echtscheiding op verzoek van de vrouw?

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
no avatar
oemyouness
 

echtscheiding op verzoek van de vrouw?

door oemyouness » do _25-_mei-_2006ah, 25-5-2006ad, 9:45 pm

As-salaam aleykum,
Ik heb een Nederlandse vriendin die moslima is en die getrouwd is met een Marokkaanse man.
Helaas gaat hun huwelijk niet goed en leven ze inmiddels gescheiden van elkaar maar zijn nog getrouwd (alleen voor de Islam overigens).
Nu is er veel ruzie tussen hen helaas en wil mijn vriendin scheiden.
De vraag is op welke gronden zij een scheiding kan aanvragen.
Hij heeft achter haar rug om contacten gehad met een andere vrouw (of dat intiem is geweest is niet bekend) en dit toegegeven en hij heeft haar meerdere keren lichamelijk mishandeld.
Kan zij op deze gronden een scheiding aanvragen en zo ja moet zij dit dan
doen bij haar Wali (dit is overigens de imam die hun huwelijk heeft voltrokken).
Zij wil echt niet met deze man verder, maar is bang dat de imam dit geen reden voor een scheiding vindt en haar zal aanmanen om naar hem terug te gaan.
Kan iemand mij informatie geven voor haar, liefst met bewijs?
DjazakAllah beghair.
Liefs wa salaam, Maryam

Avatar gebruiker
Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder
 
Berichten: 11133
Geregistreerd: vr _21-_okt-_2005ah, 21-10-2005ad, 3:06 pm

door Adeeva » do _25-_mei-_2006ah, 25-5-2006ad, 10:25 pm

Salaam Alaikoem,

Dit staat op de ontdekislam site over Echtscheiding:

De Echtscheiding in de Islam

De islam erkent de noodzaak van de echtscheiding wanneer een huwelijk faalt in het behalen van haar doelen. Volgens de islam wordt het huwelijk zinloos wanneer er haat is tussen de man en de vrouw in de plaats van liefde.


Het recht op echtscheiding

De islam geeft de echtgenoot het recht om zijn vrouw te scheiden. De vrouw heeft het recht om, wanneer het huwelijksleven slechts een bron van ellende en ongeluk is, haar recht op echtscheiding op te eisen bij de rechter. In de islam is de echtscheiding de meest verafschuwde rechtmatige zaak. De echtscheiding hoort de laatste toevlucht te zijn, nadat alle andere pogingen tot verzoening tussen de echtgenoot en zijn vrouw zijn mislukt.


De beperkingen ten aanzien van de echtscheiding

Er worden in de islam beperkingen gesteld aan de echtscheiding, de islam heeft een voorkomende aanpak wat het gezinsleven betreft, en de islam regelt de relaties tussen de twee seksen met behoedzaamheid. Daarom vinden we het aantal echtscheidingen in de islamitische landen veel lager dan in Europa of Amerika. In de islamitische landen is echtscheiding een zeldzame maatregel, wat komt door de algemene opvatting over het huwelijk binnen de islam.

Bovendien voorkomt de islam de onnodige vermenging van de twee seksen. De onnodige vermenging resulteert namelijk in seksuele en sociale problematiek, die een direkt gevaar betekent voor het huwelijk.

Verder stelt de islam een zware straf op overspel of verkrachting. Onder bepaalde juiste voorwaarden reikt deze straf tot de dood wanneer het overspel door een getrouwd persoon is gepleegd. Bovendien benadrukt de islam de huishoudelijke rol en de moederrol van de vrouw, in tegenstelling tot andere samenlevingen, die de seksrol en de buitenshuis-rol van de vrouw benadrukken. Bovendien vereist de islam de respektabele kleding voor de vrouw en maakt zo een eind aan de voortdurende en overal aanwezige bron van seksuele opwinding en verleiding van de mannen.


Voorkomen is beter dan genezen

In sommige niet-islamitische samenlevingen maken de gebruiken in de samenleving zelf de weg vrij voor echtscheiding, bijvoorbeeld: gewoontes die vrije liefde voor en na het huwelijk toestaan, gewoontes die een onbeperkte vermenging van mannen en vrouwen bij alle gelegenheden toestaan, gewoontes om geen enkele controlle uit te oefenen over de tentoonstelling van het vrouwelijk lichaam, en gewoontes om het vrouwelijk lichaam te zien als een rechtmatig middel te gebruiken voor willekeurig welk doel. Zulke gewoontes maken van het huwelijk een wankele instelling en maken echtscheiding tot de algemene regel en het altijddurende huwelijk tot de uitzondering.

