Wonen bij schoonfamilie

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

Re: Wonen bij schoonfamilie

door insan » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 8:49 pm

salam,

typisch dat de meeste vrouwen niet bij hun schoonouders willen wonen/zorgen. ik vraag me af als de man bij zijn schoonouders zou wonen of dat ook zo een probleem is.

wij vergeten dat er een dag komt dat wij voor onze ouders moeten zorgen. en als je vrouw dan moet wennen aan een oude oma'tje die in eens bij je komt wonen tja...dan wordt het wel lastig.

mijn mening hierover: elke man dient zorg te dragen voor zijn ouders, indien deze de noodzakelijke verzorging nodig hebben is dit niet anders dan een plicht om bij zijn ouders te wonen of zijn ouders komen bij hem inwonen. Daarnaast is de vrouw een deel van de familie van de man geworden en hoort ze deze te volgen (als je begrijpt wat ik bedoel).

echter...als zijn vrouw geen broers heeft om voor haar ouders te zorgen dient er een oplossing gezocht te worden zodat beide ouders verzorgd kunnen worden. men vergeet wat de ouders waard zijn en vooral de moeder. ik hoef neem ik aan geen hadiths of koranverzen hierover te plaatsen.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 8:53 pm

Typisch? Mijn moeder heeft hier een kleine week gelogeerd om te kramen bij de derde. Maar dat was ook geen groot succes. Het ging wel, maar we hadden allemaal behoefte aan ons eigen leven en privacy.
Wij hebben al met elkaar afgesproken dat we, waar mogelijk, voor elkaars ouders gaan zorgen als dat nodig is. Maar mijn moeder wil niet en zijn ouders worden al door andere broer helemaal opgevangen (wonen ver weg).

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 8:58 pm

assalaam aleikum

ik heb inderdaad een paar maal mijn moeder een aantal maanden in huis gehad vanwege een diepe depressie met dwanggedachten. mijn man vond het heel vanzelfsprekend dat wij de zorg voor haar op ons namen. voor hem is het zorgen van je ouders niet het alleenrecht voor de man....
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 9:11 pm

goed van jullie! er zal een dag zijn dat onze moeders er niet meer zijn

al onze inspanningen, verzorgingen, gezelschap....

en het schopje in de buik van mamma is niet eens daarmee afgelost!! :cry:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 10:08 pm

insan schreef:salam,

typisch dat de meeste vrouwen niet bij hun schoonouders willen wonen/zorgen. ik vraag me af als de man bij zijn schoonouders zou wonen of dat ook zo een probleem is.

wij vergeten dat er een dag komt dat wij voor onze ouders moeten zorgen. en als je vrouw dan moet wennen aan een oude oma'tje die in eens bij je komt wonen tja...dan wordt het wel lastig.

mijn mening hierover: elke man dient zorg te dragen voor zijn ouders, indien deze de noodzakelijke verzorging nodig hebben is dit niet anders dan een plicht om bij zijn ouders te wonen of zijn ouders komen bij hem inwonen. Daarnaast is de vrouw een deel van de familie van de man geworden en hoort ze deze te volgen (als je begrijpt wat ik bedoel).

echter...als zijn vrouw geen broers heeft om voor haar ouders te zorgen dient er een oplossing gezocht te worden zodat beide ouders verzorgd kunnen worden. men vergeet wat de ouders waard zijn en vooral de moeder. ik hoef neem ik aan geen hadiths of koranverzen hierover te plaatsen.

Zo typisch is dat niet. Ouderen zijn tegenwoordig zelfstandiger dan vroeger. Zowel mijn moeder (geen moslima) als mijn schoonmoeder (moslima) en beiden alleenstaand, moeten er niet aan denken om bij een van hun zonen of dochters te moeten inwonen.
Mijn moeder zou dat alleen al niet willen omdat ik moslima ben en ze zou er zich constant aan ergeren dat ik 5x per dag het gebed doe. En er zijn nog meer redenen waarom ze het niet zou willen. Ze is bijna 81 maar ondanks haar gebreken nog heel actief en ze rijdt nog auto, plus dat ze de verzorging van een autistische vriend sinds jaren geleden op zich heeft genomen, al zijn zaken regelt en er voor zorgt dat hij schoon is en zijn kleding schoon is, etc. etc.

