Wonen bij schoonfamilie

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wonen bij schoonfamilie

door Idjma'a » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 3:45 pm

Ayasha schreef:
Idjma'a schreef:Alhamdolillaah dat heeft een hele boel dingen voor mij opgeklaart. Moge Allaah jouw belonen voor al hetgeen je voor je ouders enz hebt betekend. En het is inderdaad een moeilijke situatie als de ouders weigeren. Maar Alhamdolillaah dat is dan natuurlijk ook niet waar ik het over heb.

En zoals ik heb kunnen lezen ben jij Alhamdolillaah in mijn ogen een zeer goede moslima.

Alhamdulillah is een en ander opgeklaard, broeder Idjma'a. Wil er nog even bij vermelden dat ik toen in de tijd dat ik voor mijn oma heb gezorgd, nog geen moslima was. Ik kwam pas 4 jaar later in aanraking met de islam en ben moslima geworden.

Alhamdolillaah zijn het je daden die Allaah als middel heeft gebruikt om jouw te leiden naar de islaam.

RANDOM_AVATAR
flow
Super Poster!
Super Poster!

door flow » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 6:31 pm

Hai allemaal,

ik heb al eerder in dit topic gereageerd omdat mijn schoondochter bij mij woont, maar nu wil ik ook graag reageren op het zorgen voor je ouders.

Mijn kinderen zijn volwassen, en ik wil echt NIET dat ze voor mij gaan zorgen. Misschien is dat inderdaad de westerse cultuur maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Elke keer als ze iets voor me zouden doen zou ik denken: je zou nu ook iets voor jezelf kunnen doen, of met je man of met je kinderen etc. Ik zou me echt schuldig voelen. Ik denk wel dat veel ouders dit hebben, en ik kan me voorstellen dat dat voor kinderen heel moeilijk is om mee om te gaan.

groetjes

Flow

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 7:47 pm

flow schreef:Hai allemaal,

ik heb al eerder in dit topic gereageerd omdat mijn schoondochter bij mij woont, maar nu wil ik ook graag reageren op het zorgen voor je ouders.

Mijn kinderen zijn volwassen, en ik wil echt NIET dat ze voor mij gaan zorgen. Misschien is dat inderdaad de westerse cultuur maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Elke keer als ze iets voor me zouden doen zou ik denken: je zou nu ook iets voor jezelf kunnen doen, of met je man of met je kinderen etc. Ik zou me echt schuldig voelen. Ik denk wel dat veel ouders dit hebben, en ik kan me voorstellen dat dat voor kinderen heel moeilijk is om mee om te gaan.

groetjes

Flow

Kijk indien je hulp nodig hebt. Dan helpen we indien je geen hulp nodig hebt. Dan ja we kunnen je niet dwingen tot het vragen van hulp.

RANDOM_AVATAR
flow
Super Poster!
Super Poster!

door flow » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 8:01 pm

precies, mijn kinderen zijn echt heel behulpzaam, ik ben langere tijd ziek geweest, en toen waren ze er allemaal, maar ik wil het gewoon niet. Ik waardeer het echt enorm, maar dit is niet wat ik wil.

Flow

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 8:13 pm

ik denk dat je daarin ook de wens van de ouders moet eerbiedigen.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 8:51 pm

flow schreef:Hai allemaal,

groetjes

Flow

Voor zover ik het kan inschatten heeft het meer met de individuele mentaliteit van de mens te maken dan met westers of niet en hoe de eventuele financiële omstandigheden zijn. Dit mannelijk familielid van mijn man weigerde ook hulp van zijn familie en weigerde zelfs hulp van zijn zoon en schoonzoon om hem te laten onderzoeken in een ziekenhuis. Klinkt behoorlijk eigenwijs en ik sluit niet uit dat er ook in zekere mate schaamte aan te pas komt.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
flow
Super Poster!
Super Poster!

door flow » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 9:00 pm

Hia

Ik sluit me helemaal bij ayasha aan, het is vaak schaamte maar vaak ook de angst om eigen autonomie kwijt te raken, maar ook de angst om je kids iets af te nemen,

zoals iedereen zegt, als ouders het zelf niet willen, dan houdt het op

Flow

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » do _24-_jun-_2010ah, 24-6-2010ad, 12:48 am

Ayasha schreef:Het is overigens niet: "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder", maar: "het paradijs ligt aan de voeten van je moeder"
En deze hadith is da'ief (zwak) verklaart. Het is al eens vaker op dit forum behandeld.

