Wonen bij schoonfamilie

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
Zwakke_Dienaar
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wonen bij schoonfamilie

door Zwakke_Dienaar » di _11-_mei-_2010ah, 11-5-2010ad, 10:33 pm

Weet je wat zuster?

Probeer deze topic eens te laten lezen door je man...

Just try it out.... Je hebt niets te verliezen
Weten wat we niet weten, is het begin van wijsheid

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » di _11-_mei-_2010ah, 11-5-2010ad, 10:36 pm

Ja maar ehm ..

rofl
Laatst bijgewerkt door AbuTasnim op di _11-_mei-_2010ah, 11-5-2010ad, 10:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Just_Amena
Beginner
Beginner

door Just_Amena » wo _12-_mei-_2010ah, 12-5-2010ad, 12:01 am

Salaam Alaikum Warahmatullah Wabarakatoe,

Elhamdulillah met mijn lieve schoonmoeder waar ik nu 2,5 jaar bij in woon. Samen met zijn zusje en een broertje met syndroom van down hebben we het met zijn allen vaak heel gezellig.
natuurlijk zijn er ook de mindere momenten en de dingen waar ik het soms wel heel moeilijk mee heb. Zoals vooral de privacy en het steeds commentaar wat je krijgt op alles en je moet altijd rekening houden met alles wat je doet met anderen.
Ik was vroeger ook nooit boos, prikkelig nix...
Maar nu ik raak zo snel geirriteerd, boos, verdrietig, kan echt heel weinig verdragen.
Vreoger leefde ik met mijn man op een haram manier samen op een klein kamertje van 4 bij 3 meter, nadererhand na een half jaar weer bij zijn moeder gewoond te hebben zijn we halal samen gegaan in dat kleine kamertje en ik verdraagde al zijn woede uitbarstingen met veel geduld en ik werd uit mij zelf nooit boos of dat soort dingen.
Maar nu ik kan die dingen niet meer verdragen, en je kan niet eens iets terug zeggen want zijn familie is erbij, dus dan ga ik maar naar onze slaapkamer en dan ga ik daar een potje zitten janken want wat wil je anders doen. Het enigste wat ik kan doen is vertrouwen op Allah s.w.t en hem vragen om mij geduld en tevredenheid te schenken.
Ik denk altijd maar: Er zijn miljarden mensen die het slechter hebben op deze wereld dan mij en die graag in mijn schoenen zouden willen staan. Dus elhamdulillah en insha'Allah zullen we snel een eigen plekje krijgen en zal alles beter worden. Ik hoop Allah s.w.t. schenkt ons allemaal veel geduld en tevredenheid met wat op ons pad komt Amien.

Salaam, Amena

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _12-_mei-_2010ah, 12-5-2010ad, 7:55 am

Just_Amena schreef:Salaam Alaikum Warahmatullah Wabarakatoe,

Elhamdulillah met mijn lieve schoonmoeder waar ik nu 2,5 jaar bij in woon. Samen met zijn zusje en een broertje met syndroom van down hebben we het met zijn allen vaak heel gezellig.
natuurlijk zijn er ook de mindere momenten en de dingen waar ik het soms wel heel moeilijk mee heb. Zoals vooral de privacy en het steeds commentaar wat je krijgt op alles en je moet altijd rekening houden met alles wat je doet met anderen.
Ik was vroeger ook nooit boos, prikkelig nix...
Maar nu ik raak zo snel geirriteerd, boos, verdrietig, kan echt heel weinig verdragen.
Vreoger leefde ik met mijn man op een haram manier samen op een klein kamertje van 4 bij 3 meter, nadererhand na een half jaar weer bij zijn moeder gewoond te hebben zijn we halal samen gegaan in dat kleine kamertje en ik verdraagde al zijn woede uitbarstingen met veel geduld en ik werd uit mij zelf nooit boos of dat soort dingen.
Maar nu ik kan die dingen niet meer verdragen, en je kan niet eens iets terug zeggen want zijn familie is erbij, dus dan ga ik maar naar onze slaapkamer en dan ga ik daar een potje zitten janken want wat wil je anders doen. Het enigste wat ik kan doen is vertrouwen op Allah s.w.t en hem vragen om mij geduld en tevredenheid te schenken.
Ik denk altijd maar: Er zijn miljarden mensen die het slechter hebben op deze wereld dan mij en die graag in mijn schoenen zouden willen staan. Dus elhamdulillah en insha'Allah zullen we snel een eigen plekje krijgen en zal alles beter worden. Ik hoop Allah s.w.t. schenkt ons allemaal veel geduld en tevredenheid met wat op ons pad komt Amien.