Mijn schoonmoeder (Turkse) is het liefste alleen thuis zodat ze haar eigen gangetje kan gaan. Zij is nog een stuk jonger dan mijn moeder, ongeveer 75, en ook nog redelijk ter been en rommelt wat in haar huisje en ze gaat iedere dag een stukje lopen en 1x in de week naar de markt en regelmatig nodigt ze haar vriendinnen uit en drinken dan samen thee en lezen koran, etc. etc.. Zo wisselen ze dat onderling af, de ene keer bij die vriendin en de andere keer weer bij een ander. Ze zou het echt afschuwelijk vinden als haar kinderen haar zouden dwingen bij een van hen te moeten wonen, want dan moet ze dat allemaal opgeven. Wij hebben het haar al voorgesteld maar ze wil het pertinent niet. Zij wil niet eens dat een van haar dochters bij haar komt schoonmaken.
Zowel zij als mijn eigen moeder zijn heel erg gesteld op hun privacy en gehecht aan hun eigen spulletjes.

Daar komt nog bij dat de tegenwoordige huizen ook niet gebouwd zijn op een manier dat je elkaar niet in de weg loopt en dat is in Nederland zowel als in Turkije. De ouwetjes laten zich tegenwoordig niet meer opsluiten in een kamertje omdat dochter of zoon dat wil. Ook zij willen de ruimte en vooral privacy.
Moet er overigens zelf ook niet aan denken om bij mijn zoon te moeten inwonen (hij is geen moslim). Mijn zoon zou trouwens niets liever willen dat zijn moeder bij hem zou komen wonen (in Nederland). Hij is vrijgezel en zou het wat gezellig vinden als hij iedere dag koffie met mij zou kunnen drinken en kletsen en samen boodschapjes doen en van die dingen meer. Maar aan de andere kant vindt hij het maar niks dat ik moslima ben, althans, zo denkt hij er nu nog over.
Ook ik ben op mijn privacy gesteld en wil mijn eigen ding doen. Ben ook de jongste niet meer maar heb nog lang geen behoefte om het maar met 1 kamertje te doen. Misschien als ik op een gegeven moment alleen zou komen te staan, maar dan nog blijf ik liever in Turkije, Insha'allah. :roll:

Je kunt wel zeggen dat wij voor onze ouders moeten zorgen en dat is allemaal prachtig als je zelf nog jong bent, maar ten eerste moeten ze dat zelf ook willen en ten tweede, als je zelf ook al over de 60 bent, wordt dat toch een beetje problematisch. Dan heb je zelf al hulp nodig in het huishouden. :p
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 10:19 pm

assalaam aleikum

[at] ayasha: ik zou het eigenlijk meer een recht van ouders willen noemen, dus als ze het nodig hebben. mijn moeder woont nu redelijk zelfstandig in een verzorgingshuis en moet er momenteel niet aan denken om bv bij mij te wonen. maar in periodes dat ze het nodig heeft weet ze dat ze bij ons terecht kan.

ze heeft 5 jaar depressies en dwanggedachten achter de rug. allerlei medicijnen zijn op haar uitgeprobeerd, zelfs elektroshocks. niets hielp. soms kon ze niet thuis zijn voor langere periodes en kon ze bij ons terecht. soms kon ze zelfs dat niet meer aan en moest ze opgenomen worden voor een aantal maanden in een ggz-instelling. een afschuwelijke tijd voor haar. totdat er een nieuwe psychiater kwam die ook neuroloog was. hij zag dat ze parkinson! heeft. gaf haar de juiste medicatie en nu is ze redelijk opgeknapt en woont ze dus weer min of meer op haarzelf...

maar het recht op verzorging, als zij dat wil, behoudt ze
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 10:23 pm

dat de ouder geen zorg wil accepteren van haar kinderen is een verhaal apart. vele ouders zoals jij al zelf beschrijft willen hun kinderen niet tot last zijn.

en wellicht is het een europese traditie om niet voor je ouders te zorgen. de maatschappij verhardt met de dag en zo ook de harten van de mensen.

en men moet het wel in context blijven zien. als je ouders en de kinderen er geen problemen mee hebben om alleen te wonen dan is dat ook geen probleem.