Zoals we allemaal wel weten is scheiding een zware klap voor de man en de vrouw en voor hun plannen en verwachtingen. De echtscheiding maakt ook het leven ven de kinderen kapot. Het ondermijnt de vrede en het geluk in het gezin. Daarom geeft de islam het huwelijk alle kansen en beschermt het tegen alle bedreigingen.


Pogingen tot verzoening voorafgaand aan de echtscheiding

In de islam is de scheiding niet toegestaan tenzij alle mogelijke manieren gebruikt zijn om de onenigheid tussen de man en de vrouw bij te leggen. De man moet een voorspreker zoeken die hij vertrouwt en de vrouw moet een voorspreker zoeken die zij vertrouwt. Meestal zijn dit familieleden. Deze twee voorsprekers doen hun best om de oorzaken van de onenigheid tussen man en vrouw te overwinnen om de harmonie tussen de echtgenoot en zijn vrouw te herstellen. Als deze rechters geen succes oogsten, dan pas mag de echtscheiding plaatsvinden.


Mogelijke redenen voor een echtscheiding

Een reden voor echtscheiding kan zijn dat de echtgenoot impotent is of ofwel de man of de vrouw zo ziek is dat er geen seksuele relatie mogelijk is. Ook levenslange gevangenschap of langdurige gevangenschap is een reden voor echtscheiding. Langdurige afwezigheid van de echtgenoot zonder enig bericht of onvermogen van de man om zijn vrouw te onderhouden zijn andere geldige redenen. Ook kan de scheiding voorkomen uit wangedrag of aanhoudend slecht humeur van de man of de vrouw.


Echtscheiding is de verafschuwdste zaak

De islam ontraadt de echtscheiding en noemt het de meest verafschuwde toegestane zaak. Verder worden er in de islam de nodige verzoeningsmaatregelen geëist, voordat er een echtscheiding mag plaatsvinden. In feite probeert een gelovige man alles om een scheiding van zijn vrouw te voorkomen. Wat de vrouw betreft, zij kan onder bepaalde voorwaarden een echtscheiding eisen bij de rechter.


Kansen op herroeping

Zoals we al gezegd hebben: omdat de scheiding slechte invloed heeft op de gezinsstructuur en op de kinderen, gelden er bepaalde beperkingen op scheiding en wordt er altijd een deur opengezet voor verzoening.

1) De islam verbiedt echtscheiding tijdens de menstruatie, omdat dan geslachtsgemeenschap verboden is. Dit betekent dat gedurende ongeveer één week per maand geen echtscheiding kan plaatsvinden. Dit is een manier om echtscheiding in de hand te houden. De mogelijkheid hier is er omdat afwezigheid van geslachtsgemeenschap een verkoeling van de relatie tussen man en vrouw als gevolg kan hebben. De echtscheiding mag dus niet plaatsvinden in deze uitzonderingsperiode.

2) Echtscheiding mag niet plaatsvinden tenzij een verzoeningspoging van twee voorsprekers gefaald heeft.

3) Echtscheiding moet gevolgd worden door een wachtperiode die drie maanden duurt, of die duurt tot de bevalling in het geval van een zwangerschap. Tijdens deze periode kan de vrouw niet met een andere man trouwen. De reden voor deze wachttijd is duidelijk: de islam geeft de echtgenoot en echtgenote de kans om de echtscheiding te herroepen en opnieuw met elkaar te trouwen.

4) De echtgenoot hoort zijn vrouw niet uit huis te zetten na de echtscheiding: hij moet haar in huis houden gedurende de wachtperiode om meer kansen aan elkaar te geven om opnieuw te trouwen.

5) De islam moedigt beide kanten tijdens en na de wachtperiode aan om te hertrouwen.

6) De islam geeft beide kanten de kans te hertrouwen na de eerste of tweede echtscheiding. Dit is een teken voor het feit dat de islam het huwelijk en de continuïteit van het huwelijk benadrukt in het belang van de geestelijke gezondheid van alle gezinsleden inclusief de kinderen.

