik zou zo zeggen, wacht dit af, en als jezelf nog wilt praten alvast, begin even niet over het huwelijk, maar probeer die angst te delen.

En verder heb je volgens mij veel sabr, subanAllah, mijn respect hiervoor.

casawiya schreef:
Nihal schreef:oké, dit maakt het geheel duidelijk. Maar als ik het zo lees, zijn de eisen dusdanig dat niemand hier aan kan voldoen dus.

@Nihal Ik heb een behoorlijk goede relatie met ze. Ik kan met hun alles bespreken behalve het topic huwelijk en iemand die om mijn hand komt vragen... Ze kwijt raken is echt wel het ergste want zou kunnen gebeuren, maar ongetrouwd en kinderloos blijven is ook het ergste wat mij zou kunnen gebeuren.. Ik heb jaren mijn geluk op een zijspoor gezet om er voor mijn ouders te zijn, maar nu zeg ik; en nu is het mijn beurt en ik mag ook gelukkig zijn met een man aan mijn zijde en mijn eigen gezin inshallah.
Hier in Nederland heb ik geen familie en ik ben gisteren in gesprek geweest met een imam die bereid is om naar huis te komen en met ze te praten aangezien ze dus geen geldige rederen hebben om hem te weigeren...
Je zegt het precies goed.. Geen enkele kandidaat zal geschikt zijn, want er kan altijd een betere komen... En dat maakt het zo frusterend, want het is nooit goed voor ze...

Volgende

Keer terug naar Het huwelijk