maar als de moeder of vader hulpbehoevend is dan verkies ik mijn ouders boven mijn vrouw....

en "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder"....en gelukkig niet van mijn vrouw... rofl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 11:28 pm

insan schreef:dat de ouder geen zorg wil accepteren van haar kinderen is een verhaal apart. vele ouders zoals jij al zelf beschrijft willen hun kinderen niet tot last zijn.

en wellicht is het een europese traditie om niet voor je ouders te zorgen. de maatschappij verhardt met de dag en zo ook de harten van de mensen.

en men moet het wel in context blijven zien. als je ouders en de kinderen er geen problemen mee hebben om alleen te wonen dan is dat ook geen probleem.

maar als de moeder of vader hulpbehoevend is dan verkies ik mijn ouders boven mijn vrouw....

en "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder"....en gelukkig niet van mijn vrouw... rofl

Het is nog geen 50 jaar geleden dat ouders noodgedwongen bij hun kinderen moesten huizen en in hun onderhoud moesten voorzien en dat gaf uiteraard de nodige problemen. Pas sinds de tijd dat er AOW bestaat, is dat veranderd. Dat was niet alleen voor de kinderen een opluchting maar ook voor de ouderen.
Ik ken van vroeger genoeg verhalen hoeveel ruzies dat veroorzaakte binnen families, want de oudste van de familie draaide op voor de kosten, terwijl het al een armoedige tijd was. En de rest van de dochters of zoons wilden niet bijspringen. De AOW-regeling heeft dus heel wat veranderd.

Dat je liever voor je moeder kiest dan voor je vrouw, valt nog maar te bezien. Stel dat je een vrouw hebt die hulpbehoevend is, laat je die dan maar in de steek?
Zaken worden altijd zo zwart\wit bekeken, maar dat zijn ze niet. Vrouwen hebben recht op hulp en ondersteuning van hun man, en nog meer als ze zo'n vrouw ziek of hulpbehoevend is.
Vind dit nu niet echt iets om daar lacherig over te doen. :|
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
insan
Beginner
Beginner

door insan » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 12:00 am

dat kan allemaal wel zo zijn, maar de sterkste schouders moeten de "zware" lasten dragen en dat zijn dan ook meestal de oudere kinderen.

natuurlijk help ik mijn vrouw als zij zwak ziek of misselijk is.

maar mijn moeder zal altijd boven elke vrouw staan. dat geldt natuurlijk niet voor iedereen...

dat het paradijs onder de voeten van moeder ligt is een hadith, en gelukkig niet onder de voeten van mijn vrouw was meer satirisch/sarcastisch/grappig bedoeld.

Die "humor" had geen betrekking op jouw verhaal/argumenten.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 10:30 am

insan schreef:dat de ouder geen zorg wil accepteren van haar kinderen is een verhaal apart. vele ouders zoals jij al zelf beschrijft willen hun kinderen niet tot last zijn.

Ik vind het nou niet echt leuk overkomen. :? Het paradijs ligt dan wel onder de voeten van je moeder, maar als man heb je ook de plicht goed voor je vrouw te zorgen. Dumpen van je vrouw om voor je moeder te zorgen hoort daar niet bij. :?

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 11:08 am

ik denk dat je voor de zorg van je ouders ook moet kijken naar wat er aan de hand is. Op zich geen bezwaar om voor hen te zorgen maar stel ze worden dement en lopen steeds weg of zijn agressief dan weet ik niet of ik de juiste zorg ga kunnen geven.

Bij mijn schoonouders zou ik trouwens minder bezwaar hebben bij hun huis is er de mogelijkheid om van de onderverdieping een onafhankelijk apartement te maken zodat ik nog steeds mijn privacy zou hebben

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 1:57 pm

Het is overigens niet: "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder", maar: "het paradijs ligt aan de voeten van je moeder"
En deze hadith is da'ief (zwak) verklaart. Het is al eens vaker op dit forum behandeld.

