Het kiezen van een vent/vrouw: uiterlijkheden?

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

Het kiezen van een vent/vrouw: uiterlijkheden?

door TanteHind » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 12:05 pm

Salaam aleikoum,

In hoeverre laat jij je leiden door uiterlijkheden zoals: hijab (in al haar vormen), baard, opgerolde broekspijpen of abaya's in je partnerkeuze?

Is het een vereiste? Of iets dat enkel gewenst is? En heeft dat ook met je omgeving te maken? 'Zit islam in je hart of onder de baard/hijab?'

Ma salama,

TanteHind

no avatar
__mohamed__

door __mohamed__ » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 4:32 pm

:salaam:

Taqwa zit in het hart. Ik denk dat het in deze cultuur waarin we leven en in deze tijd vrij normaal is dat een jonge Moslim/Moslima er in mooie kleding bij wil lopen. Zolang de regels nageleefd worden uiteraard!!

Ik ga me niet uitlaten over mijn Imaan ... Allah is daarvoor om daarover te oordelen en een ander hoeft dat niet te weten. Als reply op dit onderwerp zeg ik wel dat ik er waarde aan hecht om in mooie kleren te lopen. Sterker nog, ik loop graag in kleren die een beetje in de mode zijn en als het kan nog een beetje leuke merken. Voor zover ik weet wordt dat nergens verboden.

Ilbas djadiedan, isj hamiedan wa mawt shahiedan ....

Ghair ... (moslim)

no avatar
Bashir Mohamed

door Bashir Mohamed » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 7:37 pm

Assalaamoe alaykoem,
De gelovige die oprecht is in zijn geloof is degene die oprecht is in het uitdragen van zijn plicht tegenover zijn Heer en het gehoorzamen van Zijn bevelen en het vermijden van dat wat Hij heeft verboden. Het is daarom dus ook van groot belang voor jezelf af te wegen, voor zover dit mogelijk is natuurlijk, in welke mate de toekomstige echtgenoot/e hier aan voldoet. Óók uiterlijkheden zijn dus weldegelijk zwaar wegende aspecten waarmee men bij het aangaan van een huwelijk rekening dient te houden want het betreft hier immers niet zomaar iemand, doch de partner voor zowel dít leven, als het hiernamaals insha Allah.
Overdrijving in deze aspecten is echter ook weer geen garantie, want de realiteit wijst uit dat een verdorven innerlijk prima gepaard kan gaan met een masha Allah baard of een keurige hijaab.
Wasalaam

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 9:04 pm

Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
Eerst en vooral hoop ik dat ieder van jullie in goede staat, innerlijke geloof en gezondheid verkeert, insja'Allah. Om héél eerlijk te zijn, denk ik dat ik wel kijk naar het uiterlijk wat betreft baard. Ik weet voor mezelf dat ik allerliefst een echtgenoot zou willen hebben met een baard, en ook graag islamitisch gekleed insja'Allah. Echter, of ik iemand zou afwijzen indien hij geen baard draagt. Allahu a'lem.
Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,
Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) jullie belonen met janna al Firdaus,
Fie Aamanillah

Ps: Sommigen zullen het misschien oppervlakkig of hypocriet vinden, maar het is zeker niet zo bedoeld. Al-hamdulilah.
Niet meer actief.

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 9:24 pm

Salaam Alaikoem,

Uiterlijk? Vind ik niet belangrijk. Als hij een baard heeft zou ik dat mashAllah vinden, maar is geen vereiste. Zolang hij een praktiserende moslim is ben ik tevreden. Ook hoeft hij geen Islamitische kleding aan, maar kleding waar hij zich gemakkelijk in voelt. Hou wel van net geklede mannen!

Liefs,

Girly
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
fatimati77
Junior lid
Junior lid

door fatimati77 » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 10:32 pm

Salam,

Mijn man heeft alhamdoulillah een baard, maar dan een bescheiden, nette baard. Niet van die lelijke lange baarden waarin vanalles verstopt kan worden, haha!

Verder draagt hij gewone kleren, zolang ze maar niet te strak zijn. Jeans wil hij absoluut niet dragen, persoonlijke keuze.

