Zina (sexueel vreemdgaan) vergeven

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
Shuhada
Pro Ontdekker !!

Re: Zina (sexueel vreemdgaan) vergeven

door Shuhada » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 2:13 am

**Dawoed** schreef:Wordt vervolgd,..

Doe geen moeite beste broeder. Ik denk dat we elkaar al heel goed hebben begrepen :)
"Çok söz yalansız, çok mal haramsız olmaz"

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 2:38 am

Shuhada schreef:
**Dawoed** schreef:Wordt vervolgd,..

Doe geen moeite beste broeder. Ik denk dat we elkaar al heel goed hebben begrepen :)

Dat hoop ik, maar ik vrees dat je het laatste gedeelte niet goed heb begrepen beste zuster, ik zal het je wel aantonen. Ik zei:

wat jij ervan vindt of anderen boeit mij totaal niet.

Dit heeft te maken met deze zin:

Echter ik zou wel zeker tegen haar getuigen, en handelen volgens de vers in shura noer ayaah nummer 6 tot met 7,

Nou kunnen er sommigen mensen zijn hier op het forum die dat overbodig vinden, maar wat zij hier overbodig vinden boeit mij totaal niet, waarom niet ? omdat:

islamitisch gezien is daar helemaal niks mis mee

Jij verwarde dit met alle onderwerpen op het forum, mijn zin heeft slechts betrekking op deze issue. Nu begrijpen we elkaar, denk ik.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 6:50 am

assalaam aleikum

ik twijfel om een reactie te plaatsen in dit topic, maar omdat ik één en ander persoonlijk heb meegemaakt denk ik toch dat ik recht van spreken heb.

ik heb het hele topic doorgelezen, soms met een brok in mijn keel. waarschijnlijk hebben veel mensen (lees: vrouwen) dat gedaan. overspel komt vaak voor, dus misschien ook bij degenen die dit topic doorlezen en niet reageren.

één ding wat mij trof was dat iemand stelde dat het geloof van een man die overspel pleegt, zwak is. nu is overspel een vreselijke zonde en als dat gebeurt is iemands geloof uiteraard zwak. maar, dat kan ook een moment zijn. het hoeft niet te betekenen dat iemands geloof altijd zwak is. het kan betekenen een moment, of een periode van zwakheid.

daaraan kunnen allerlei zaken ten grondslag liggen. het hoeft niet eens te betekenen dat zijn huwelijk slecht is.

soms ook is het overspel niet gepland, maar overkomt het hem (en haar natuurlijk). de spijt achteraf is dan heel erg groot, met het besef dat het een hele grote zonde was.

ik heb het nu dus niet over mannen die er een mistress op na houden, maar mannen die zwak waren, die grote zonde pleegden, en dan weer tot zichzelf kwamen en spijt hebben als haren op hun hoofd.

zo'n man zou ik kunnen vergeven en ik zou dua' voor hem doen, opdat Allah hem ook zal vergeven...
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Amatul al Haqq
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Amatul al Haqq » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 3:56 pm

imanvdkraan schreef:één ding wat mij trof was dat iemand stelde dat het geloof van een man die overspel pleegt, zwak is. nu is overspel een vreselijke zonde en als dat gebeurt is iemands geloof uiteraard zwak. maar, dat kan ook een moment zijn. het hoeft niet te betekenen dat iemands geloof altijd zwak is. het kan betekenen een moment, of een periode van zwakheid.

daaraan kunnen allerlei zaken ten grondslag liggen. het hoeft niet eens te betekenen dat zijn huwelijk slecht is.

Mee eens, het kan inderdaad dat die persoon z'n imaan op het moment van overspel zwakker is dan anders, en het hoeft niet per se aan een slecht huwelijk te liggen idd. Allahu ahlam.

imanvdkraan schreef:soms ook is het overspel niet gepland, maar overkomt het hem (en haar natuurlijk). de spijt achteraf is dan heel erg groot, met het besef dat het een hele grote zonde was.

ik heb het nu dus niet over mannen die er een mistress op na houden, maar mannen die zwak waren, die grote zonde pleegden, en dan weer tot zichzelf kwamen en spijt hebben als haren op hun hoofd.
...