Deze uitspraak wil overigens niet zeggen dat je je vrouw maar links moet laten liggen omwille van je moeder. Als man zijnde heb je de taak goed voor je vrouw te zorgen.
Het kan ook andersom zijn, want ook voor de vrouw geldt hetzelfde. Ook voor haar is haar moeder belangrijk. Dus je zult met een situatie moeten dealen om beide moeders tevreden te houden. (fluiten)

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 2:10 pm

ik zie het al gebeuren moeder en schoonmoeder in een huis

tahira
Pro Ontdekker !!

door tahira » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 2:16 pm

Ik denk dat veel moslims dit een beetje uit verband trekken.. OK je ouders in een bejaardentehuis dumpen hoeft niet, maar in huis nemen is weer het andere uiterste. Wat ik wel vaak zie is dat zusters regelmatig voor hun ouders koken of zoms komen schoonmaken ofzo. Als iemand zelfstandig kan wonen, hetzij met hulp, is het toch juist mooi dat dat nog zo kan blijven?
Wie er toe doet valt er niet over en wie er over valt doet er niet toe.

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 2:20 pm

Ayasha schreef:Het is overigens niet: "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder", maar: "het paradijs ligt aan de voeten van je moeder"
En deze hadith is da'ief (zwak) verklaart. Het is al eens vaker op dit forum behandeld.

Deze uitspraak wil overigens niet zeggen dat je je vrouw maar links moet laten liggen omwille van je moeder. Als man zijnde heb je de taak goed voor je vrouw te zorgen.
Het kan ook andersom zijn, want ook voor de vrouw geldt hetzelfde. Ook voor haar is haar moeder belangrijk. Dus je zult met een situatie moeten dealen om beide moeders tevreden te houden. (fluiten)

Beste Zuster Ayasha,

Het is niet door die hadith dat je zulke zaken dient te verrichten maar om verschillende ahadith. Waarbij iemand zelfs geen La Ilaha Illa Allaah kont uitspreken omdat zijn moeder hem eerst moest vergeven. De moeder is belangrijker dan de vrouw. Dat dien jij ten allertijde te weten.

Zulke vrouwen die zeggen nee je moeder wil ik niet hier. Of in die richting. Zijn mensen waar ik een afkeer van heb Omwille van Allaah. Om hun daad.

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 2:26 pm

Het is echt jammer dat wij de gevoelens vergeten van diegene die ons met pijn hebben gebaard,
Diegene die ons hebben zien opgroeien die voor ons hebben gezorgd.

tahira
Pro Ontdekker !!

door tahira » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 2:27 pm

Idjma'a schreef:Het is echt jammer dat wij de gevoelens vergeten

Waaruit concludeer je dat?
Wie er toe doet valt er niet over en wie er over valt doet er niet toe.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 3:33 pm

Idjma'a schreef:
Ayasha schreef:Het is overigens niet: "het paradijs ligt onder je voeten van je moeder", maar: "het paradijs ligt aan de voeten van je moeder"

Beste Zuster Ayasha,

Het is niet door die hadith dat je zulke zaken dient te verrichten maar om verschillende ahadith. Waarbij iemand zelfs geen La Ilaha Illa Allaah kont uitspreken omdat zijn moeder hem eerst moest vergeven. De moeder is belangrijker dan de vrouw. Dat dien jij ten allertijde te weten.

Zulke vrouwen die zeggen nee je moeder wil ik niet hier. Of in die richting. Zijn mensen waar ik een afkeer van heb Omwille van Allaah. Om hun daad.