Ikzelf draag een bescheiden Hijaab, maar altijd keurig gecombineerd met mijn leuke westerse kledij, aangezien ik een westerse moslima ben hé!

We hebben elkaar dus qua kledij (uiterlijkheden) en qua dien goed gevonden wa Al7amdoulillahi Rabbi Al3aalamien!

Mijn dochtertje draagt een mini-hijaab ... grapje! haha.

Neen, effe serieus, we hebben afgesproken om de kleine te laten profiteren van "blote" kledij tot de leeftijd van 6 jaar, daarna is het voor haar ook wel gedaan, qua dat soort kledij bedoel ik (korte rokjes, broekjes, mouwloze t-shirts, enz) daarna zal haar kledij aangepast worden zonder op te vallen, dus een lange broek, enz. M

Maar een hijaab zullen we haar nooit verplichten inshAllah, dat zal haar eigen keuze zijn. We gaan het wel altijd met haar bespreken natuurlijk en haar erin laten groeien, maar nooit tegen haar zin. Dat werkt toch alleen maar averechts!

Salaam,
Oum Rayhaan

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 10:42 pm

Ik heb al gekozen :roos:

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:06 pm

fatimati77 schreef:Salam,

Mijn man heeft alhamdoulillah een baard, maar dan een bescheiden, nette baard. Niet van die lelijke lange baarden waarin vanalles verstopt kan worden, haha!

SubhanAllah, istihzaa op de sunnah, De profeet salallaahu aleyhi wa sallam had een hele grote en lange baard, die van achter al gezien kon worden, en dit is de sunnah, om de baard te laten staan en te laten groeien, geen "nette" amr Khalid baardjes.
Bijna alle broeders die ik ken trouwens en die van Adl wal Ihsaan zijn hebben van die standje 1 bijgeschoren baarden, ze misvormen zichzelf gewoon. De profeet salallaahu aleyhi wa sallam had een afkeer hiervan.

Verder draagt hij gewone kleren, zolang ze maar niet te strak zijn. Jeans wil hij absoluut niet dragen, persoonlijke keuze.

Ikzelf draag een bescheiden Hijaab, maar altijd keurig gecombineerd met mijn leuke westerse kledij, aangezien ik een westerse moslima ben hé!

Een poppenshow dus, je schiet zo het doel voorbij van waar de Hijaab voorstaat

We hebben elkaar dus qua kledij (uiterlijkheden) en qua dien goed gevonden wa Al7amdoulillahi Rabbi Al3aalamien!

Mijn dochtertje draagt een mini-hijaab ... grapje! haha.

Neen, effe serieus, we hebben afgesproken om de kleine te laten profiteren van "blote" kledij tot de leeftijd van 6 jaar, daarna is het voor haar ook wel gedaan, qua dat soort kledij bedoel ik (korte rokjes, broekjes, mouwloze t-shirts, enz) daarna zal haar kledij aangepast worden zonder op te vallen, dus een lange broek, enz. M

Maar een hijaab zullen we haar nooit verplichten inshAllah, dat zal haar eigen keuze zijn. We gaan het wel altijd met haar bespreken natuurlijk en haar erin laten groeien, maar nooit tegen haar zin. Dat werkt toch alleen maar averechts!

Het behoort tot de islamitische opvoeding om je kinderen te verplichten wat Allah swt verplicht heeft gesteld, was jij niet diegene die op dit forum verkondigde dat ze het goede gebieden en het slechte verbieden, en de leiders beschuldigde.

Jij bent de leider van je kind, gebied haar maar het goede en het slechte.

no avatar
Bashir Mohamed

door Bashir Mohamed » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:07 pm

Al atharee schreef:SubhanAllah, istihzaa op de sunnah, De profeet salallaahu aleyhi wa sallam had een hele grote en lange baard, die van achter al gezien kon worden, en dit is de sunnah, om de baard te laten staan en te laten groeien, geen "nette" amr Khalid baardjes.
Bijna alle broeders die ik ken trouwens en die van Adl wal Ihsaan zijn hebben van die standje 1 bijgeschoren baarden, ze misvormen zichzelf gewoon. De profeet salallaahu aleyhi wa sallam had een afkeer hiervan.