7) Na de derde keer echtscheiding mag de vrouw niet meer terug naar haar echtgenoot tenzij zij was getrouwd met een andere man en dat huwelijk beëindigd is met een scheiding.

8) De reden waarom de derde keer scheiding onherroepbaar is, is eenvoudig. De islam geeft de echtgenoot en de vrouw tweee kansen op herroepbare scheiding. Dit betekent dat hun huwelijk mislukte en zij voor het eerst scheidden. Daarna hertrouwden zij en scheidden voor een tweede keer. Daarna hertrouwden zij en scheidden voor de derde keer. Na deze derde scheiding wordt inbegrepen dat deze man en vrouw niet meer met elkaar kunnen leven. Verder zijn het instituut van het huwelijk en de concessie van de echtscheding er niet voor het plezier.

In het kort wordt het huwelijk in de islam gezien als een heilig instituut en wordt dus beschermd tegen alle vormen van kwaad. Aan de andere kant wordt de echtscheiding gezien als de meest verafschuwde toegestane zaak; dit is om het aantal echtscheidingen minimaal te houden en de band van het huwelijk te sterken.


Liefs,


Girly
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something. -Plato-

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!
 
Berichten: 26223
Geregistreerd: do _25-_aug-_2005ah, 25-8-2005ad, 11:57 pm

door Samira » do _25-_mei-_2006ah, 25-5-2006ad, 10:55 pm

Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe.

Fatwa.

Insja'Allah heb je er iets aan. Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) haar tot de geduldigen laten behoren en haar zorgen wegnemen. Allahumma amin.

Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe.
Moge Allah (Subhana wa Ta'ala) jullie belonen met janna al Firdaus,
Fie Aamanillah

Umm Anas Ayman.
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
moslimmerd
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2163
Geregistreerd: ma _15-_mei-_2006ah, 15-5-2006ad, 2:35 am
Woonplaats: huis

door moslimmerd » do _25-_mei-_2006ah, 25-5-2006ad, 11:35 pm

Aanswer:

WaAlaikum Assalam and thanks for contacting.
We usually do not help or suggest divorce and make every attempt the family remains intact. However, if thing go really wrong, separation is provided by Allah Subhanahu Wa taa'la Himself.
The provision of Khul' is very much there. If husband does not agree to divorce, the court of law can be invoked. In this case the danger is that the husband threatens to resort to violence. That is silly, because he seems to be believing that he "owns" his wife like any other property. If he is really that stupid, he needs be informed through law enforcement agencies that any wrong step by him will land him in trouble.
You need also to advise the lady to exercise full restraint, and tackle the whole affair with care and wisdom, and under the guidance of some legal advisor.
Wassalam,

M. Haq
Laatst bijgewerkt door moslimmerd op vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 12:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Avatar gebruiker
Amien
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1522
Geregistreerd: wo _19-_okt-_2005ah, 19-10-2005ad, 10:01 am

door Amien » do _25-_mei-_2006ah, 25-5-2006ad, 11:52 pm

Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Aallah wa Barakatoe,

moslimmerd schreef:een vrouw hoeft maar drie keer talaq te zeggen, dan is ze gescheiden van die man.


heeft een vrouw van rechtswege een verstotingsrecht?

RANDOM_AVATAR
moslimmerd
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2163
Geregistreerd: ma _15-_mei-_2006ah, 15-5-2006ad, 2:35 am
Woonplaats: huis

door moslimmerd » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 12:15 am

Amien schreef:Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Aallah wa Barakatoe,

moslimmerd schreef:een vrouw hoeft maar drie keer talaq te zeggen, dan is ze gescheiden van die man.


heeft een vrouw van rechtswege een verstotingsrecht?


ze heeft her recht om een scheiding aan te vragen bij de rechtbank, dit heet 'khula'. Sommige wetscholen zijn van mening dat als een man 3 maal talaq zegt dat het huwelijk niet meer geldig is, de profeet Mohammed (vrede zij met hem) beschouwde dit echter als één wens om te scheiden, vanwege de impulsiviteit van zo'n uitspraak. Daarna is er een soort bedenktijd voor de man. Bedenk dat echtscheiding de meest gehate toegestane zaak is bij Allah.