salam aleikum

Dat weet ik beste broeder, en ik bedoel natuurlijk niet dat je je moeder maar aan de kant moet schuiven. Er zijn echter ook moeders die geen moslim zijn en die het hun kinderen niet kunnen vergeven dat zij moslim zijn geworden. Dan krijg je toch een andere situatie. Mijn moeder is bijvoorbeeld zo iemand. Zij kan het noch begrijpen noch mij vergeven dat ik voor de islam heb gekozen. Toch zal ik haar in tijden van nood bijstaan en doen wat in mijn vermogen ligt, maar als hulp wordt geweigerd, houdt alles op. Hetzelfde is met mijn schoonmoeder en zij is wel moslima, Alhamdullilah, maar ook zij weigert hulp van al haar kinderen. Zoals je reeds in een voorgaande post hebt kunnen lezen, hebben mijn man (hij is enig zoon en de rest zijn dochters) en ik aangeboden haar in huis te nemen, maar zij wil dat niet. Wij wonen ook bijna 1000 km verderop dan waar zij woont. Een van haar dochters woont vlak bij haar en ook van haar weigert zij hulp. Niet dat zij dat nu direct nodig heeft, maar alleen Allah weet wat er in de toekomst kan gebeuren.
Mijn moeder woont in Nederland en dat is 3500 km verderop, maar ik ben de enige van haar kinderen die contact met haar wil en de enige moslima in de familie. Zij heeft de luxe van thuiszorg maar is verder nog actief zoals je hebt kunnen lezen en wil absoluut niet afhankelijk zijn.
In Turkije kent men deze voorziening niet, dus als de nood aan de man komt, zal mijn schoonmoeder zich noodgedwongen aan de zorg van een van haar kinderen moeten overgeven.
Zij zal juist dat haar kinderen niet vergeven als zij noodgedwongen bij hen in huis moet, omdat zij ook absoluut onafhankelijk wil zijn.

Het lijkt mij geen goed idee om iemand tegen haar wil te dwingen.

Toen ik nog in Nederland woonde heb ik de taak op mij genomen om voor mijn oma te zorgen toen zij slechter werd. Ik ben toen bij haar tijdelijk in huis getrokken, totdat ik zelf niet meer op of neer kon door eigen lichamelijke gebreken. Noodgedwongen moest zij, mede op aanraden van haar huisarts en de verplegende thuiszorg, toen naar een verpleeghuis, waar ze een aantal weken later is gestorven. Dat was de moeder van mijn moeder, maar mijn moeder heeft nooit naar haar omgekeken. Ik was toen in die tijd 50 jaar, maar het is enorm zwaar, als je zelf al lichamelijke gebreken hebt, om 24 uur per dag klaar te staan voor iemand die bedlegerig is en niet alleen lichamelijk zwaar maar ook geestelijk zwaar. Ondanks je goede wil een ondankbaar iemand tegenover je te hebben vraagt heel veel van je geduld, maar ik heb het volgehouden totdat ik zelf niet meer kon en ik het moest overgeven aan professionele hulp.
Toen mijn oma in het verpleeghuis lag ben ik toch weer naar Rotterdam gegaan (woonde toen zelf in Drente) in haar huisje zodat ik haar iedere dag kon bezoeken in het verpleeghuis om haar zoveel mogelijk te helpen waar de verpleging geen tijd voor had. Tot haar dood ben ik bij haar gebleven en tot haar dood heeft ze mij verweten dat ik haar in het verpleeghuis had "gestopt", terwijl ze wist dat ik het lichamelijk niet meer aankon. Ondank is des werelds loon.

wa salam

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Idjma'a
Super Poster!
Super Poster!

door Idjma'a » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 3:38 pm

Alhamdolillaah dat heeft een hele boel dingen voor mij opgeklaart. Moge Allaah jouw belonen voor al hetgeen je voor je ouders enz hebt betekend. En het is inderdaad een moeilijke situatie als de ouders weigeren. Maar Alhamdolillaah dat is dan natuurlijk ook niet waar ik het over heb.

En zoals ik heb kunnen lezen ben jij Alhamdolillaah in mijn ogen een zeer goede moslima.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _23-_jun-_2010ah, 23-6-2010ad, 3:42 pm

Idjma'a schreef:Alhamdolillaah dat heeft een hele boel dingen voor mij opgeklaart. Moge Allaah jouw belonen voor al hetgeen je voor je ouders enz hebt betekend. En het is inderdaad een moeilijke situatie als de ouders weigeren. Maar Alhamdolillaah dat is dan natuurlijk ook niet waar ik het over heb.

En zoals ik heb kunnen lezen ben jij Alhamdolillaah in mijn ogen een zeer goede moslima.

Alhamdulillah is een en ander opgeklaard, broeder Idjma'a. Wil er nog even bij vermelden dat ik toen in de tijd dat ik voor mijn oma heb gezorgd, nog geen moslima was. Ik kwam pas 4 jaar later in aanraking met de islam en ben moslima geworden.

www.islamboeken.nl

VorigeVolgende

Keer terug naar Het huwelijk