Laten we dus maar hopen dat de zuster uit onwetendheid sprak, aangezien ze zich er wel voor zal wachten de baard van de profeet saw lelijk te noemen mag ik hopen.

Al atharee schreef:Het behoort tot de islamitische opvoeding om je kinderen te verplichten wat Allah swt verplicht heeft gesteld, was jij niet diegene die op dit forum verkondigde dat ze het goede gebieden en het slechte verbieden, en de leiders beschuldigde.
Jij bent de leider van je kind, gebied haar maar het goede en het slechte.

Na3am, dit is weer typisch zo'n "wel woorden-geen daden-houding".
Een islamitische staat begint in je eigen huis"
Laatst bijgewerkt door Bashir Mohamed op di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Sjeik_Umair
Super Poster!
Super Poster!

door Sjeik_Umair » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:07 pm

Nou, ik heb mijn vrouw ontmoet in mijn pre-praktiserende tijd. Uiterlijk heeft toen een erg grote rol gespeeld. In de loop van tijd ben ik als moslim gaan groeien en gaan praktiseren en trok haar daarmee onbewust mee waarna zij uiteindelijk de shahada heeft gedaan. Daarna zijn we getrouwd om onze relatie halal te maken en zijn we nu verder aan het groeien in de Islam.

Ik weet niet of ik er nu op zou letten als ik nu zou moeten trouwen.

RANDOM_AVATAR
Danielle
Super lid
Super lid

door Danielle » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:18 pm

Bashir Mohamed schreef:Assalaamoe alaykoem,
De gelovige die oprecht is in zijn geloof is degene die oprecht is in het uitdragen van zijn plicht tegenover zijn Heer en het gehoorzamen van Zijn bevelen en het vermijden van dat wat Hij heeft verboden. Het is daarom dus ook van groot belang voor jezelf af te wegen, voor zover dit mogelijk is natuurlijk, in welke mate de toekomstige echtgenoot/e hier aan voldoet. Óók uiterlijkheden zijn dus weldegelijk zwaar wegende aspecten waarmee men bij het aangaan van een huwelijk rekening dient te houden want het betreft hier immers niet zomaar iemand, doch de partner voor zowel dít leven, als het hiernamaals insha Allah.
Overdrijving in deze aspecten is echter ook weer geen garantie, want de realiteit wijst uit dat een verdorven innerlijk prima gepaard kan gaan met een masha Allah baard of een keurige hijaab.
Wasalaam

Goeie post

RANDOM_AVATAR
Danielle
Super lid
Super lid

door Danielle » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:19 pm

[at] broeders Bashir en Al Atharee,
ik denk denk dat zuster fatima77 met westers bedoelt, dat je niet perse in jelaba oid hoeft te lopen.

Ik draag vaak een lange blouse (tot boven de knie) op een broek naar mijn werk, want ik moet op de fiets. In het weekend draag ik bijna altijd een rok met een tuniek daarop die net boven de knie of erover valt. Heb van een zuster een ghimaar gekregen en daar ben ik helemaal weg van!

Verder weet ik niet of ik erg op uiterlijk zal letten, ben namelijk al voorzien elhamdoelillah en erg tevreden! Heb gelukkig allang geleerd dat het uiterlijk niet altijd het innerlijk reflecteert.

Ma's salama,
Daniëlle

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:22 pm

fatimati77 schreef: Niet van die lelijke lange baarden waarin vanalles verstopt kan worden, haha!

Assalamu alaikum,

een lange baard kan ook netjes zijn; het is soenna je haar (en baard) goed te onderhouden. "Lelijk" is natuurlijk een subjectief begrip.

Wat betreft westerse kleding; er is helemaal niets mis met westerse kleding zolang die islamitisch verantwoord is. Dat betekent dus niet dat we allemaal in djellebas enzo hoeven rond te lopen met een tulband op ons hoofd (dat laatste voor de mannen) of in andere traditioneel arabische of of pakistaanse kleding zoals een shalwar en kameez. Niet dat daar iets mis mee is; ik zelf vind de shalwar kameez erg mooi, maar ook "mooi" is een subjectief begrip.