RANDOM_AVATAR
moslimmerd
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2163
Geregistreerd: ma _15-_mei-_2006ah, 15-5-2006ad, 2:35 am
Woonplaats: huis

door moslimmerd » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 12:17 am

Amien schreef:Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoe Aallah wa Barakatoe,

moslimmerd schreef:een vrouw hoeft maar drie keer talaq te zeggen, dan is ze gescheiden van die man.


heeft een vrouw van rechtswege een verstotingsrecht?


min of meer, ze heeft het recht om een echtscheiding aan te vragen en Allah heeft haar het recht gegeven om die ook te ontvangen, met of zonder de instemming van de man.

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 4428
Geregistreerd: ma _16-_jan-_2006ah, 16-1-2006ad, 12:29 am

door malikah » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 11:37 am

Salaam Aleykoum,
Bij lichamelijke mishandeling mag de vrouw zeker een scheiding aanvragen inshaAllah,want een vrouw hoeft geen mishandleingen van haar man ondergaan keer op keer en ze moet ook aan haar lichaam dneken hoe ze het op gebruikt.
Tevends mag een man zijn vrouw niet tegen haar WIL houden.

Ze kan het beste naar een plaatselijke imaam gaan en daar de talaq laten uitspreken als de man niet van haar scheiden wilt dan kan de imaam in plaats van de man de talaq zeggen.

Dit advies word vaak gegeven door geleerden in dit soort situaties.
Onderdrukking van vrouwen is een weg die naar het Vuur leidt

Aboe Oemaamah (radiAllahoe ´anhoe) overleverde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “De slechtste man is degene die zijn familie depressief maakt.” Ze vroegen: “O, RasoelAllah! Hoe maakt een man zijn familie depressief?” Hij antwoordde: “Wanneer de man zijn huis binnengaat, wordt zijn vrouw nederig, rent zijn kind weg en verstopt zijn bediende zich. Maar wanneer hij zijn huis verlaat, lacht zijn vrouw en zijn familie wordt vrolijk en komt tezamen.” (At-Tabarani in “Moedjam al-Awsaat”)

Oem Koelthoem bint ´Oeqbah (radiAllahoe ´anha) overleverde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei: “Waarlijk, ik haat de man die kwaad is en die over zijn vrouw neergebogen staat met zijn slagaderen opgezwollen, terwijl hij haar slaat.” (Daylami)

Iyaas ibn ´Abdoellah (radiAllahoe ´anhoe) vertelde dat de Profeet (sallallahoe ´aleihi wa sallem) zei over degenen die hun vrouwen slaan: “Zij zijn zeker niet de besten van jullie.” (Ahmed, Aboe Dawoed, an-Nasaa´i, sahieh verklaard door al-Haakim en Ibn Hibbaan)

Dus nogmaals er is geen recht om een vrouw te mishandelen tis zelfs een grote zonde zie de bovenstaande hadiths!

Mag Allah deze zuster bijstaan en als ze nog hulp nodig heeft mag ze me altijd mailen en een telnummer achter laten dan kan ik haar bellen inshaAllah om haar te ondersteunen,en haar adviezen te geven mbt opvang eventueel voor haar en haar kinderen als ze nog geen huis hebben of eventueel een tijdelijke inwoning totdat er ergends plek vrij is,
Mishandelde vrouwen worden vaak snel geholpen maar helaas zijn er ook vaak langere wachttijden.

[email protected]

RANDOM_AVATAR
karima_nl
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 3280
Geregistreerd: di _25-_okt-_2005ah, 25-10-2005ad, 2:13 am

door karima_nl » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 1:13 pm

Wat een mooie ahadith Malikah, djazakAllah voor het plaatsen :)
En ze heeft geen kinderen geloof ik,

salaam alaikum wa rahmatoe Allah wa barakatoe

no avatar
oemyouness
 

door oemyouness » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 8:57 pm

As-salaam aleykum,
DjazakAllah beghair voor jullie medeleven voor mijn vriendin en jullie antwoorden.
Alhamdulillah kon zij weer bij haar ouders terecht al is dit niet gemakkelijk aangzien haar ouders geen moslim zijn en weinig begrip hiervoor hebben.
Ik vind het zo sneu voor haar, want ze dacht eindelijk iemand getroffen te hebben die een goede en praktiserende moslim is, en dan blijkt hij toch 2 gezichten te hebben.
SoubhanAllah, je krijgt geen garanties in dit leven.
Mocht ik nog advies nodig hebben, dan weet ik jullie zeker te vinden inshaAllah.
Liefs wa salaam, Maryam