Deze uitspraak wil overigens niet zeggen dat je je vrouw maar links moet laten liggen omwille van je moeder. Als man zijnde heb je de taak goed voor je vrouw te zorgen.
Het kan ook andersom zijn, want ook voor de vrouw geldt hetzelfde. Ook voor haar is haar moeder belangrijk. Dus je zult met een situatie moeten dealen om beide moeders tevreden te houden. (fluiten)

letterlijke vertaling in het arabisch is onder de voeten van je moeder. het is de plicht van iedere moslim om arabisch te studeren en te begrijpen zodat dit soort taalkundige kwesties vermeden kunnen worden, maar dit terzijde.

ik heb ook niet gezegd dat ik mijn vrouw links laat liggen. dat zijn niet mijn woorden. het feit dat er mensen zijn die geen goede band hebben met hun moeder wil niet zeggen dat je je man of vrouw gelijk gaat stellen aan je ouders. al zouden je ouders je niet juist behandelen dan nog moet je hen op je handen dragen...

RANDOM_AVATAR
Umm Ishaq
Super Poster!
Super Poster!

door Umm Ishaq » do _24-_jun-_2010ah, 24-6-2010ad, 1:01 am

Ik heb eens een hierover docu gezien, ik dacht bij de NMO. Het ging het over Islamitische verzorgingstehuizen in NL. De meeste van de bewoners wilde ook niet bij hun zoon of dochter in huis wonen. Vooral om het feit dat de gezinnen een geheeld eigen leven leiden.

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » do _24-_jun-_2010ah, 24-6-2010ad, 1:15 am

Umm Ishaq schreef:Ik heb eens een hierover docu gezien, ik dacht bij de NMO. Het ging het over Islamitische verzorgingstehuizen in NL. De meeste van de bewoners wilde ook niet bij hun zoon of dochter in huis wonen. Vooral om het feit dat de gezinnen een geheeld eigen leven leiden.

het is jammer dat er in deze tijd waarin we leven niet juist de laatste jaren (muv wanneer het tijd is voor iemand om te gaan) met je ouders juist goed willen afsluiten. iedereen is zo druk bezig met zichzelf maar ja dat krijg je in deze maatschappij.

er is zijn verschillende redenen dat bepaalde ouders niet bij hun kinderen willen wonen en daar is schaamte een van. zo ook de verharding van onze harten.

hoe mooi zou het toch zijn als je moeder of vader sterft en je laatste herinneringen zijn zo dicht bij jou. je hebt ze verzorgd zoals zij jou verzorgden, je hebt ze gekleed zoals zij jou kleedden, gevoed zoals zij jou hebben gevoed.

ik snap dan echt niet muv bepaalde mensen (die helaas geen goede relatie met hun ouders hebben, moge Allah jullie geduld daarvoor belonen) waarom ze niet hun ouders/schoonouders willen opvangen. alleen maar negatief daarover, privacy blalbbablala... :run: het zijn dan ook meestal de partners die hier het hardst over zeuren :rechter:

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » do _24-_jun-_2010ah, 24-6-2010ad, 1:21 am

en voor de mensen die zaken niet in hun context kunnen lezen....

het wil niet zeggen dat de verzorging van je ouders gelijk is aan de verzorging die jij ze hebt geboden. dat kan nooit natuurlijk..

RANDOM_AVATAR
bint
Super Poster!
Super Poster!

door bint » do _1-_jul-_2010ah, 1-7-2010ad, 12:42 pm

Het lijkt mij echt erg om oud te worden dat je niks meer kunt en anderen alles voor je moeten doen. Ik heb wel mensen gezien die heel lang sterk bleven omdat ze in hun jeugd aan sport deden. Misschien moet ik daar ook een gaan doen dan blijf ik langer sterk en hoeven me kinderen niet voor me te zorgen.

Islamiia
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Islamiia » za _24-_jul-_2010ah, 24-7-2010ad, 2:54 pm

Bosna89 schreef:Privacy zou voor mij het probleem nieteens zijn. Meestal krijg je die wel van je schoonfamilie.
Echter ik heb gezien bij een paar nichten en vriendinnen van mij die dan in het begin bij de schoonfamilie gingen wonen dat de schoonmoeder echt op al hun stappen let(zo van als je staat af te wassen zit je schoonmoeder constant naar je te kijken hoe je het doet) en vervolgens op alles wel commentaar geven. Ik zou er knettergek van worden.

Juist ja, Gair insha'Allah.

Islamiia
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Islamiia » za _24-_jul-_2010ah, 24-7-2010ad, 2:56 pm

Umm Ishaq schreef:Ik heb eens een hierover docu gezien, ik dacht bij de NMO. Het ging het over Islamitische verzorgingstehuizen in NL. De meeste van de bewoners wilde ook niet bij hun zoon of dochter in huis wonen. Vooral om het feit dat de gezinnen een geheeld eigen leven leiden.