Salaam, Amena

assalaam aleikum

wat goed van je dat je kunt denken aan de mensen die het slechter hebben dan jij... gaat dat eigen plekje gauw gebeuren denk je, Insja'Allah?
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

bentmuhammed
Super lid
Super lid

door bentmuhammed » wo _12-_mei-_2010ah, 12-5-2010ad, 9:10 am

Asalam 3alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh zuster zonneschijn :zonnig:

Moge Allah je omringen met Zijn Licht en Liefde. Ameen.
Moge Allah je beschermen tegen onderdrukking van de mensen. Ameen.
Je kent deze dua toch zeker wel?:)

Verdriet en droefheid

Allahoemma innie a'oedzoe bika minal hammi wal hazani,wal adjzi wal kasali wal boegli wal djoebni wa dhalid daini wa ghalabatir ridjal.

O Allah,ik zoek mijn toevlucht tot U tegen de wanhoop en droefheid,tegen de zwakheid en luiheid,tegen de ellende en de lafheid,tegen last van schulden en de overheersing door anderen

wanhoop & verdriet ---> zwakheid & luiheid ---> ellende & lafheid ---> last van schulden & overheersing door anderen. :zonnig:

Asalam 3alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh.
In naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Genadevolle.

25. Zij zullen daar geen ijdele gesprekken of zondige taal horen,

26. Doch het woord "vrede, vrede.

(De Qoer'aan: Hfdst.56, Vers 25/26
(Al-Waaqiah)

RANDOM_AVATAR
Lentebloempje
Super lid
Super lid

door Lentebloempje » wo _12-_mei-_2010ah, 12-5-2010ad, 9:00 pm

zonneschijn schreef:
Rahmanin kuluyum schreef:Ik snap wel dat hij zn moeder wat wilt toestoppen, maar neem aan dat zij ook een inkomen heeft? Op zn minst een uitkering of iets?

Als hij zn moeder iets wilt geven kan die misschien beter een bos rozen kopen van 5 euro.. als je allemaal achterstand heb met rekeningen lijkt me dat zo niet verstandig. Mijn schoonmoeder neemt trouwens niet eens geld aan van ons en als k t dan stiekem ergens neerleg vind k t de volgende keer terug in de broek van mn zoontje.

Jammer dat ze niet zoiets zegt vn jongen jullie zijn nog jong spaar maar voor de inrichting van je huisje of voor eventuele kinderen als Allah die jullie zal schenken. Jammer maar goed, iedereen op deze wereld is natuurlijk verre van perfect wij hebben ook zo onze mindere kanten natuurlijk.

Heel vervelend, maar k denk trouwens dat veel turkse vrouwen in dezelfde situatie zitten. Is nogal cliche wat je verteld dat gebeurt bij bijna elke bruid die inwoont bij haar schoonmoeder. Een en al drama

Ja hoor, ze heeft een inkomen (uitkering) van rond de 700 euro. Nee, zulke dingen zegt ze niet. Volgens haar draait heel de wereld om haar. Maar goed.. Ik denk dat ik goed zal slapen straks (dizzy)

Wasselaam :flower:

Salaam Aleykoem oeghtie,

Omdat mijn man nog studeerde, heb ik de eerste twee jaren van mijn huwelijk ook bij mijn schoonmoeder ingewoond. De gevolgen hiervan waren dat zij flink op haar bijstanduitkering werd gekort, en de huursubsidie in mindering gebracht werd.
Heb je wel eens rekening gehouden dat dit ook bij jullie van toepassing zou kunnen zijn? Dan is het wel zo netjes dat dit verschil wordt terugbetaald.
Verder adviseer ik je om zo veel mogelijk voordeel te doen met de vrije tijd waarover je (nog) beschikt, door veel kennis op te doen over de islam. Want als je inscha'Allah straks een zelfstandige huishouding ga voeren en kinderen krijgt, zal dat een stukje minder gaan worden.
Ben je overigens al ingeschreven bij de woningcorporaties? Want ook met een (bijstands) uitkering kan je wat huren, aangezien deze dan aangepast lees:verhoogd wordt.

En je vriendinnen kan je toch gewoon in je eigen kamer ontvangen?

Meid, kom op, get a life! Maak er wat van.
Veel succes, je zuster fi deen. Oem Zaynab :liefde:

Just_Amena
Beginner
Beginner

door Just_Amena » wo _12-_mei-_2010ah, 12-5-2010ad, 11:05 pm

Salaam, Amena[/quote]

assalaam aleikum

wat goed van je dat je kunt denken aan de mensen die het slechter hebben dan jij... gaat dat eigen plekje gauw gebeuren denk je, Insja'Allah?[/quote]

Allahoe Alam, kheb geen idee, kzie wel wat op ons pad komt. Hij wil graag in de buurt van zijn mams wonen dus zijn we beperkt in aantal kilometer van haar huisje. Helaas hebben we niet hetzelfde verlangen naar privacy, maar elhamdoelillah hebben we altijd elkaar. Of het nu bij zijn moeder is of bij ons eigen huisje. Alles komt niet goed, maar alles is goed. Want dit is wat Allah s.w.t ons geeft.
En als ik dit zo typ dan voel ik me weer een stuk beter en blijer met de situatie waar we in zitten. Positief denken, vertrouwen op Allah s.w.t. en doen wat goed voelt, dat maakt het allemaal een heel stuk makkelijker! :uitstekend:

Zakaria Buhktari
Webmaster
Webmaster

door Zakaria Buhktari » ma _17-_mei-_2010ah, 17-5-2010ad, 2:59 pm

Abou Jamal schreef:Salaam ailaikoum wa ragmatoeAllahie,

Ik vraag me toch echt af hoeveel zusters er bij de schoonfamilie zouden wonen voor een jaar of 2 tot er een huis beschikbaar is. Ik merk dat veel zusters hier problemen mee hebben. Maar het is nogal moeilijk voor broeders om aan een huis te komen op een jonge leeftijd.

Graag reactie van zusters.
Ligt eraan waar je wil gaan wonen. Als jij je op je 18e inschrijft kun je in sommige gemeenten al binnen een jaar tot max twee jaar een leuke woning toegewezen krijgen.

Je hoeft ook niet perse in de stad een woning te zoeken, een omliggende dorp/gemeente kan ook zorgen voor een kortere wachttijd. Een woning toegewezen krijgen in Rdam is minimaal een vijfjaren plan, maar omdat ik in ridderkerk (letterlijk 2min van R'daM) als woningzoekende stond ingeschreven had ik al binnen 1 jaar en 2 maanden een 4 kamerwoning toegewezen gekregen.

Wa sallam. :zwaaien:
Vergeet niet om uit te geven op de weg van Allah swt, en doneer op: http://www.ontdekislam.nl/donatie.html

RANDOM_AVATAR
OnschuldigMeisje
Beginner
Beginner

door OnschuldigMeisje » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 3:31 am

Salaam aleikum beste zusters en broeders,

Het is voor mij de eerste keer dat ik hier een reactie plaats.
Ik zag deze onderwerp en graag wil ik ook hierover iets zeggen.