Mar hier ben ik het iets minder mee eens... want de Islaam heeft juist zo veel wetten voor ons opgesteld om te voorkomen dat zo'n fout kan gebeuren.
Een man moet eerst de fout maken een niet-mahram vrouw meer dan één blik toe te werpen. Vervolgens moet de man de fout maken contact met haar te leggen / haar toe staan contact met hem te leggen. De volgende fout die hij moet maken is met haar alleen zijn. De fout daarna is dat hij zichzelf toestaan haar aan te raken, of haar toestaat hem aan te raken. Pas daarna komt de fout van het werkelijk seksueel vreemdgaan.

Het is niet zo dat je man keurig netjes onderweg naar de moskee is, opeens in een put valt, tijdens de val de wind zijn kleren uitwaait, en bovenop een vrouw valt die daar toevallig ook zonder kleding ligt ; )

imanvdkraan schreef:zo'n man zou ik kunnen vergeven en ik zou dua' voor hem doen, opdat Allah hem ook zal vergeven...

Dat zou ik sowiso doen insha'Allah, want elke zoon van Adam maakt fouten. En als je du'a maakt voor al je Moslim broeders en zusters, valt je man daar automatisch onder.
en Allah weet het beter!

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 8:03 pm

TheEndMessage schreef:Voor de mannen is het zeker gevoeliger dan voor de vrouwen ook al heeft het een grote impact op beiden. Aan de reacties te zien moest ik toch wel schrikken dat zoiets bij veel moslims is voorgekomen. Maar er achter komen is een ding maar haar/hem erop betrappen is weer andere koek.

TheEndMessage

Waar je op baseert dat het voor de mannen gevoeliger is dan voor vrouwen begrijp ik niet goed. Wel valt me op dat vrouwen vergevensgezinder lijken dan de mannen.
Of ik mijn man zou kunnen vergeven als hij vreemd zou gaan weet ik niet, ik hoop nooit voor die vraag gesteld te worden in de praktijk. Wel weet ik dat ik hem niet meer zou vertrouwen en de kans is 99% dat ik van hem zou scheiden om die reden.

TheEndMessage
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door TheEndMessage » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 8:17 pm

Sakina55 schreef:
TheEndMessage schreef:Voor de mannen is het zeker gevoeliger dan voor de vrouwen ook al heeft het een grote impact op beiden. Aan de reacties te zien moest ik toch wel schrikken dat zoiets bij veel moslims is voorgekomen. Maar er achter komen is een ding maar haar/hem erop betrappen is weer andere koek.

TheEndMessage

Waar je op baseert dat het voor de mannen gevoeliger is dan voor vrouwen begrijp ik niet goed. Wel valt me op dat vrouwen vergevensgezinder lijken dan de mannen.
Of ik mijn man zou kunnen vergeven als hij vreemd zou gaan weet ik niet, ik hoop nooit voor die vraag gesteld te worden in de praktijk. Wel weet ik dat ik hem niet meer zou vertrouwen en de kans is 99% dat ik van hem zou scheiden om die reden.

Ik baseer het op wat mensen op dit forum zeggen. Zoals je al zegt dat het je opvalt dat vrouwen vergevensgezinder lijken dan mannen. Natuurlijk is dit niet het geval bij alle vrouwen, maar meestal als dit bij een man gebeurd dan is het over en uit. En zoals ik zei heeft het natuurlijk een hele grote impact op allebei. En verder ben ik het met je eens ik zou mijn vrouw ook niet meer vertrouwen.