Een spijkerbroek is prima, als hij volgens de islamitische voorschriften gedragen wordt. Er zijn ook genoeg mooie "westerse" bloezen, jurken, rokken, jassen, truien etc. die voldoen aan de islamtische norm.
Tenslotte is de islam universeel en culturele uitingen zijn prima zolang ze niet tegen de islam ingaan. Allahu alam.

Sheich Arjan al Kampeni ibn Stef al Den Haagi.

RANDOM_AVATAR
Danielle
Super lid
Super lid

door Danielle » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:23 pm

@Al Atharee:

wat betekent

istihzaa

?

Ma'a salama,
Daniëlle

no avatar
Bashir Mohamed

door Bashir Mohamed » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:37 pm

Arjan schreef:Wat betreft westerse kleding; er is helemaal niets mis met westerse kleding zolang die islamitisch verantwoord is. Dat betekent dus niet dat we allemaal in djellebas enzo hoeven rond te lopen met een tulband op ons hoofd (dat laatste voor de mannen) of in andere traditioneel arabische of of pakistaanse kleding zoals een shalwar en kameez. Niet dat daar iets mis mee is; ik zelf vind de shalwar kameez erg mooi, maar ook "mooi" is een subjectief begrip.

Een spijkerbroek is prima, als hij volgens de islamitische voorschriften gedragen wordt. Er zijn ook genoeg mooie "westerse" bloezen, jurken, rokken, jassen, truien etc. die voldoen aan de islamtische norm.
Tenslotte is de islam universeel en culturele uitingen zijn prima zolang ze niet tegen de islam ingaan. Allahu alam.

Sheich Arjan al Kampeni ibn Stef al Den Haagi.

Mee eens en djazakallahoe ghairan voor uw heldere uiteenzetting 0 nobele sjeich. :lol:
Laatst bijgewerkt door Bashir Mohamed op di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:39 pm

Bashir Mohamed schreef:Mee eens en djazakallahoe ghairan voor uw heldere uiteenzetting 0 nobele sjeich.

:hmm: I'm confused. Is Arjan een Sheikh?
Niet meer actief.

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:41 pm

Danielle schreef:@Al Atharee:

wat betekent

istihzaa

?

Ma'a salama,
Daniëlle

Istihzaa betekend zoiets als "spot".

Wassalaam.

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:44 pm

mOslima_Samira schreef:
Bashir Mohamed schreef:Mee eens en djazakallahoe ghairan voor uw heldere uiteenzetting 0 nobele sjeich.

:hmm: I'm confused. Is Arjan een Sheikh?

Assalamu alaikum,

jazeker: sheich van de Arjaniyya madhab :D .

Nee zuster, ik maakte maar een grapje omdat toen ik klaar was met schrijven zag dat ik eigenlijk een fatwa had gegeven. Ik had moeten zeggen: naar mijn mening... enz.

Wassalaam.

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!

door TanteHind » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:46 pm

Salaam aleikoum,

Maar het was wel een sheikh waardig stukkie....

:)

Ma salama,
TanteHind

RANDOM_AVATAR
fatimati77
Junior lid
Junior lid

door fatimati77 » di _6-_jun-_2006ah, 6-6-2006ad, 11:55 pm

Salaam,

Zelfs als we gewoon luchtig onze mening over iets willen geven, moeten er weer een paar "mensen" komen aanvallen, soub7anAllah! Zijn jullie soms de knuppelpolitie, die alleen maar uit zijn om de "fouten" te zoeken in anderen en zichzelf vergetend!

Dit is gericht naar Al Atharee en Bashir Mohammed die voor zichzelf al een one-way-ticket to paradise hebben gekocht van de ... Ik zal maar de naam van de verkoper niet noemen hé!

Zal men woorden verder niet vuil maken aan jullie, negeer me maar, dan is iedereen gelukkig!

Salaam
Oum Rayhaan

Volgende

Keer terug naar Het huwelijk