Ik ben ongeveer al 7 maanden getrouwd en woon op dit moment alleen met mijn man.
5 maanden geleden heb ik van mijn man te horen gekregen dat zijn ouders bij hem graag willen wonen. Ik vond dat best het zijn natuurlijk de ouders van mijn man en hij heeft gewoon het recht om voor ze te zorgen. Ze zijn nog niet zo in de oude leeftijd. Maar nu ik ze langzaam ken en naarmate de tijd voorbij gaat maak ik mij heel erg zorgen dat ze bij ons komen wonen. Deze zorgen zijn bij mij opgewekt omdat mijn schoonfamilie veels te veel met het leven van ons bemoeit. Ik heb daar zo moeilijk mee en kan er heel weinig over zeggen. Mijn schoonmoeder wil de baas in het huis zijn Een paar keer hebben ze ons gedwongen om een kind te krijgen mijn man en ik willen het nog niet vanwege onze financiële problemen en studies Ze wil dat haar zoon al het geld aan haar geeft, en dat ik als een slavin het huis rondloopt. Ik ben helemaal alleen heb geen familie en ook geen vrienden omdat ze dat niet goed vinden Mijn man kiest ook altijd zijn kant hij kan nooit voor mij opkomen hij is veel onder de druk van zijn ouders en maken hem iedere keer met harde gesprekken bang. Met mijn man kan ik er ook niet zo goed over praten want het is natuurlijk zijn moeder en hij zal het niet leuk vinden als ik over zijn moeder iets zeg. Elke dag wordt met ons leven bemoeid ze verzint dingen dat helemaal niet waar zijn. Ze zegt tegen mij dat ik haar zoon heb afgepakt van haar en dat hij nu helemaal geen voor tijd voor ze heeft en dat vind ik echt heeeeeeeeeeeel jammer hij heeft zelfs voor mij geen tijd ik zie mijn man bijna nooit of hij is aan het werken of hij is aan het leren en omdat het gewoon niet waar is ik zal nooit tussen een moeder en een kind komen juist probeer ik liefde binnen ons heel de schoonfamilie te brengen maar dat zien zij niet ik nodig ze altijd uit voor het eten ik koop cadeautjes voor ze ik zorg voor haar dochters kinders. Er zijn zoveel dingen dat ik niet kan opschrijven ik ben helemaal alleen en voel me zo alleen dag na dag gaat het slechter met de relatie van tussen mij en mijn man. Elke keer als hij met zijn moeder een gesprek heeft gehad doet hij dom tegen mijn. Ik wil helemaal niks van hun alleen maar een rustige leven met mijn man ookal zou ik op de straat leven ik heb echt behoefte aan rust want ik ben geestelijk echt aangetast. Voor het huwelijk hield ik ziels veel van mijn schoonfamilie maar nu neemt mijn hart steeds meer en meer afstand elke keer probeer ik dat te voorkomen omdat ik mijn heel leven met hun doorbreng maar elke keer word ik weer gekwetst. Er zijn zoveel dingen dat ze zich er meebemoeien dat ik het niet kan opnoemen. Ik geef ziels veel om mijn man en zal er alles aan doen om een goed en een rustige leven te bereiken maar niemand zal mijn helpen behalve Allah (swt) want hij is de enige die de waarheid weet en mij kunt helpen ik wacht en smeek Allah (swt) elke dag om geduld te krijgen. Ik vind persoonlijk dat iedere paar het recht heeft om alleen te gaan wonen wel moeten ze natuurlijk voor de schoonouders zorgen. Ik hoop dat ik niks verkeerds heb gezegd mijn leven is gewoon op dit moment heel erg zuur ik heb geen slaap geen gevoel ik voel me gewoon dood.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 9:26 am

Als ik dat zo lees, heeft je man een paar schoppen onder zijn kont nodig. Wie is nu zijn gezin? Juist, jij en de kinderen!
Hij heeft zijn moeder helemaal niet te laten vallen, maar die heeft op zich niets in te brengen. Als je man dat niet wil zien, dan heb je de keuze: bij hem blijven of niet. Maar word alsjeblieft geen slachtoffer van de situatie. Daar worden ook je kinderen de dupe van. Sterkte ermee.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 5:40 pm

Grappig... Het kan ook andersom zijn. Ik heb ongeveer 2 maanden bij mijn schoonmoeder ingewoond en ze was blij dat we ophoepelden. (fluiten)

Ze was namelijk heel erg gesteld op haar privacy :D
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Rahiemeke
Super Poster!
Super Poster!

door Rahiemeke » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 8:39 pm

.
Laatst bijgewerkt door Rahiemeke op di _22-_jun-_2010ah, 22-6-2010ad, 2:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Je goud is je religie,
je versiering is je morele houding
en je rijkdom zijn je goede manieren
.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 11:00 pm

assalaam aleikum

onschuldig meisje, als jij niet met je man kunt praten, is er dan niemand anders die aan jouw kant staat, of iemand in jullie vriendenkring die kan helpen? ik zou in ieder geval oppassen en proberen nu even niet zwanger te raken; even kijken hoe alles gaat lopen. je man zou in de buurt van zijn ouders een woning voor jullie beiden kunnen zoeken....
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
OnschuldigMeisje
Beginner
Beginner

door OnschuldigMeisje » do _17-_jun-_2010ah, 17-6-2010ad, 2:54 pm

Had ik maar ook zo een lieve schoonmoeder dan had ik echt diep vanuit mijn hart van haar gehouden ik ben ook niet zo een meisje dat alleen aan zich eigen denkt. Ik wens echt elke persoon op aarde al het geluk van de wereld toe. Maar bij haar is het heel moeilijk zo moeilijk dat ik gewoon heel de dag gestrest ben ik vreet letterlijk mezelf op kan het aan niemand vertellen aan de familie omdat zij toch er niks aan kunnen doen praten helpt echt en als mijn ouders dit te horen krijgen zullen het hun heel erg pijn doen ze hebben al zo een moeilijke leven gehad nu ze rust hebben kan ik ze mijn problemen echt niet vertellen ik vertel dat ik dolgelukkig in mijn leven ben ze wonen hier niet in Nederland maar in Denemarken. En kinderen wil ik zeker nu niet ik denk als ik een kind krijg dat ze dan kleine depri genoemd worden...geestelijk mental gestoorde baby haha. Want nu heb ik totaal geen rust in mijn leven en mijn gezondheid gaat steeds achteruit. Kon ik maar weg lopen van deze leven maar nee dat kan niet want anders zou het schande voor de familie natuurlijk zijn. Bij mijn schoonfamilie draait het om de cultuur op de eerste plaats ze kijken meer naar de cultuur dan naar de islam. Ookal zijn ze zo verdiept in de islam. En dan heb ik nog ook 4 schoonzussen hun zijn ook niet aardig ze laten mij altijd alleen zelf gaan ze lekker uit of doen ze leuke dingen en als zij werk hebben brengen ze hun kinderen naar mij toevoor de oppas en moet elke keer nog voor ze ook koken. Mijn man moethun kinderen dan ook nog van school ophalen. Ik zie mijn man totaal niet hij geeft meer liefde aan zijn zussen dan aan mij, en dat doet zo pijn dat ik zoveel voor zijn familie doe en voor ons zodat alles goed komt maar dat zien zij niet in.Ik ben zelf 20 jaar oud heb zo weinig ervaring van het leven en ik ben opgegroeid in een familie waar totaal zulke dingen niet voorkwam iedereen leide zijn eigen leven juist gaven we meer liefde aan elkaar.Dus lieve zusters bid a.u.b voor mij.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » do _17-_jun-_2010ah, 17-6-2010ad, 3:17 pm

Je hebt altijd een keuze. Dat je dat nu niet ziet of die keuze niet durft te maken, is wat anders. Maar je maakt nu ook de keuze om bij je man te blijven en deze situatie te accepteren.
Hopelijk lukt het je om wat meer voor jezelf op te komen en je man te vertellen wat je behoeftes zijn. Insha ALlah komen jullie er samen uit. :flower:

RANDOM_AVATAR
Amina _ _
Super Poster!
Super Poster!

door Amina _ _ » do _17-_jun-_2010ah, 17-6-2010ad, 4:36 pm

ik woon alleen.
en ik denk niet dat ik het erg leuk zou vinden om met schoonfamilie samen te wonen. hangt af van de familie eigeznlijk
Moge Allah mij vergeven als ik fouten heb gemaakt en Allah weet het beste!