RANDOM_AVATAR
moslimmerd
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2163
Geregistreerd: ma _15-_mei-_2006ah, 15-5-2006ad, 2:35 am
Woonplaats: huis

door moslimmerd » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 9:10 pm

oemyouness schreef:As-salaam aleykum,
DjazakAllah beghair voor jullie medeleven voor mijn vriendin en jullie antwoorden.
Alhamdulillah kon zij weer bij haar ouders terecht al is dit niet gemakkelijk aangzien haar ouders geen moslim zijn en weinig begrip hiervoor hebben.
Ik vind het zo sneu voor haar, want ze dacht eindelijk iemand getroffen te hebben die een goede en praktiserende moslim is, en dan blijkt hij toch 2 gezichten te hebben.
SoubhanAllah, je krijgt geen garanties in dit leven.
Mocht ik nog advies nodig hebben, dan weet ik jullie zeker te vinden inshaAllah.
Liefs wa salaam, Maryam


Moge Allah haar een echte man geven, amien.


Laatst las ik trouwens een advies van een internetimam, die een mishandelde vrouw adviseerde om haar man het huwelijksgeld terug te betalen, hij had naast haar ook haar 21 maanden oude baby mishandelt. Toen ik dat advies las werd ik zo ongelovelijk kwaad. Ik dacht echt van, hij wordt zo beloond voor het mishandelen (poging tot moord in het geval van die baby) van zijn vrouw en baby, stagfir'allah. Ik heb hier ook meteen een boze reactie op gegeven :x

RANDOM_AVATAR
karima_nl
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 3280
Geregistreerd: di _25-_okt-_2005ah, 25-10-2005ad, 2:13 am

door karima_nl » vr _26-_mei-_2006ah, 26-5-2006ad, 9:15 pm

:uitstekend:

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 4428
Geregistreerd: ma _16-_jan-_2006ah, 16-1-2006ad, 12:29 am

door malikah » za _27-_mei-_2006ah, 27-5-2006ad, 4:18 pm

Salaam Aleykoum,
Bedoel je de bruidschat?

Dat moet inderdaad terug betaald worden na een scheiding dus nog een reden om niet teveel bruidsschat te vragen want als het op een scheiding aankomt moet je je bruidsschat terug geven inshaAllah.

Staat wel in de koraan,lees onderstaande maar eens inshaAllah

Vraag: Mag de vrouw nu wel of geen echtscheiding vragen?



Antwoord:

Bismillahie Arrahmanie Arrahiem

Sheikh Abdou Bakr al jazaa'iera zegt in zijn boek mihadjoe al moesliem (de weg van de moslim). blz 374 onderwerp Al khol3 (de 3 is de letter 'a van 'alaihie assalam) Ik zal de woorden van de sheik proberen te vertalen in shaa Allah.

Derde stof: Al khol3 (echtscheiding bij aanvraag van de vrouw waar ze iets afstaat aan de man om te scheiden).

Betekenis van al khol3: Al khol3 is het vragen van een vrouw aan haar man, die ze niet meer accepteert om echtscheiding. Het standpunt van de islam jegens al khol3: Het is toegestaan mits alle voorwaarden voldaan zijn. De profeet heeft tegen de vrouw van Thabiet ibn qays gezegd, toen ze naar hem kwam en over haar man zei: "O, boodschapper van Allah, ik heb niks tegen zijn schepping of geloof, maar ik vrees het ongeloof na het betreden van de Islam" Toen zei de profeet tegen haar: "Geef je hem zijn tuin (veld) terug?" Ze zei: "Ja", de profeet zei aan haar man:"accepteer de tuin die ze jou terug heeft teruggegeven en scheid van haar." (overgeleverd door bukhari)