Ja klopt.. het waren voornamelijk Marokkanen & Turken..

RANDOM_AVATAR
OnschuldigMeisje
Beginner
Beginner

door OnschuldigMeisje » za _24-_jul-_2010ah, 24-7-2010ad, 4:03 pm

Dat klopt heel goed, over het algemeen gesproken hebben de schoonmoeders toch altijd iets met de schoondochters. Ik kan het gewoon niet snappen waarom een schoonmoeder zich gewoon niet buiten de relatie van haar zoon en schoondochter kan houden WAAROM MOET ZE ZICH MET ALLES MEE BEMOEIEN EN COMMENTAAR GEVEN. Ik hield zielsveel van mijn schoonmoeder voor ons huwelijk maar daarna ze heeft 2 gezichten ze heeft het leven tussen mij en mijn man zo zuur gemaakt dat ik het leven gewoon zat ben schijt aan alles krijg en binnenkort zelfmoord ga plegen ookal zal allah mij niet vergeven...ik zie totaal geen andere weg. Laat mij man dan maar lekker met zijn moeder van het leven genieten en ik weet het gewoon zeker ookal halen ze ee andere meisje thuis ook van dat meisje zal het leven zuur gemaakt worden. En dus zo weer een slachtoffer!!!!!!!!

RANDOM_AVATAR
flow
Super Poster!
Super Poster!

door flow » za _24-_jul-_2010ah, 24-7-2010ad, 5:33 pm

Kind,

ik val je niet af, echt niet, maar NU is het moment om te relativeren. Ik ken je schoonmoeder niet, en het zal vast heel ernstig zijn maar niet ernstig genoeg om je leven voor te geven. Niet nu op geven maar naar oplossingen zoeken, niet roepen dat je alles geprobeerd hebt maar iets nieuws proberen.

Flow

RANDOM_AVATAR
Lentebloempje
Super lid
Super lid

door Lentebloempje » za _24-_jul-_2010ah, 24-7-2010ad, 9:46 pm

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar dit klink wel heel erg drastisch. Uit eigen ervaring weet ik dat wonen bij je schoonfamilie geen lolletje is, maar is in ieder geval een betere verblijfplaats dan de hel. Ook al zie je simpelweg even geen uitweg meer, zet deze gedachtes a.u.b uit je hoofd. Maak daarvoor plaats om concrete stappen te gaan ondernemen. Las een time-out in, keer terug naar je ouders of een ander familielid die je vertrouwd. Raadpleeg de imam, en maak samen met je echtgenoot afspraken om het huwelijk op een dragelijkere wijze voort te zetten.

Zuster, alleen jij bent degen die verandering in je huidige situatie kan aanbrengen; blijf dus niet bij de pakken neerzitten en onderneem actie!

Wassalaam

RANDOM_AVATAR
Intisara
Beginner
Beginner

door Intisara » zo _3-_nov-_2019ah, 3-11-2019ad, 12:53 am

Salaam salaam iedereen,

Er is een verschil tussen intrekken bij de ouders van je man en je schoonouders in huis halen.

Het eerste daar kies je zelf voor, en vind ik dan persoonlijk dat je er helemaal voor moet gaan.
Maar het tweede is meestal door omstandigheden. De ouders komen uit Marokko en worden zorgbehoevende ofzo.
Ik ben al 11 jaar getrouwd Hamdlh en mijn schoonouders zijn bij ons ingeschreven. Ze gingen over en weer naar Marokko en naar hun andere kinderen . Ik en mijn schoonmoeder waren 2 handen op 1 buik soubhanallah. Ik ging door het vuur voor haar en omgekeerd. We wonen in een appartement en dan werd ik zwanger van men 4 e kind en toen begon ik het niet meer fijn te vinden dat ze er ware. Omdat ik een moeilijke zwangerschap had en veel moest liggen en ruste. En dat kon dan niet altijd .. maar dan werd mijn schoonpa zorgbehoevende , heel erg zorgbehoevende en dan moesten ze bij ons intrekken voor altijd en de deuren stonden ook voor hun open ook al was ik net bevallen. En sindsdien is de band met mijn schoonma achteruit gegaan.. ik vind dat ze veranderd en zij denk zo over mij.. dus ghair inchallah het is nu al een jaar bijna zo ik heb kleine kindere zij is oud alles wat ik tegen haar zeg is in haar ogen slecht .. heel jammer dat het zo is moeten gaan maar allah weet beter.

Vorige

Keer terug naar Het huwelijk