RANDOM_AVATAR
OnschuldigMeisje
Beginner
Beginner

door OnschuldigMeisje » vr _18-_jun-_2010ah, 18-6-2010ad, 12:34 am

Ja inderdaad, ik ook niet. Heb zo vaak gehoord dat ookal is er veel liefde tussen de schoonfamilie en de schoondochter maar ALS ze samen gaan wonen dat er toch moeilijkheden plaats zullen vinden op een gegeven moment. Want je verlangt iets van je man of bepaalt op welke manier je met je man gaat wonen en de schoonfamilie dus vooral de schoonmoeder zal het niet accepteren dat je op die manier met haar zoon omgaat B.V ze denken meestal van laat mijn zoon met rust hij is een man en hoort thuis niks te doen ook wanneer zijn vrouw ziek is of in moeilijke periodes. Maar goed ik bid Allah SWT elke dag dat ik mijn eigen huis samen met mn man kan krijgen en een hele rustige leven en geen onzin gedoe.ÉÉN DING schoonmoeders blijven altijd schoonmoeders je kan nooit ze als je eigen moeder zien en ik denk ook niet dat zij mijn moeder plaats zult innemen never nooit natuurlijk heb ik respect voor haar en zal haar altijd goed behandelen never mind what she have done to me. Ben niet alleen heb Allah denk ik dan.

RANDOM_AVATAR
Rahiemeke
Super Poster!
Super Poster!

door Rahiemeke » vr _18-_jun-_2010ah, 18-6-2010ad, 8:26 am

Ach, ik denk dat dit iets is wat van persoon tot persoon en van familie tot familie afhangt.

Alleen als je man het financiëel niet kan opbrengen om voor een eigen huis te zorgen of andersom als je schoonouders zich geen huis kunnenveroorloven, dan heb je toch weinig keus?
Je goud is je religie,
je versiering is je morele houding
en je rijkdom zijn je goede manieren
.

RANDOM_AVATAR
OnschuldigMeisje
Beginner
Beginner

door OnschuldigMeisje » vr _18-_jun-_2010ah, 18-6-2010ad, 12:08 pm

Wij kunnen zich met zn tweeen financeel goed uitkomen zonder nu een kind erbij natuurlijk mijn schoonouders hebben een eigen huis nu ze kunnen prima in het leven gezien financeel door maar over een paar weken komen ze bij ons wonen omdat ze gewoon bij ons willen wonen zij vinden dat een traditie om bij de schoondochter te komen wonen man ze zijn zoooo ouderwets dat sinds ik getrouwd ben al mijn haren aan het wit zijn worden (dizzy)

RANDOM_AVATAR
sultangulam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door sultangulam » vr _18-_jun-_2010ah, 18-6-2010ad, 12:12 pm

zuster natuurlijk is het een lastige situatie ... maar in plaats van zo te lopen klagen en negatief te doen, probeer beter er iets positiefs van te maken want een positieve opstelling is het halve werk. Je tekent je schoonouders nu wel erg slecht af, als je probeert de goede kanten van hen te zien en die meer waardeert en daar jezelf ook naar gedraagt zullen ze wellicht ook meer hun best van hun kant doen.

Het zijn immers wel de ouders van je man! Zij hebben hem al die jaren verzorgd en opgevoed, ze moeten dat toch in ieder geval goed gedaan hebben anders was jij niet met hem getrouwd neem ik aan als het geen goed persoon was ...

VorigeVolgende

Keer terug naar Het huwelijk