De voorwaarden van al khol3 zijn:
De vrouw wenst niet meer met de man te verblijven, als het andersom is dan dient de man niks van de vrouw's haar eigendommen te vragen. Als de man niet meer met de vrouw kan leven, dient hij geduld te hebben jegens zijn vrouw en als er geen uitgangen zijn scheidt de man met zijn vrouw.
De vrouw vraagt al khol3 te vragen pas nadat alle oplossingen geprobeerd zijn, wanneer zij vrees heeft om haar religie niet goed te uiten of haar man zijn rehten niet te geven, kan de vrouw al khol3 vragen.
De man mag te vrouwen niet dwingen om al khol3 te vragen zodat hij één van haar bezittingen kan nemen, wanneer dit het geval zou zijn, spreekt men dan van echtscheiding. De man kan zijn vrouw niet terugvragen, pas na een nieuwe acte.
Wat zeg de islam over al khol3:
Het is (Mostahab) beter dat de man niet meer dan de waarde van de bruidschat van zijn vrouw neemt bij al khol3. Zoals Qays dat met zijn vrouw deed, na dat de profeet dat van Qays eiste.
Wanneer er sprake is van al khol3 dient de vrouw een iedah te nemen van één mentrueerperiode zoals al mostabri'a, zoals de profeet de vrouw van Thabiet ibn Qays dat vroeg te verrichten. En als er sprake is van echtscheiding dient de vrouw iedah van drie maanden te nemen. (Lees soerat Atalaq ayah 1, blz 764 van DE EDELE Qor-aan)
De man kan zijn vrouw niet terugvragen na al khol3.
De vader kan al khol3 vragen voor zijn dochter, als ze niet instaat is om dat te doen.
Uit het bovenstaande bewijzen kunnen we concluderen dat de vrouw echtscheiding kan vragen aan de rechter (zoals de profeet dat heeft gedaan), tevens kan de vader van de vrouw of degene haar waliey (degene die verantwoordelijk voor haar) in plaats van zijn dochter vragen, als ze dat wenst.

(In het boek: FIQH ASSOENAH van sheikh Sayied Sabieq staat dit onderwerp uitgebreid uitgelegd, Deel 2, blz 252 t/m blz 262. onder de titel al khol3) En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van ......

no avatar
Bashir Mohamed
 

door Bashir Mohamed » za _27-_mei-_2006ah, 27-5-2006ad, 7:51 pm

Assalaamoe alaykoem,
Ik wens de zuster in kwestie het aller beste en moge Allah haar dat geven.
Mocht ze het later eens opnieuw willen proberen, dan ken ik rechtschapen en praktiserende broeders genoeg die wél weten hoe een echtgenote te behandelen.
Wasalaam

RANDOM_AVATAR
TanteHind
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1988
Geregistreerd: di _8-_nov-_2005ah, 8-11-2005ad, 12:11 pm

door TanteHind » za _27-_mei-_2006ah, 27-5-2006ad, 7:54 pm

Bashir Mohamed schreef:Mocht ze het later eens opnieuw willen proberen, dan ken ik rechtschapen en praktiserende broeders genoeg die wél weten hoe een echtgenote te behandelen.


Salaam,

Broeder Bashir heeft een huwelijksbureau geopend zie ik?

:D

RANDOM_AVATAR
moslimmerd
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2163
Geregistreerd: ma _15-_mei-_2006ah, 15-5-2006ad, 2:35 am
Woonplaats: huis

door moslimmerd » za _27-_mei-_2006ah, 27-5-2006ad, 10:00 pm

malikah schreef:Salaam Aleykoum,
Bedoel je de bruidschat?

Dat moet inderdaad terug betaald worden na een scheiding dus nog een reden om niet teveel bruidsschat te vragen want als het op een scheiding aankomt moet je je bruidsschat terug geven inshaAllah.

Staat wel in de koraan,lees onderstaande maar eens inshaAllah

Vraag: Mag de vrouw nu wel of geen echtscheiding vragen?



Antwoord:

Bismillahie Arrahmanie Arrahiem

Sheikh Abdou Bakr al jazaa'iera zegt in zijn boek mihadjoe al moesliem (de weg van de moslim). blz 374 onderwerp Al khol3 (de 3 is de letter 'a van 'alaihie assalam) Ik zal de woorden van de sheik proberen te vertalen in shaa Allah.

Derde stof: Al khol3 (echtscheiding bij aanvraag van de vrouw waar ze iets afstaat aan de man om te scheiden).