TheEndMessage
It was narrated from Ibn Umar (may Allaah be pleased with him and his father) that the Prophet (salla'Allaahu 'alayhi wa sallam) said:
Be different from the mushrikeen: let your beards grow and trim your moustaches.

al-Bukhaari, Muslim.

Sakina55
Pro Ontdekker !!

door Sakina55 » vr _5-_nov-_2010ah, 5-11-2010ad, 9:14 pm

Dat vrouwen vergevensgezinder lijken wil niet zeggen dat ze minder gevoelig zijn op dit punt, ik denk eerder dat ze om andere reden hier misschien eerder toe in staat zijn. Ik denk dat de impact bij beide groepen vergelijkenswaardig is, alleen de reactie verschilt misschien. Maar misschien begrijp ik je gewoon niet goed en is dit precies wat jij ook bedoelt.

RANDOM_AVATAR
lila
Super lid
Super lid

door lila » wo _1-_dec-_2010ah, 1-12-2010ad, 9:42 pm

Bro Ihsan schreef:Asalam aleikum w.r.w.b.

Zina (sexueel vreemdgaan), is na Shirk en Moord de meeste afschuwelijke zonde, waar mits 4 betrouwbare, objectieve getuigen aanwezig zijn, het kan leiden tot een doodstraf waarbij medelijden men niet mag weerhouden om de straf uit te voeren.

Maar zoals de Koran zegt omtrent verscheidene straffen "maar vergeven is beter voor jullie, als jullie maar wisten". Vergeving is een teken van hele hoge eemaan en dus vraag ik me het volgende af:

Wie van de zusters zouden hun man vergeven als hij thuiskomt en haar aangeeft dat hij zina heeft gepleegd? Hoe zouden jullie reageren en waarom? Wie heeft het weleens meegemaakt? Wat als jullie jullie vaders of broers zouden betrappen, dat zij zina plegen wat zouden jullie dan doen?

Wie van de broeders zouden hun vrouw vergeven als zij toegeeft dat door bijv. zijn slechte behandeling van haar er toe heeft geleid dat ze sexueel vreemd is gegaan? Wat zouden jullie met haar doen? Wat nou als jullie jullie moeders of zussen zouden betrappen dat zij zina plegen wat zouden jullie doen?

In al deze bovenstaande situaties zijn er geen 4 getuigen dus kan de zaak niet hard worden gemaakt voor doodstraf.

Don't shoot the messenger!!!!! Hahahahahahaha. Dit zijn enkele discussies, stellingen, en waargebeurd verhalen die ik op verschillende plaatsten ben tegengekomen.

Wasalam aleikum w.r.w.b.
Incha'Allah zal ik dit nooit meemaken en ookmijn moslim zuster niet en kortom NIEMAND!!

Ik persoonlijk zou het niet kunnen vergeven, en als ik het zou vergeven zou ik niet met hem kunnen leven, het zou in mijn hoofd spoken. Zo weer zo zou ik niet nog bij hem kunnen blijven,mijn prat mag hij naar haar terug gaan. In de praktijk is het misschien anders,maar ik zou nooit met een man leven die een vertrouwen in een huwlijk schaad

no avatar
al-fatiha

door al-fatiha » vr _17-_dec-_2010ah, 17-12-2010ad, 3:23 pm

Yasminaaa schreef:hoe erg zoiets ook is, hoe ongelukkig deze vrouw is, vreselijk! Maar ik zou nooit bij elkaar blijven voor de kinderen. Wat heeft een kind aan ouders die het niet kunnen vinden? Aan ouders die ongelukkig zijn? Hoe moeilijk zo'n stap ook zal zijn voor de kinderen blijf je niet bij elkaar.
Is mijn mening.

Niet alleen dat, maar wat voor voorbeeld geef je dan aan je kinderen? Dat Zina ok is? (Leg de link maar met kinderen van wie de vader de moeder vaak geslagen heeft, die gaan vaak ook denken dat dat gewoon normaal en acceptabel is.)

no avatar
al-fatiha

door al-fatiha » vr _17-_dec-_2010ah, 17-12-2010ad, 3:27 pm

Sakina55 schreef:Dat vrouwen vergevensgezinder lijken wil niet zeggen dat ze minder gevoelig zijn op dit punt, ik denk eerder dat ze om andere reden hier misschien eerder toe in staat zijn. Ik denk dat de impact bij beide groepen vergelijkenswaardig is, alleen de reactie verschilt misschien. Maar misschien begrijp ik je gewoon niet goed en is dit precies wat jij ook bedoelt.

Ik denk dat dit ook wel een en ander te maken heeft met culturele druk. Je ziet helaas nog te vaak dat als 2 mensen uit elkaar gaan de mensen maar wat graag de vrouw er de schuld van geven want zij zal wel iets nagelaten hebben waardoor hij bijvoorbeeld Zina gepleegd heeft/haar heeft verlaten.

Daardoor ontstaat een bepaalde schaamte en willen/durven sommige vrouwen niet weg.

Ik zou het trouwens mijn man niet kunnen vergeven. Heb hem dat ook heel duidelijk gezegd: Het moment dat je vreemdgaat is het einde van ons.

Ik zou het hem wel vergeven, maar ik zou niet verder kunnen.

mariannefryslan
Super Poster!
Super Poster!

door mariannefryslan » vr _17-_dec-_2010ah, 17-12-2010ad, 3:40 pm

stel dat hij het wel zou doen en je komt het niet te weten, of je komt er pas na maanden of misschien zelfs wel jaren later achter, dat lijkt me echt erg!

als het vertrouwen in een relatie weg is, wat blijft er dan nog over?
''wees vandaag een goed mens, want wie belooft jou morgen?"

''wees waakzaam over je gedachten, want dat is het beginpunt van je daden''

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 6:42 am

assalaam aleikum

ik zag pas een documentaire op tv. het ging over een familie in een dorp in syrie. de vader vertelde: als een vrouw overspel pleegt wordt ze nauurlijk vermoord door haar man of haar vader of haar broer.
als een man overspel pleegt, krijgt zijn vrouw uiteraard de schuld: zij had meer moeten doen om haar man bij andere vrouwen weg te houden... (stil)

RANDOM_AVATAR
Warsan
Super Poster!
Super Poster!

door Warsan » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 9:09 am

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

ik zag pas een documentaire op tv. het ging over een familie in een dorp in syrie. de vader vertelde: als een vrouw overspel pleegt wordt ze nauurlijk vermoord door haar man of haar vader of haar broer.
als een man overspel pleegt, krijgt zijn vrouw uiteraard de schuld: zij had meer moeten doen om haar man bij andere vrouwen weg te houden... (stil)

:hmm: sommige mannen zijn gewoon hopeloos! Moge Allah ze wijsheid schenken en ze leiden , Amin
Laatst bijgewerkt door Warsan op za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 9:31 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Kübra
Pro Ontdekker !!

door Kübra » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 9:23 am

Ging dat over (Not like my sister?) ik heb die documentaire ook gezien. Die man/vader is ongeloofwaardig, hij liet zijn dochter trouwen met een niet-moslim in een kerk en deed vrolijk mee. Dat moet meneer uiteraard zelf weten, maar er werd ook gezegt, als die dochter in haar dorp terug kwam, haar oom haar zou doden!!

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 10:22 am

Kübra schreef:

Ging dat over (Not like my sister?) ik heb die documentaire ook gezien. Die man/vader is ongeloofwaardig, hij liet zijn dochter trouwen met een niet-moslim in een kerk en deed vrolijk mee. Dat moet meneer uiteraard zelf weten, maar er werd ook gezegt, als die dochter in haar dorp terug kwam, haar oom haar zou doden!!

assalaam aleikum

ja inderdaad!

RANDOM_AVATAR
Daania
Super lid
Super lid

door Daania » di _21-_dec-_2010ah, 21-12-2010ad, 10:30 am

Ik ga dit nooit vergeven. Ik geef hem 5 min om zijn spullen te pakken en als hij dan nog niet alles heeft ingepakt donder ik alles uit het raam. Ik wil niet leven met een persoon die geen taqwa heeft. Dit betekent dat hij is gevallen in zijn geloof zijn Imaan heeft verloren en zijn ziel verkocht aan seytaan. Ik heb absoluut geen jalouzie maar vreemdgaan betekent einde huwelijk. Allah swt gaat mij een betere man geven. Ik ben niet onrechtvaardig geweest. Ik weet waartoe dit kan leiden. Zowel mijn vader als schoonvader zijn vreemdgegaan en onze moeders hebben onze vaders niet verlaten. Maar zo´n huwelijk wil ik niet. Er blijft altijd achterdocht, strijd, de vrouw die macht wil hebben, controle over alles.

Nee, nee, nee, ik wil rust in mijn leven, geen stress. Ik heb geleerd van onze ouders.
Allah swt zorgt voor mij en geeft mij troost.

Als hij zijn geslachtsdeel in een ander verboden vrucht stopt is het klaar voor eeuwig en altijd.

RANDOM_AVATAR
Warsan
Super Poster!
Super Poster!

door Warsan » di _21-_dec-_2010ah, 21-12-2010ad, 11:06 am

Daania schreef:Ik ga dit nooit vergeven. Ik geef hem 5 min om zijn spullen te pakken en als hij dan nog niet alles heeft ingepakt donder ik alles uit het raam. Ik wil niet leven met een persoon die geen taqwa heeft. Dit betekent dat hij is gevallen in zijn geloof zijn Imaan heeft verloren en zijn ziel verkocht aan seytaan. Ik heb absoluut geen jalouzie maar vreemdgaan betekent einde huwelijk. Allah swt gaat mij een betere man geven. Ik ben niet onrechtvaardig geweest. Ik weet waartoe dit kan leiden. Zowel mijn vader als schoonvader zijn vreemdgegaan en onze moeders hebben onze vaders niet verlaten. Maar zo´n huwelijk wil ik niet. Er blijft altijd achterdocht, strijd, de vrouw die macht wil hebben, controle over alles.

Nee, nee, nee, ik wil rust in mijn leven, geen stress. Ik heb geleerd van onze ouders.

Als hij zijn geslachtsdeel in een ander verboden vrucht stopt is het klaar voor eeuwig en altijd.

Goeie post

Gelijk heb je .. op zouten met zo'n man... Allah zal idd een betere man geven.

RANDOM_AVATAR
Umm Yasmin
Super Poster!
Super Poster!

door Umm Yasmin » do _23-_dec-_2010ah, 23-12-2010ad, 11:30 pm

Daania schreef:Ik ga dit nooit vergeven. Ik geef hem 5 min om zijn spullen te pakken en als hij dan nog niet alles heeft ingepakt donder ik alles uit het raam. Ik wil niet leven met een persoon die geen taqwa heeft. Dit betekent dat hij is gevallen in zijn geloof zijn Imaan heeft verloren en zijn ziel verkocht aan seytaan. Ik heb absoluut geen jalouzie maar vreemdgaan betekent einde huwelijk. Allah swt gaat mij een betere man geven. Ik ben niet onrechtvaardig geweest. Ik weet waartoe dit kan leiden. Zowel mijn vader als schoonvader zijn vreemdgegaan en onze moeders hebben onze vaders niet verlaten. Maar zo´n huwelijk wil ik niet. Er blijft altijd achterdocht, strijd, de vrouw die macht wil hebben, controle over alles.

Allaahoe akbar, buiten het feit dat ik mijn eigen persoonlijke mening hier niet over zal geven omdat ik denk dat het beter is om de "als" te laten totdat de zaken pas daadwerkelijk hebben plaatsgevonden, vraag ik mij af in hoeverre wij moslims uberhaupt zo'n positie in kunnen nemen. Een oudere vrouw gaf laatst een mooi antwoord op een zuster die koppig op iets reageerde, zij zei; "wat als Allaah zo zou reageren". En zo probeerde ze Allaah niet te vergelijken met Zijn schepping, maar wel hoe klein onze vergevingsgezindheid en barmhartigheid is, terwijl wij wel grootse vergevingsgezindheid en barmhartigheid van onze Rabb verwachten én nodig hebben. Nee, ik zeg niet dat wij alle fouten van onze echtgenoten of andere dierbaren maar door de vingers moeten zien, sterker nog; de moe'mien is de spiegel van de moe'mien, zij wijzen elkaar dus juist op elkaars fouten en tekortkomingen. Maar hoe kunnen wij, zondige schepsels, wetende dat onze Rabb de dienaar vergeeft wanneer die in oprecht berouw naar hem terugkeert, hier juist wel hard en fel in zijn. Dit terwijl de Vergeving van Allaah slechts een gunst is, terwijl Zijn Bestraffing niet meer dan rechtvaardigheid zou zijn.

De Profeet, sal Allaahoe 'alaihi wa salaam, heeft gezegd dat zijn Heer heeft gezegd: "Mijn dienaar begaat een zonde, dan zegt hij: "Oh Allaah, vergeeft U mijn zonde." Dan zegt Allaah: "Mijn dienaar heeft een zonde begaan, maar hij weet dat hij een Heer heeft Die de zonde vergeeft en deze wegneemt. Ik vergeef mijn dienaar dus." Dan begaat hij weer een zonde en zegt: "Oh Allaah, vergeeft U mijn zonde." Dan zegt Allaah: "Mijn dienaar heeft een zonde begaan, maar hij weet dat hij een Heer heeft Die de zonde vergeeft en deze wegneemt. Ik vergeef mijn dienaar dus." Dan begaat hij weer een zonde en zegt: "Oh Allaah, vergeeft U mijn zonde." Dan zegt Allaah: "Mijn dienaar heeft een zonde begaan, maar hij weet dat hij een Heer heeft Die de zonden vergeeft en deze wegneemt. Ik vergeef mijn dienaar dus.." En deze hadeeth is overgeleverd door Al-Boekhaarie & Moeslim.

Wallaahoe a'lem.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _24-_dec-_2010ah, 24-12-2010ad, 6:55 am

assalaam aleikum

wat een mooi antwoord! en zo waar! Allah weet hoe vaak ik vroeger heb gedacht: dat of dat zou ik nooit kunnen vergeven, of mee kunnen leven. nu, na al een poosje geleefd te hebben heb ik gemerkt dat die grenzen die ik vroeger stelde helemaal niet meer bestaan; ze liggen nu heel ergens anders. ik zeg niet dat het beter is of slechter, maar Allah heeft ons de factor 'tijd' gegeven. deze factor vervaagt vele dingen, verzacht veel verdriet, vervormt vele nare herinneringen. niet teveel achterom kijken, leven met wat ik nu heb, dat is voor mij vergeven. niemand is perfect, velen hebben iets in hun leven gedaan wat echt heel erg was. maar het maakt ze niet tot iemand anders; ze zijn nog steeds wie ze zijn...

Simone-Safa
Junior lid
Junior lid

door Simone-Safa » vr _24-_dec-_2010ah, 24-12-2010ad, 12:04 pm

@Phylicia Goeie post
Surah az-Zalzalah
Wie ter grootte van een atoom goed deed, zal dit aanschouwen.
En wie ter grootte van een atoom kwaad deed, zal ook dat aanschouwen

VorigeVolgende

Keer terug naar Het huwelijk