Betekenis van al khol3: Al khol3 is het vragen van een vrouw aan haar man, die ze niet meer accepteert om echtscheiding. Het standpunt van de islam jegens al khol3: Het is toegestaan mits alle voorwaarden voldaan zijn. De profeet heeft tegen de vrouw van Thabiet ibn qays gezegd, toen ze naar hem kwam en over haar man zei: "O, boodschapper van Allah, ik heb niks tegen zijn schepping of geloof, maar ik vrees het ongeloof na het betreden van de Islam" Toen zei de profeet tegen haar: "Geef je hem zijn tuin (veld) terug?" Ze zei: "Ja", de profeet zei aan haar man:"accepteer de tuin die ze jou terug heeft teruggegeven en scheid van haar." (overgeleverd door bukhari)

De voorwaarden van al khol3 zijn:
De vrouw wenst niet meer met de man te verblijven, als het andersom is dan dient de man niks van de vrouw's haar eigendommen te vragen. Als de man niet meer met de vrouw kan leven, dient hij geduld te hebben jegens zijn vrouw en als er geen uitgangen zijn scheidt de man met zijn vrouw.
De vrouw vraagt al khol3 te vragen pas nadat alle oplossingen geprobeerd zijn, wanneer zij vrees heeft om haar religie niet goed te uiten of haar man zijn rehten niet te geven, kan de vrouw al khol3 vragen.
De man mag te vrouwen niet dwingen om al khol3 te vragen zodat hij één van haar bezittingen kan nemen, wanneer dit het geval zou zijn, spreekt men dan van echtscheiding. De man kan zijn vrouw niet terugvragen, pas na een nieuwe acte.
Wat zeg de islam over al khol3:
Het is (Mostahab) beter dat de man niet meer dan de waarde van de bruidschat van zijn vrouw neemt bij al khol3. Zoals Qays dat met zijn vrouw deed, na dat de profeet dat van Qays eiste.
Wanneer er sprake is van al khol3 dient de vrouw een iedah te nemen van één mentrueerperiode zoals al mostabri'a, zoals de profeet de vrouw van Thabiet ibn Qays dat vroeg te verrichten. En als er sprake is van echtscheiding dient de vrouw iedah van drie maanden te nemen. (Lees soerat Atalaq ayah 1, blz 764 van DE EDELE Qor-aan)
De man kan zijn vrouw niet terugvragen na al khol3.
De vader kan al khol3 vragen voor zijn dochter, als ze niet instaat is om dat te doen.
Uit het bovenstaande bewijzen kunnen we concluderen dat de vrouw echtscheiding kan vragen aan de rechter (zoals de profeet dat heeft gedaan), tevens kan de vader van de vrouw of degene haar waliey (degene die verantwoordelijk voor haar) in plaats van zijn dochter vragen, als ze dat wenst.

(In het boek: FIQH ASSOENAH van sheikh Sayied Sabieq staat dit onderwerp uitgebreid uitgelegd, Deel 2, blz 252 t/m blz 262. onder de titel al khol3) En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van ......


sallaam aleikum, ik neem aan dat je reageerde op de topic starter, heb je mijn bovenstaande verhaal gelezen? echt erg man. Een mishandelaar verdient geen terugbetaling van de bruidschat. Ik vind het eigenlijk ook absurd dat zulke vragen als "mag een vrouw echtscheiding aanvragen" gesteld moeten worden, dat is net zo een vraag als "mag ik ademen(graag een daliel erbij)", soms kan mijn dag echt verpest worden door zulke bekrompen en domme vragen.

RANDOM_AVATAR
malikah
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 4428
Geregistreerd: ma _16-_jan-_2006ah, 16-1-2006ad, 12:29 am

door malikah » zo _28-_mei-_2006ah, 28-5-2006ad, 2:58 pm

TanteHind schreef:
Bashir Mohamed schreef:Mocht ze het later eens opnieuw willen proberen, dan ken ik rechtschapen en praktiserende broeders genoeg die wél weten hoe een echtgenote te behandelen.


Salaam,

Broeder Bashir heeft een huwelijksbureau geopend zie ik?

:D


Salaam Aleykoum,
Nee hoor dat heet helpen elhamdullilah,

Er is niets mis mee om elkaar te helpen met trouwen een partner zoeken enz,

En huw degene aan elkaar uit die rechtsschapen zijn en bij elkaar passen.

Wa Aleykoum Salaam


Keer terug naar Het huwelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron